Ik wil graag zelf mijn paarden gaan bekappen, omdat ik zie dat ze het op mijn lieve, maar traditionele smid gewoon niet zo goed doen. Eventueel met hulp van een ervaren bekapper, is het plan dan, die af en toe kijkt of het goed gaat.
Dus ik ga de cursus natuurlijk bekappen doen, om de achtergronden te leren en zo hopelijk de hoeven bij te kunnen houden. Heb alles bestudeerd, wat er bij de cursus hoort, en vind het heel interessant.
Ik heb de afgelopen weken al een en ander gevijld bij mijn paarden, omdat ze er niet erg goed uitzagen en ik door het NB-boek nu kon zien wat eraan scheelde.
Nu wilde ik niet meer doen dan een beetje vijlen, dus tijd om er iemand bij te halen, die beter weet wat hij doet dan ik. Dat viel niet mee, er zijn hier (in DK) niet veel natuurlijk bekappers, natural horsemanship staat hier nog veel meer in de kinderschoenen dan in Nederland, en ik kon al helemaal niemand in de buurt vinden. Maar ik vond dus iemand die ver weg woont, maar toevallig in de buurt was en best even langs wilde komen.
Nu blijkt deze man, die overigens heel kundig overkwam, een ander idee aan te hangen dan de Jaime Jackson / Pete Ramey waarop de NB-cursus is gebaseerd. Deze man is van mening dat er wel degelijk ook aan de zool en de straal gewerkt moet worden. In de NB-cursus wordt dat niet gedaan, omdat men meent dat dit vanzelf zou moeten afslijten, mits het paard voldoende beweegt en op verschillende ondergronden. Deze man opperde, dat paarden in deze westelijke wereld zeker geen 30 km. per dag halen en dat het dus niet haalbaar is om aan te nemen dat dit wel vanzelf zal afslijten.
Hij heeft hier en daar wat bijgesneden, wat hard nodig was bij mijn paarden en heeft zijn commentaar en advies gegeven, in ieder geval commentaar waar ik op dit moment niet veel mee kan. Samengeknepen hoefballen, de ene te lang, de ander te steil en er is te weinig aan de zolen en stralen gewerkt dus een te dikke zool.
Gevolg: een flinke deuk in mijn portemonnee en geen idee wat nu.
Wat is nou goed? Volgens deze man ga ik op die ene dag cursus zeker niet leren om de hoeven goed bij te houden, althans niet volgens zijn theorieen, en zal het wel even duren voordat de hoeven van mijn paarden in zijn ogen goed genoeg zijn. Hij raadt me aan een cursus bij hem te doen, die 3 dagen duurt, en in het Deens is, dus qua paardentermen etc. veel lastiger is, en dus wel een stuk anders in achtergrond is dan de cursus van Natuurlijk Bekappen in Nederland.
Zucht.
Kan iemand hier misschien iets mee, wat is jullie idee, welke methode is goed en waarom? Wat vinden jullie van zijn kijk op het WEL snijden in zolen en stralen?
Het zou heel fijn zijn om alles weer even op een rijtje te krijgen en meningen of ervaringen van anderen te horen.
Ik wil graag zelf mijn paarden kunnen bijhouden, maar twee methodes door elkaar leren helpt niet, en ik wil graag iemand in de buurt (deze man dus niet) die toch als het nodig is komt kijken en kan helpen. Zie nu even door de bomen het bos niet meer...
Bladwijzers