Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: Welke methode van natuurlijk bekappen?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Welke methode van natuurlijk bekappen?

Ik wil graag zelf mijn paarden gaan bekappen, omdat ik zie dat ze het op mijn lieve, maar traditionele smid gewoon niet zo goed doen. Eventueel met hulp van een ervaren bekapper, is het plan dan, die af en toe kijkt of het goed gaat.
    Dus ik ga de cursus natuurlijk bekappen doen, om de achtergronden te leren en zo hopelijk de hoeven bij te kunnen houden. Heb alles bestudeerd, wat er bij de cursus hoort, en vind het heel interessant.

Ik heb de afgelopen weken al een en ander gevijld bij mijn paarden, omdat ze er niet erg goed uitzagen en ik door het NB-boek nu kon zien wat eraan scheelde.
    Nu wilde ik niet meer doen dan een beetje vijlen, dus tijd om er iemand bij te halen, die beter weet wat hij doet dan ik. Dat viel niet mee, er zijn hier (in DK) niet veel natuurlijk bekappers, natural horsemanship staat hier nog veel meer in de kinderschoenen dan in Nederland, en ik kon al helemaal niemand in de buurt vinden. Maar ik vond dus iemand die ver weg woont, maar toevallig in de buurt was en best even langs wilde komen.

Nu blijkt deze man, die overigens heel kundig overkwam, een ander idee aan te hangen dan de Jaime Jackson / Pete Ramey waarop de NB-cursus is gebaseerd. Deze man is van mening dat er wel degelijk ook aan de zool en de straal gewerkt moet worden. In de NB-cursus wordt dat niet gedaan, omdat men meent dat dit vanzelf zou moeten afslijten, mits het paard voldoende beweegt en op verschillende ondergronden. Deze man opperde, dat paarden in deze westelijke wereld zeker geen 30 km. per dag halen en dat het dus niet haalbaar is om aan te nemen dat dit wel vanzelf zal afslijten.

Hij heeft hier en daar wat bijgesneden, wat hard nodig was bij mijn paarden en heeft zijn commentaar en advies gegeven, in ieder geval commentaar waar ik op dit moment niet veel mee kan. Samengeknepen hoefballen, de ene te lang, de ander te steil en er is te weinig aan de zolen en stralen gewerkt dus een te dikke zool.

Gevolg: een flinke deuk in mijn portemonnee en geen idee wat nu.

Wat is nou goed? Volgens deze man ga ik op die ene dag cursus zeker niet leren om de hoeven goed bij te houden, althans niet volgens zijn theorieen, en zal het wel even duren voordat de hoeven van mijn paarden in zijn ogen goed genoeg zijn. Hij raadt me aan een cursus bij hem te doen, die 3 dagen duurt, en in het Deens is, dus qua paardentermen etc. veel lastiger is, en dus wel een stuk anders in achtergrond is dan de cursus van Natuurlijk Bekappen in Nederland.
    Zucht.

Kan iemand hier misschien iets mee, wat is jullie idee, welke methode is goed en waarom? Wat vinden jullie van zijn kijk op het WEL snijden in zolen en stralen?
    Het zou heel fijn zijn om alles weer even op een rijtje te krijgen en meningen of ervaringen van anderen te horen.

Ik wil graag zelf mijn paarden kunnen bijhouden, maar twee methodes door elkaar leren helpt niet, en ik wil graag iemand in de buurt (deze man dus niet) die toch als het nodig is komt kijken en kan helpen. Zie nu even door de bomen het bos niet meer...

Re:Welke methode van natuurlijk bekappen?

Hoi,

Ik heb de dvd serie Under the Hoof van Pete Ramey bekeken. Dat is super duidelijk. Je kunt dan al zo ontzettend veel zelf.

Pete blijft van de zool en de stralen af en daar heeft hij vast een reden voor. Ik bekap mijn eigen paarden al jaren zelf. Ze lopen goed. Ze hebben prima stralen en zolen waar ik met mijn vingers af blijf.

Liefs
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Komt die reden naar voren op die DVD Roos?
    Ik vraag me gewoon af waarom daar dan zo'n verschil in zit. Dus jij, en nog veel meer mensen die zeggen dat zolen en stralen prima zijn als je er niets aan doet, en dan deze man die net de zool en straal van een van de paarden heeft bijgesneden en dat echt heel hoognodig vond en zegt dat er anders problemen kunnen ontstaan.
    Tja.. wie moet je dan geloven... als bijna-leek weet ik het ook niet.
    Thanks trouwens voor de tip, Under the Hoof. Vast een goed idee die eens op te zoeken!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dunya
    Komt die reden naar voren op die DVD Roos?
    Ik vraag me gewoon af waarom daar dan zo'n verschil in zit. Dus jij, en nog veel meer mensen die zeggen dat zolen en stralen prima zijn als je er niets aan doet, en dan deze man die net de zool en straal van een van de paarden heeft bijgesneden en dat echt heel hoognodig vond en zegt dat er anders problemen kunnen ontstaan.
    Tja.. wie moet je dan geloven... als bijna-leek weet ik het ook niet.
    Thanks trouwens voor de tip, Under the Hoof. Vast een goed idee die eens op te zoeken!
    Och weet je, je hebt je paarden al jaren toch? Hoe vaak zijn ze kreupel geweest het laatste jaar door hoefproblemen?

Ieder zijn eigen waarheid natuurlijk.

Op de dvd's legt Pete Ramey werkelijk alles uit. In het begin vond ik zijn stem onvoorstelbaar irritant maar later begon ik de humor van de man in te zien.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Actief Forumlid elxa's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    41

hmmmm... te dikke zool zegt hij? Mijn bescheiden ervaring is dat de zool van onze gedomesticeerde paarden juist vaak veel dunner en kwetsbaarder is dan de zool van de mustangs. Dit juist omdat ze minder bewegen en leven in een klimaat met veelal zachtere bodems. Zo ook de kwaliteit van de straal.
    De dvdserie van Pete Ramey is inderdaad een aanrader, veel informatie, veel meer dan dat er in een dagcursus behandeld wordt! En een cursus daarnaast is zeker aan te bevelen, je ziet zoveel meer als je met een groep mensen in het eggie met hoeven bezig bent dan op een dvd. Ook qua techniek is het wel prettig.
    Groetjes eltina

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Ik denk dat de Deense meneer gelijk heeft als hij zegt dat onze paarden echt geen 30 km meer per dag afleggen.

Voor mij is snijden in de zool een nono . Ik doe het wel in de straal. En ik zit wel aan de zool, maar dat is eigenlijk steunselmateriaal. Het LIJKT alsof je dan aan de zool zit. Misschien legt de Deense meneer dat wel uit. Geen idee hoor.

Maar als je nu al vragen hebt, zoek dan verder totdat je iets hebt waar je WEL enthousiast van wordt.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ik ben zelf ooit begonnen met Strasser bekappen met mijn vorige paardje en inmiddels veranderd tot niet bekappen en zorgen dat de beweging op het harde voldoende is om dat te bereiken. Dat bevalt me super eigenlijk. Nu heb ik wel een paard met extreem goede voeten dat eerder nooit bekapt is. Dat maakt het makkelijker misschien.

Verder zit ik dus nooit aan de zool of de straal, zijn zool is wel ontzettend dik omdat hij 4 jaar op rotsbodem heeft geleefd. Die dikke zool is volgens mij alleen maar een voordeel. Hij trekt hol en paard heeft an zichzelf een mustangroll. Ik denk altijd dat de zool wel zo dik al zijn als nodig is.

De dvd serie van Ramey vond ik ook erg interessant.

Actief Forumlid Gea's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2008

Hoi,

Het lijkt me alleszins heel nuttig om een cursus te volgen. Ik heb in November een 4-daagse cursus gevolgd bij cabcalor. Het fijne aan deze cursus is, is dat je naast een hele brok (naar mijn mening onontbeerlijke theorie), ook telkens werkt aan kadaverhoeven en de laatste dag, krijg je ook de kans om een (levend) paard te bekappen.
    Ik ben enorm blij dat ik deze meerdaagse curus gevolgd heb, en laat nu nog steeds regelmatig controleren. Ik ben van mening dat je nooit op 1 of meerdere dagen of door het bekijken van een dvd, kan leren , wat professionele hoefbekappers door de jaren heen geleerd hebben. Elke hoef is anders, elk paard is anders, ...

Ik houd dus wel de straal netjes bij, steunsels weg, vijlen (kwartierboogjes en afronden), ...
    "The horse knows when you know and he knows when you don't"- Ray Hunt

Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Leeftijd
    38

@Gea: wat valt voor jou onder 'de straal netjes bijhouden'?
    Af en toe wat losse flapjes wegsnijden, of meer dan dat?
    A lot of people talk to horses, not many listen

Actief Forumlid Gea's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2008

Flapjes en ook zien dat het aan de straalgroeven niet overgroeien, aangezien daar dan een hoop vuil tussen kan komen en dat dan weer tot hoefrot e.d. kan leiden.
    "The horse knows when you know and he knows when you don't"- Ray Hunt

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Volgens mij zijn er geen regels die je altijd kunt toepassen, in de zin van: je mag nooit aan de straal en zool komen.
    Als ik bij mijn paarden de stralen niet af en toe wat bijsnijd (dunner maak), gaan ze gevoelig lopen omdat de stralen dan uit gaan steken t.o.v. de hoefwand. Ik doe ze er dan echt een plezier mee als ik er wat vanaf haal; ik merk het meteen aan hun lopen!
    Verder ben ik er compleet vanaf gestapt om zelf aan de hoeven te prutsen; ik heb Atli daar in het verleden behoorlijk mee verkloot (ondanks dat ik me goed had ingelezen én ik regelmatig controle had van zogenaamde ervaren bekappers, die zeiden dat ik het goed deed. Nou, niet dus!!!). Het enige wat ik nu doe is de hoefwand bijvijlen en af en toe de stralen dunner maken. Van de steunsels en de zolen blijf ik absoluut af; ik maak geen kwartierboogjes en verander niets aan de stand van de hoef. De hoeven zien er nu absoluut niet uit zoals dat voorheen moest van de natuurlijk bekapper/strassertrimmer (de steunsels zijn veeeeeel langer), maar m'n paarden lopen nu in elk geval wél goed!

Wel of niet in de zool, de straal...
    wat denk ik nog veel belangrijker is, : hoe stáán je paarden?
    Die van mij lopen 's winters op de voormalige tennisbanen van het dorp: 300 m2 asfalt met een schuilstal en zomers overdag in het weiland (kleigrond) en 's nachts weer op dat asfalt.
    Hun hoeven slijten vanzelf, hoef er bijna niets aan te doen (af en toe wat mustangrollen), maar wat me afgelopen winter opviel, is dat (waarschijnlijk door de sneeuw en de gladdigheid) ze veel minder liepen en minder natuurlijk slijten, waardoor we n u voor het eerst weer aan 'groot' onderhoud toezijn.
    De paarden van de buren, sie zomers hetzelfde weiland delen en 's winters in een zandpaddock staan hebben weer meer onderhoud nodig in de winter)

Wat het fijn is aan een cursus (ik heb die van hoefnatuurlijk 7 jaar geleden gedaan) is dat je gewoon (genoeg) theaorie meekrijgt om kritisch te kijken naar de hoeven, naar de omstandigheden en naar wat je zou kunnen doen:

Het blijft natuurlijk ALTIJD dat je bij problemen er iemand (deskundige) bij moet halen!

Ik kan, vanuit mijn geval dus gewoon een 1-daagse cursus aanraden:
    ik heb met ondersteuning van de HN-site mijn shetlander kunnen redden van hoefbevangenheid (eerste jaar dat ze hier stond) en we hebben het intussen op 5 paarden succesvol toe kunnen passen met die ene dag cursus! (dan heb je een basis: je kan natuurlijk altijd later gaan bijleren)

Succes, groeten Bianca
    Take it easy!

Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Dagboek Berichten
    1

Helemaal eens met Bianca en Margot; veel bewegen over goede ondergrond (hard) maakt sterke hoeven waar je niet teveel aan hoeft te doen.

Hier staan ze op gras en zand, 's nachts op stal waarvan de helft beton is. Dat slijt echt onvoldoende.
    De stralen kwam ik nooit aan omdat dat altijd als doodszonde beschouwd wordt bij natuurijk bekappen, maar Palou's stralen werden slechter en slechter. Ze waren te 'hoog' waardoor er hele stukken afscheurden; auw. Nu snij ik ze bij zodat ze ze niet meer scheurt en dat werkt prima.
    Het straalweefsel is helaas niet zo heel hard en veel meer aan de ondergrond kan ik ook niet doen.

Per paard dus heel verschillend wat nodig is.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Wat fijn al die reacties!! Dank

Op een of andere manier liet die man me gister echt met een rotgevoel achter, maar na een hoop surfen, info zoeken en jullie reacties zie ik het wel weer zitten.
    En zo is het natuurlijk - ieder paard is verschillend, en ieder heeft zijn eigen waarheid en in elke methode kan wel iets goeds zitten. Laat ik het dan net moeilijk vinden om daar een keuze uit te maken, maar ik neem aan dat er in de loop van de tijd en verschillende ervaringen bij mijzelf ook wel een weloverwogen mening zal vormen.
    Voor nu ga ik gewoon zoals plan was de NB-cursus doen. Ik heb inmiddels toch een paar bekappers redelijk in dit landsdeel gevonden, waarvan er vast eentje me op weg kan helpen. De serie van Ramey, ook het boek, zijn denk ik ook aanraders, dus ben al aan het kijken!

De dikte van de zool dacht ik inderdaad ook dat het toch niet TE dik kan zijn?? Daar moet ik nog een goed antwoord op vinden.

@ Gea, even gecheckt op cabcalor, kende het niet, maar als ik deze cursus niet al had geboekt, had ik dit zeker overwogen, al is het qua afstand wel heel lastig en omdat het niet op achtereenvolgende dagen is. Hoe kijken ze bij dat hoefcentrum tegen snijden in zolen en stralen aan? Jij bedoelt dus, de straal bijsnijden, zodat hij niet boven, of eigenlijk onder de zool uitkomt? In hoeverre draagt de straal dan mee, of in hoeverre moet hij meedragen?

@ Marja, snijd jij dan alleen de stralen aan de zijkanten bij, of ook dat wat boven de zool uitsteekt?

@ Coulash, wat grappig, op de tennisbaan
    Ze staan hier altijd buiten, we hebben een PP. Weide, bos en zandpad, waar overigens een heleboel steentjes liggen, want het gebied hier heet Steendal. Heel binnenkort (dwz, als de vorst weg is) maken we ons 'terras' of betegelde paddock af (die is bijna af, ware het niet dat de winter wel heel vroeg inviel en we dus nu al maanden zitten met zaken die bijna-af-maar-niet-helemaal zijn). Daar aan grenzend is aan de ene kant de stal met betonbodem, maar die gebruiken ze weinig, en een stuk met d, waarover ze moeten om naar de stal, hooi en drinkbak te komen. Buitenrijden is veel over dpaden.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Coulash

Die van mij lopen 's winters op de voormalige tennisbanen van het dorp: 300 m2 asfalt met een schuilstal
    Geniaal

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten