Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: L1 - driving. Paard met geen mogelijkheid achterwaarts

Forumlid lkaw's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    In het pittoreske Middenmeer..... op 5 km afstand...

L1 - driving. Paard met geen mogelijkheid achterwaarts

Hoi,

Ik ben met mijn bijrijdpaard lekker begonnen met Parelli. Het is een grote, flegmatieke lobbes die eigenlijk nergens van opkijkt.

Friendly was dus ook geen probleem...., porcupine begon wat moeizaam, maar ook daar is wel vooruitgang in te zien. Maar nu de driving....
    Als je hem achterwaarts vraagt door op je leadrope te tappen, komt hij juist naar je toe .
    Een tip van iemand anders om desnoods de leadrope extreem te bewegen heeft ook niet het beoogde effect. Hij blijft naar je toe bewegen (ja ik weet het, ik ben gewoon hartstikke lief ).
    De enige manier om hem achterwaarts te krijgen is door porcupine op de borst en dan in combinatie met het bewegen van de rope (tja, ik moet toch proberen om de reactie te bewerkstelligen.....)

Het probleem is dat ik weinig vooruitgang hierin zie (dit in tegenstelling tot de andere oefeningen, daar is duidelijk vooruitgang in te merken - hoe klein ook).
    Hebben jullie tips, vooral hoe om te gaan met grote, flegmatieke, gevoelloze lobbesen (maar het is wel een schatje hoor....).

Alvast bedankt. Groetjes Linda

Forumlid lkaw's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Re: L1 - driving. Paard met geen mogelijkheid achterwaarts

Oh, en kom niet met het idee van slaan op de grond als een blinde man..... hij reageert daar helemaal niet op en blijft gewoon staan wachten totdat je voor hem staat en hem bijna knock-out mept......

Maar verdere tips..... kom maar op.

Moeilijk hè? Ik heb ook zo'n flegmatieke.... Op het touw tappen had bij haar ook geen effect. Ik ging dus maar op de grond tappen, eerst zacht, en uiteindelijk héél hard en daarbij raakte ik haar kin een keer per ongeluk (eigenlijk deed ze het zelf), en ineens viel het kwartje! Nu gaat ze al achterwaards als ik mijn hand omhoogbreng of als ik roofdierachtig (sluipend) op haar af kom lopen

Forumlid lkaw's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Oké, dat is het enige wat ik nog niet gedaan heb..... paard slaan .
    Maar het hele "machtsvertoon" en slaan op de grond lijkt op hem weinig indruk te maken (zoals heel veel andere dingen.... ).

Misschien dat ik dat ook maar eens moet proberen (tikje...niet slaan ) maar ik vind het alleen zo ver af staan van wat je voor ogen hebt.

Nu alleen nog even de eigenaresse overtuigen dat ik haar paard echt niet afransel....hahaha

Iemand nog andere suggesties... Ik hou me aanbevolen.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    41

je mag zeker niet beginnen met hem een tik geven. begin met op de grond stappen en ga je fases af, anders gaat hij de CS associeren met een tik krijgen en dan ben je nog niet verder. je mag ook zeker niet meer dan 1 maal hem effectief raken. niet blijven doorgaan, zorg dus dat je fase 4 werkt van de eerste keer.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Eh, maar heb je hem dan nog nooit geraakt met je stick tijdens de driving-game?

Als jij nooit verder gaat dan fase 3 (met de stick op de grond tikken) dan maak je je beloftes niet waar. Bij een vluchtig paard zal op de grond tikken misschien nog werken, maar een paard zoals de jouwe heeft daar in het begin echt maling aan.
    Pas wanneer je je beloftes nakomt: 'let op mijn ruimte, ik zwaai hier met mijn stick en kom dichterbij jou, als je niet aan de kant gaat, dan komt de stick tegen je aan' en de stick komt uiteindelijk een keer (on)zacht tegen hem aan, tot hij werkelijk aan de kant gaat, dan pas zal hij gaan letten op die eerdere fases.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Psies. Kan we voorstellen dat dat ver afstaat van het originele idee wat je voor ogen had/hebt, maar de enige manier om daar te komen, een licht paard dat graag en goed reageert, is zo lief zijn als kan, EN zo duidelijk als nodig. Je paard zal dit waarderen!
    Als je iets vraagt, moet het wel gan gebeuren. En dan leer je je paard dat hij jou kan leren dat je de stick niet gebruikt, als hij op fase 1 gaat. Fijn voor jou (niet meer 'slaan', fijn voor je paard)

May the horse be with you!

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

en wat als je paard het niet erg vind dat je hem een lel verkopt met een carrotstick?? hihi dat soort vragen kwamen bij me op toen ik rondworstelde met de eerste 3 games, mn paard vond me heel onbeleefd als ik met de carrotstick hem op zn borst mepte. Ik kon geen fase 4 vinden! Als ik gewoon tikte met weinig kracht, dan keek hij me arrogant aan en verroerde geen fin óf hij vloog naar voren en werd ik weggedrukt. Ik kon wel uit alle macht een lel verkopen maar dat doe je dan aan de zijkant van de schouder dus vloog ie opzij en sleurde me mee.
    Voor ons was de oplossing om het met het uiteinde van de leadrope te doen. Eerst schudde ik wat met het leertje, dan sloeg ik ermee in mn andere hand, en als fase 3 kwam ik naar hem toelopen met het touw ronddraaiend in 1 hand. Ik bleef doorlopen, of ie aan de kant ging of niet. Zo niet, dan kreeg ie zn neus ertussen en met een zwaar ronddraaiend touw komt dat hard aan. Prachtige fase 4. Per sessie hoefde ik dat maar 1 of 2 keer te doen, en dan was het duidelijk en reageerde hij licht de volgende keer.
    Ik het begin vond ik het zielig omdat de pony ook niet wist wat er van hem werd verwacht maar zieliger is dat je ophoud bij fase 3 en dat je paard geen idee heeft waarom je zo maf doet met die stick.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forumlid lkaw's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Tuurlijk heb ik hem wel eens geraakt met de carrot stick (weliswaar niet meppend.... ). Maar het is precies zoals Pais schrijft... Hij is weinig onder de indruk ervan.
    Zwaaien met mijn leadrope werkt wel om de achterhand weg te zetten (en ook dan moet ik hem soms fase 4- licht aantikken).
    Zwaaien voor zijn enorme hoofd heeft weinig effect. Hij blijft staan en evt. probeert hij aan het eind zijn hoofd opzij weg te draaien.

Ik heb hem echter nog nooit met de carrotstick op zijn neus getikt. Wel op zijn borst, maar dat deed hem helemaal niks (behalve dat hij probeerde om de stick op te eten..... ja het is ook nog eens een vreetmonster....komt mensen bekend voor???? )

Dus het tikje op de neus als fase 4 kan ik nog proberen. (of zoals jij al zei Pais, het toch met de leadrope proberen en dan met het leertje zijn neus aantikken...)

Bedankt allemaal.

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Het is alleen niet de bedoeling dat je mikt op zn neus en denkt Nu ga ik je een lel verkopen!
    Je moet de motie houden waar je mee bezig was en je loopt op hem in en zijn verantwoordelijkheid of hij blijft staan of voorkomt dat je hem raakt. Loop door alsof er geen 600kg voor je neus staat en gebruik de energie in het touw die ervoor zorgt dat je paard geen zin heeft dat je dichtbij genoeg komt. Daarna uiteraard veel friendly! Je paard mag niet bang worden voor het touw, en blijf eerlijk in je fases dan heeft je paard het na een paar keer dondersgoed door hoe hij ervoor kan zorgen dat jij niet dichtbij genoeg komt, en dus achteruit gaat. Veel succes
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Actief Forumlid werner's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2004

Ik sluit me daarbij aan Pais. De energie en vastberadenheid (watch out or I bite you - remember...) is veel waard. Daarnaast, zoals Callippo zegt, moet fase 4 effectief zijn (als je weet dat hij niet flauw valt van wat imposante gebaren, dan kan je niet anders om direct kordaat en doeltreffend genoeg op te treden). Er is geen fase 4+, 5 of wat.

Had het zelfde bij de driving hoor. Op de grond tikken, wat doet die nu. Grond tikken en korter bij komen, haha ik weeg zwaarder.
    Toen ik nogmaals probeerde en de eerste drie fases niet hielpen, toen maakt ik mij eens goed kwaad. Ging op hem af zo van "als je niet achteruit gaat, lig je onder me vriend" De fase 4 was meppen met de stick op volle kracht op 't einde tegen zijn hoeven en weg ging hij hoor.

Nu is fase 2 + de nodige strenge Schwiegermutter look al voldoende.

Een meisje dat sinds kort met mijn paard ook Parelli doet, lukt niet in de dingen die mij wel lukken. Waarom? Ze lacht altijd, kijkt te lief, vindt paardjes toch zo schattige knuffels, ...
    Mijn Rufus heeft al lang door dat als zij komt, er weinig te vrezen valt hahaha.
    Als je altijd doet wat je gedaan hebt, krijg je altijd wat je gekregen hebt...

Mensen die ergens in slagen zijn dromers die hebben blijven doorzetten...

Forumlid lkaw's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Oké. Een stuk duidelijker Pais en Werner.
    Ik denk dat ik in mijn lichaamstaal te relaxed en vriendelijk ben .

Vanmiddag besprak ik het nog met de eigenaresse van dit paard. En alle twee hadden we wel al bedacht dat het paard ons wel erg komisch moest vinden....

Ik ga het zeker uit proberen.

Thanks allemaal.

Hallo,

ikzelf ben geen voorstander van het 'meppen' omdat het ook anders kan.
    Heel vaak zie je dan paarden hun hoofd omhoog doen en zo achteruitlopen is heel slecht voor de paardenrug.
    Ik kijk naar het eindresultaat en splits de oefening dan op in kleine onderdeeltjes. Ik begin met de vingerbeweging en ga door tot fase 2 . Ik wissel de beweging af met druk op het leadtouw naar omlaag zodat het hoofd laag blijft, en eventueel meestappen en druk op de borst gecombineerd met het stemcommando. Na verloop van tijd heeft je paardje het snel door en kan je ook met de simpele vingerbeweging of zelfs op stemcommando je paard achteruitsturen met zijn hoofdje omlaag.
    Ik wil dat mijn paard alles doet met plezier en niet uit schrik voor die fase 4, bij oefeningen waar hij problemen mee heeft durf ik occasioneel ook wel eens iets lekkers gaan gebruiken om het te gaan versterken.
    Ik wens je in alle geval veel succes en onthou, de volhouder wint, altijd !!!

Ik heb wel gemerkt dat die 'schrik', die je dan de eerste keer ziet, verandert in begrijpen 'ó dat bedoel je', en dan heb je je doel bereikt. Ik denk dat je bij een flegmatiek paard (ik heb er ook zo één), beter 1 keer hard kan zijn, zodat ie het begrijpt, ipv. dat je eindeloos blijft hangen en je paard je dus uitlacht, omdat ie telkens zijn zin krijgt en lekker kan blijven staan. Dan wordt ie nooit snappy.

Maar idd. wel uitkijken dat je niet agressief wordt. Gewoon resoluut je fases verhogen en zéér duidelijk maken dat maar beter kan gÃ*Ã*n als jij dat vraagt, en dÃ*n bij fase vier; één keer raken (liefst op een gevoelig plekje, zoals neus/kin ed. De borst had bij mijn paard weinig effect). Dan zit de game er in één keer in.

Zo was ook mijn oudste merrie die naar Eddy is gegaan... vastberaden en ging ervan uit dat "de wieken van de molen" voor haar opzij gingen...

Zo vastberaden als zij was om niet te wijken maar zelfs dichter te komen, zo vastberaden was eddy om haar toch te laten wijken... Ze had telkens de volledige keuze om elders heen te gaan en toch plakte ze tegen hem.

Echt geen mooi zicht. Ze had nog schrik van de carrotstick, noch van de leadrope noch van eddy want je speelt gewoon de friendly game met haar en ze laat zich ook netjes vangen in de weide...

Nu is ze terug thuis en ik weet dat ik een hele boterham aan haar heb. een ding heb ik geleerd. Nooit van je belofte afwijken en zeker de kans bieden om de fases op te bouwen.

Maar wijkt ze niet bij fase 1,2,3 of 4, ga en blijf ik gaan... dit moet je ook durven om zo ver te gaan en dit te blijven doen tot ze wijkt en kauwt maar stop je ook onmiddellijk en relaxt...

maar als ik dan de paarden onderling zie, die zijn ook niet mals voor elkaar en als ze niet wijken bij fase 1,2,3 of 4 (oren, staart, bijten, hoofd bewegen driving, been opheffen, piepen, achterhand omhoog,...) komt er ook een serieuze rel of zelfs meerdere... gewoon elke seconde aftasten hoever ze kunnen gaan bij elkaar.

De twee ruinen in de naastgelegen weide gaan soms zover dat de ene 5 keer achter elkaar tegen de borst relt terwijl de andere gewoon blijft staan tot eindelijk hij wegdraait... aftasten en vastberaden, kijken wie het gaat volhouden...

Opmerkelijk bij mijn mop is dat ze bij Eddy pas na een tijdje begon te kauwen terwijl ze dit bij mij vaker en sneller doet....

Een raad: volhouden...
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten