Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Yngvars hoeven, andere bekapper/ing noodzakelijk?

Forumlid dovish's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Yngvars hoeven, andere bekapper/ing noodzakelijk?

Yngvar loopt op blote voeten, heeft nooit ijzers gehad en is ook niet de bedoeling dat ie ze ooit krijgt. Hij wordt niet veel bekapt, omdat het gewoon niet nodig is, in ieder geval qua lengte niet. Hij loopt 24/7 in een oneffen weide die als het droog is flink hard kan zijn (klei) en hij komt geregeld over de weg, maar niet echt lange stukken. Ik heb nog nooit gemerkt dat hij gevoelig loopt.
    Nou vraag ik me af of zijn hoeven naar jullie idee oké zijn, of dat het echt hoog tijd wordt dat er eens een (natuurlijk) bekapper bij komt kijken. Hij is overigens een week of drie geleden bij de smid geweest, maar dat was meer een gehoorzaamheidsoefening dan dat er veel gebeurd is.
    Nou goed, zijn voorvoeten:

Wat mij zelf opvalt is een heel duidelijke groeilijn ongeveer op de helft van de hoogte van de voorvoet. Waardoor kan dit veroorzaakt zijn en kan dit er mee te maken hebben dat hij van de winter ziek is geweest, weinig beweging en weinig weerstand had op dat moment? Eerder is me dit nooit zo opgevallen namelijk

achter:

mij zelf valt op dat hij achter iets naar buiten platter uitloopt, is dit een probleem en betekend het dat ze te lang zijn?
    Zijn zool is aan alle voeten niet dragend, maar wel ongeveer gelijk aan de hoefwand. De straal is wel dragend. Kan het zijn dat de zool vanzelf nog wat platter wordt?
    Ik heb het idee dat nb'ers altijd de toon ronder afvijlen, en ik kan me voorstellen dat dat handig is voor het afrollen, maar kan ik hier zomaar zelf aan beginnen?
    most people are lonely 'cause they build walls instead of bridges

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Re: Yngvars hoeven, andere bekapper/ing noodzakelijk?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door dovish
    Wat mij zelf opvalt is een heel duidelijke groeilijn ongeveer op de helft van de hoogte van de voorvoet. Waardoor kan dit veroorzaakt zijn en kan dit er mee te maken hebben dat hij van de winter ziek is geweest, weinig beweging en weinig weerstand had op dat moment?

Ja, dat kan zeker komen doordat hij ziek is geweest en niet helemaal lekker in zijn vel heeft gezeten. Tamara stond er vorig jaar ook niet al te best bij en dat is nu goed te zien aan haar hoeven (zie je ook zo'n duidelijke rand in de hoef)...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ja, zo'n rand geeft aan dat er een verandering of ziekte is geweest en dat klopt dus ook.

Ik vind dat hij heel mooie hoeven heeft voor een paardje wat weinig bekapt word. Dan slijt het precies goed af .
    Wel zou ik er een natuurlijk bekapper bij halen ipv een normale hoefsmid, gewoon om te zorgen dat zijn hoeven iets verbeteren (want dat kan op bepaalde punten nog wel) maar vooral ook zo goed blijven.
    Verder is die flair aan de achterhoeven een teken dat hij iets scheef op zijn benen staat en dat de hoeven een beetje schuin afslijten. Een natuurlijk bekapper kan daar rekening mee houden en dat rechter maken zodat ook de stand van zijn benen word gecorrigeerd.

Al met al denk ik dat je weinig problemen met deze hoeven zal krijgen, wat voor bekapper er ook komt. Maarja, ik ben gewoon zelf erg te spreken over het natuurlijk bekappen en dan met name Strasser.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forumlid dovish's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ja, dat kan ik me voorstellen, dat je er over te spreken bent. Naar wat ik er van gelezen heb lijkt het me ook zeker wel wat, alleen is de vraag, waar haal je een natuurlijk bekapper vandaan? Ik ben tot nu toe alleen maar nb'ers tegengekomen in het midden en zuiden van het land, terwijl ik helemaal bovenin Groningen zit. Maar ik zal eens verder struinen!

Bij de tweede foto dus de voorhoeven zie je dat de hoefwand vanuit de kroonrand niet recht naar beneden loopt. Je hebt een deuk.

Di betekend dat de witte lijn zwak is en het hoefbeen niet meer goed vasthangt... wat weer gevolgen kan hebben.

De steunsels (deel van hoefwand) en de hoefwand worden best gelijkgemaakt met de eigenlijke zool. Een mustangrol geeft dan weer een goede afwikkeling en zorgt er mee voor dat de hoef niet brokkelt of scheurt. De straal blijf je liefst vanaf want die zorgt voor de schokabsorptie... ze steekt enkele mm boven de hoef uit...

De zool wordt door natuurlijk te snijden juist HOLLER en dus niet platter! Een holle zool volgt het hoefbeen dat onderaan jaja, hol is! Hoe hoger het hoefbeen zich optrekt naar boven, hoe holler je zool gaat worden en dus hoe beter je hoefmechanisme kan werken met alle positieve gevolgen vandien... echter sommige paarden krijgen nooit echt de holle zool maar dat is niet nadelig!

kijk eens op http://www.hoefnatuurlijk.nl
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Forumlid dovish's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door haidi
    De zool wordt door natuurlijk te snijden juist HOLLER en dus niet platter! Een holle zool volgt het hoefbeen dat onderaan jaja, hol is! Hoe hoger het hoefbeen zich optrekt naar boven, hoe holler je zool gaat worden en dus hoe beter je hoefmechanisme kan werken met alle positieve gevolgen vandien... echter sommige paarden krijgen nooit echt de holle zool maar dat is niet nadelig
    Oké, weer wat geleerd! Ik kwam juist veel foto's tegen met paarden met zo'n platte zool, dat ik dacht dat het júist zo moest worden... hoefnatuurlijk.nl heb ik al behoorlijk doorgespit, erg veel informatie zeg!

De toets is ook heel erg leuk... heb de theorie en praktijk gedaan en daar werden de antwoorden herbekeken. Ik moet wel zeggen dat er enkele vragen bijzitten die erg dubbelzinnig lijken...
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik vind hem ook mooie hoeven hebben. De hoefwand kun je best een beetje rond vijlen, dat kan geen kwaad.

Borus word natuurlijk bekapt (nog maar 1 bekapping gehad hoor...) door mn instructrice. Ze heeft cursussen gedaan vroeger om normaal te bekappen en een tijd geleden heeft ze de cursus bij hoefnatuurlijk gevolgd en sinds dien doet ze regelmatig paarden, dus ervaring heeft ze wel. Ik heb de hoeven van een shet gezien die ze verkocht had aan iemand op de manege bij ons en die had zeker mooie voetjes, en met haar eigen paard rijd ze dagelijks over asvalt blootvoets en naar verhalen heeft die ook mooie hoeven. Maar het is niet echt heel professioneel he. Fred Kammer (white line) en Marco Krul (strasser) zitten in drente en komen ook naar Groningen voor bekappen.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forumlid dovish's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

oh, hee fitna, als borus wordt bekapt kan yngvar misschien meteen ook? als hij straks toch hier komt te staan... Of ga je dan met borus naar winsum om m te laten bekappen?

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ze komt vast wel naar warffum toe, ben niet van plan om dan iedere keer naar winsum te komen.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Bladwijzers

Forum Rechten