Hallo,
Na het lezen van de inmiddels gesloten lijn "Hoe?? opnieuw laten wennen aan bit..na " zag ik een intressant stukje tekst.
Door het sluiten van die lijn kon ik echter de schrijfster niets meer vragen.
Dat had nu natuurlijk ook via een pb gekund maar daar ben ik geen liefhebber van en ik wil ook graag dat andere hier evt. ook op kunnen reageren als ze dit lezen.
Het gaat om ene Anya.
zij schreef het volgende,
Dan wordt er ook nog met elementaire natuurkunde gestrooid. Heel interessant. Natuurlijk zijn de meeste mensen op de hoogte van hefboomwerking en basale mechanica. Maar bij deze wil ik even verwijzen naar een zeer uitgebreid Duits onderzoek (gepubliceerd in de Cavallo vorig jaar) waarbij gemeten is hoeveel druk op welk moment al dan niet aanwezig was in de paardenmond bij diverse dressuur en westernruiters. Dat was geen hoeveelheid druk die in staat was een kaak te breken. Het eten van een appel vergt al meer druk.
Ik ga niet inhoudelijk in op het geschrevenen maar wil alleen vragen naar gegevens van dat onderzoek.
Hier ben ik heel erg benieuwd naar omdat een simpel rekensommetje toch heel wat anders doet vermoeden.
Zij die die hefboomwerking begrijpen en die basale mechanica zullen toch op zijn minst ook de wenkbrouwen in de krul hebben getrokken?
Waar kan ik dat nu nog vinden of is er misschien iemand die dat kan scannen en hier kan plaatsen cq mailen.
Gaat het om een echt onderzoek ? Wie heeft dit onderzoek gedaan en vooral....in opdracht van wie/waarvoor? of is het gewoon een stukje uit een blad?
Ik heb met dat laatste altijd een beetje moeite mee, omdat daar de verkoper van vele soorten bitten naast dit artikel misschien wel een hele pagina grote advertentie heeft gezet
Dus hoe betrouwbaar is dat dan...
Ik hoop dat de schrijfster van dit stukje, die anya dus mij hierop een antwoord kan geven , maar mochten andere dit weten dan is dat uiteraard ook welkom.
Nick Altena
Bladwijzers