Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: freestyle savvy gevraagd

  1. #1

    freestyle savvy gevraagd

    Hoi lieve mensen,

    Na jaren ben ik begonnen te freestylen zoals het hoort, met RUST.

    We kunnen nu een uitstekende follow the rail in stap, links en rechts.
    We kunnen nu een bijna uitstekende follow the rail in draf, links en rechts.

    Nu vroeg ik me af. Ga ik vanuit follow the rail in stap EERST de cornersgame en de falling leaf doen in stap doen. Of ga ik follow the rail uitbreiden naar uitstekende draf en galop VOOR ik in stap ga beginnen met de andere freestyle patterns?

    Ik hoor heel graag jullie ervaring en tips.

    Bedankt!

    Liefs
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:freestyle savvy gevraagd

    Goed bezig met je Patterns, Roos!
    Pat heeft een volgorde gemaakt in de patterns, waarbij follow the rail wel telkens als eerste komt wanneer je een gang (en level) hoger gaat. In feite loop je ze van links naar rechts af, pas aan het eind van de regel een regel omlaag.

    Mijn ervaring met patterns voor de relaxation is dat er in stap minder spanning ontstaat dan op hogere snelheid.
    En dat het kennen van meerdere patronen in stap (welke in het begin ook spannend kunnen zijn) geeft meer confidence, wat kan helpen bij relaxation in de hogere gang. Je kunt dan ook makkelijker het patroon kiezen waar jouw paard van relaxt, om de draf of galop in te starten (zo heb ik eerst veel fig8 en questionbox gedaan voordat ik follow the rail en corners kon doen in galop)
    Jouw Poca is heel anders dan Sjef, maar wellicht helpt het om op zoveel mogelijk patronen de relaxation in stap te vinden.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3

    Re:freestyle savvy gevraagd

    Bedankt Eveline!

    Nu ik mijn patronen weer terug heb (al weer bedankt Eveline!) ga ik die volgen, had ik nooit aan gedacht. BEDANKT!
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  4. #4

    Re:freestyle savvy gevraagd

    Vanuit pakketten-volgorde hoort een uitstekende galop ergens in L2/3, maar een corners game of falling leaf in stap in L1/2 toch?
    Of sla ik nu wartaal uit

    Eigen logica; liever eerst een uitstekende stap en draf in alle patterns, daarna pas uitstekende galop bij follow the rail. Geen idee waarom.
    (maargoed, ik heb nog nooit een pattern gereden, dus indien onlogisch zou dat logisch zijn )

    edit; wartaal dus, thanks Evi!

  5. #5
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re:freestyle savvy gevraagd

    Interessante vraag Roos!

    Ik vind het ook een leuk vraagstuk aangezien er niet echt zoiets is als een regel in hoe je het dan moet doen. Luister naar je paard, experimenteer en houdt je daarbij aan de 50 - 50 regel. Als het niet beter wordt of minder gaat dan was het de verkeerde keuze.

    Je kunt hierin heel veel verschillende keuzes maken maar in theorie zijn er in alle 'impulsion' programma's maar 2 vaste factoren en dat zijn rechte lijnen en cirkels.

    Zo kun je een follow the rail doen met in elke hoek een cirkel. Je kunt ook elke hoek en elke lange en korte zijde een cirkel maken. Dan kun je ook nog focussen op overgangen of alleen op de lange en korte zijde een cirkel maken. Er zijn behalve een cloverleaf zoals we die kennen ook een halve cloverleaf of een cloverleaf waarbij je elke hoek gebruikt om een aantal cirkels te rijden tot je paard weer genoeg ritme heeft om weer op een rechte lijn te komen of juist andersom een keer een heel rondje langs de hoefslag omdat je paard zoveel impuls had verloren dat een bocht niet zou helpen. Dus in plaats van je paard in het patroon passen pas je het patroon aan aan je paard.

    Bij een impulsief paard maak je meer cirkels en bij een paard met weinig impuls werk je meer met point to point (en dus meer de originele corners game waarbij je in elke hoek stopt) Bij verbeterde impuls sla je regelmatig een hoek over totdat je alleen nog af en toe hoeft te stoppen. Bij hele lage impuls stop je bij elke letter bijvoorbeeld.

    Als ik nu even aan Poca denk en hoe zij in mijn herinnering en beleving reageert op verschillende situaties zou ik inderdaad in 1 gang blijven tot het zowel in een cirkel als in een rechte lijn goed gaat. Om te voorkomen dat ze in de lagere gangen haar mentale connectie verliest zou ik zorgen dat op het moment dat ze 'automatisch' het patroon volgt ik iets verander. En elke keer als je verbetering voelt iets doen waarvan Poca weet dat DAT het sein is dat het goed was.

    Je kunt in stap dus ook voldoende afwisselen met richting, rechtdoor of cirkel, overgangen naar halt, eventueel achterwaarts, HQ en FQ draaien of alleen van de hoefslag, verschillende snelheden binnen de stap etc. Als je al deze verschillende dingen op elk gewenst tijdstip kunt vragen weet je dat je naast dat je paard de patterns begrijpt ook een goede mentale connectie hebt.
    Het is namelijk te makkelijk in een patroon als follow the rail om je paard mentaal te laten uitchecken en daardoor sensitiviteit met antwoord in plaats van reactie te verliezen. Zodra het patroon helder is is het tijd om progressief te blijven zonder van de klif te duiken.

    Dan kun je hetzelfde herhalen met overgangen naar draf erin. Als zij snel wil ga je weer stappen en vraag je iets anders dan draf tot ze mentaal weer connectie geeft en dan vraag je weer draf. Approach en retreat als het nodig is met een hogere gang. Tenen in het water steken en dan weer terug naar wat vertrouwd is. Totdat het nieuwe niet meer nieuw is maar deel van je patroon.

    Denk dus meer lateraal in plaats van alleen in 3 gangen.

    Ik hoop dat je iets hebt aan mijn overwegingen




    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  6. #6
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:freestyle savvy gevraagd

    Wauw, thanks voor de uitgebreide en verdiepende aanvulling, Anna!
    Uit jouw antwoord blijkt weer eens hoe diepgaand jij hiermee bezig bent
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  7. #7
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re:freestyle savvy gevraagd

    Roos, dank voor het vragen! Evi en Anna, dank voor het antwoorden

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •