Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 28 van de 28

Topic: Luchtweginfectie, hoe kan ik mijn paard helpen?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Re:Luchtweginfectie, hoe kan ik mijn paard helpen?

Ventipulmin mag je niet langer geven als 10 dagen, dus misschien ( als het dan nog nodig is ) dat je dan daarna die kruiden kan geven ?!

Oke, geen antibiotica dus. Klopt, ventipulmin mag maar 10 dagen achter elkaar. Vorige keer heeft hij het zes dagen gekregen, toen was het (bijna) over. Mijn dierenarts zei toen al dat Pyco later weer een terugslag zou krijgen. Dus eigenlijk gaat het precies volgens het boekje. Ik zal morgen even met hem overleggen, over iets alternatiefs. Misschien is dat voor Pyco wel geschikter, omdat hij er zo wisselend last van heeft dat ik niet weet of ik hem nog wel ventipulmin moet geven, of dat ik er al mee op kan houden.

Als een paard gevoelige luchtwegen heeft, dan heeft hij daar toch dagelijks last van? Of hoeft dat niet? Ik heb de stal nog niet stro- en hooivrij, dat is praktisch niet haalbaar. Ik kan misschien wel wat ouder hooi naast de stal weghalen. Ik zal morgen eens kijken wat ik kan doen, ik kan er nl. haast niet bij.

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken/meeleven.
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Voor wie het interesseert:

We hebben besloten de kruiden en de ventipulmin niet tegelijk te geven. We doen het zoals Maris zegt, na deze ventipulmin kuur gaan we over op kruiden. Volgens mij zijn het hele goede kruiden, sinds ik ze in huis heb, heb ik Pyco niet meer horen hoesten. Ik heb de verpakking nog niet eens open. :lol:

Morgen gaat hij dus over op kruiden. Het zou wel fijn zijn als het nu goed blijft gaan, ik mis onze tochtjes wel heel erg.
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Super ! hihi dat zijn zeker goede kruiden zeg, alleen ze in huis hebben helpt al !
    Welke kruiden zijn het ?

Deze:
    http://shop.naturalhorsetrainer.nl/c...cle.pl?item=62

En Pyco vindt ze heel erg vies!

Vandaag was er een shovel, zand brengen en vlak strijken in de bak. Pyco en Hannes hebben zich verschrikkelijk druk gemaakt, veel gegaloppeerd, en daarna op het nieuwe zand hebben ze nog verder gerend en tegen elkaar gesteigerd. Ik heb geen hoest gehoord. Dat is bemoedigend!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Fijn dat je geen hoest gehoord hebt!

Soms moeten paarden even wennen aan de kruiden. Mischien kun je ze mengen met iets dat hij heel erg lekker vindt (bv. geraspte appel of wortel), en dat lekkers dan langzaam afbouwen. Zo kan hij rustig aan wennen aan de smaak.

Ja, dat gaat vast wel goed komen, ik meng het wel ergens door. Het ruikt zo lekker, dus ik had stiekem gehoopt dat hij het ook lekker vond. Niet dus.

Hij heeft wel eerder gehad dat hij een paar dagen helemaal niet hoestte, het zou wel heel erg fijn zijn als het nu goed blijft.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Hoe gaat het nu ?

Bedankt voor je interesse!

Omdat rustig aan doen met Pyco niet hielp, hebben we besloten om toch maar wat langere boswandelingen te maken. We zijn hier begin van de week mee begonnen, eerst alleen wandelen, de laatste twee dagen heb ik de fiets meegenomen, zodat hij af en toe een paar minuten langer kan draven. Ik laat hem niet galopperen, en we stappen veel. Pyco heeft er ontzettend veel zin in, hij wil zelf wel graag racen, maar dat durf ik nog niet aan.

Volgens mijn medehuisgenoten die vaker thuis zijn dan ik, hoest hij 'haast helemaal niet meer'. Ik heb juist het idee dat hij de laatste dagen weer een beetje meer hoest. Maar ja, ik ben er niet altijd. Zijn hoest klinkt anders, minder hard. Hij raakt ook meer slijm kwijt. Of dat nu door de kruiden of de wandelingen komt, dat weet ik niet. De kruiden vindt hij trouwens nog steeds verschrikkelijk vies.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Fijn dat het wel beter gaat! Dat hij meer slijm kwijtraakt, is een goed teken. En waar dat nou door komt...? Misschien is het wel een combinatie van factoren (bewegen + kruiden).
    Wel jammer dat hij het nog steeds vies vindt! Hoe voer je ze (waar doorheen)?

Die boswandelingen wil ik voorlopig dagelijks blijven doen, ik geloof vast dat het hem helpt. Het is fijn om te zien dat Pyco er plezier in heeft, en nog steeds graag hard wil. Ik twijfel steeds of ik wel of niet met hem ga rijden, vooral omdat Pyco en ik allebei dol op galop zijn. Ik weet van mezelf dat ik niet altijd zoveel zelfdiscipline heb om de hele rit te stappen/draven als Pyco graag wil galopperen.

Meestal eet Pyco wel een deel van de kruidenmix op, maar een hele portie hoeft hij niet. Het maakt niet uit waar ik het mee meng, hij eet ongeveer de helft op, hij trekt er hele vieze gezichten bij en laat de rest gewoon staan. Als ik hem een halve portie geef, dan eet hij het wel op. Vanmorgen at hij het zo uit mijn hand, zonder dat ik eerst hoefde te mengen. Maar de andere helft eet hij niet, ook niet als ik het later op de dag nog eens probeer.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Wat gek?!
    Als hij het zo uit je hand eet, dan zou je denken dat hij het wel lekker vindt. Maf dat hij telkens maar de helft van de dosering wil hebben! Eigenwijs paard.
    Hoeveel schepjes geef je hem per dag?

Nou, hij kreeg 2 tot 3 schepjes, zoals op de verpakking stond, maar aangezien hij dat toch niet op eet, krijgt hij nu 1 tot 2 schepjes. Als ik 1 schepje geef, dan eet hij het op, als ik twee schepjes probeer, dan laat hij toch een deel staan. Misschien dat die vieze gezichten kwamen omdat ik het mengde: "Wortel hoort niet zo te smaken"

Vandaag was hij wel weer hoesterig, het ging net zo goed. Nu ja, morgen voelt hij zich vast weer beter.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten