Yngvar loopt op blote voeten, heeft nooit ijzers gehad en is ook niet de bedoeling dat ie ze ooit krijgt. Hij wordt niet veel bekapt, omdat het gewoon niet nodig is, in ieder geval qua lengte niet. Hij loopt 24/7 in een oneffen weide die als het droog is flink hard kan zijn (klei) en hij komt geregeld over de weg, maar niet echt lange stukken. Ik heb nog nooit gemerkt dat hij gevoelig loopt.
Nou vraag ik me af of zijn hoeven naar jullie idee oké zijn, of dat het echt hoog tijd wordt dat er eens een (natuurlijk) bekapper bij komt kijken. Hij is overigens een week of drie geleden bij de smid geweest, maar dat was meer een gehoorzaamheidsoefening dan dat er veel gebeurd is.
Nou goed, zijn voorvoeten:
Wat mij zelf opvalt is een heel duidelijke groeilijn ongeveer op de helft van de hoogte van de voorvoet. Waardoor kan dit veroorzaakt zijn en kan dit er mee te maken hebben dat hij van de winter ziek is geweest, weinig beweging en weinig weerstand had op dat moment? Eerder is me dit nooit zo opgevallen namelijk
achter:
mij zelf valt op dat hij achter iets naar buiten platter uitloopt, is dit een probleem en betekend het dat ze te lang zijn?
Zijn zool is aan alle voeten niet dragend, maar wel ongeveer gelijk aan de hoefwand. De straal is wel dragend. Kan het zijn dat de zool vanzelf nog wat platter wordt?
Ik heb het idee dat nb'ers altijd de toon ronder afvijlen, en ik kan me voorstellen dat dat handig is voor het afrollen, maar kan ik hier zomaar zelf aan beginnen?
Bladwijzers