Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 43

Topic: vraag over artikel in opnieuw laten wennen aan bit..na

vraag over artikel in opnieuw laten wennen aan bit..na

Hallo,
    Na het lezen van de inmiddels gesloten lijn "Hoe?? opnieuw laten wennen aan bit..na " zag ik een intressant stukje tekst.
    Door het sluiten van die lijn kon ik echter de schrijfster niets meer vragen.
    Dat had nu natuurlijk ook via een pb gekund maar daar ben ik geen liefhebber van en ik wil ook graag dat andere hier evt. ook op kunnen reageren als ze dit lezen.
    Het gaat om ene Anya.
    zij schreef het volgende,

Dan wordt er ook nog met elementaire natuurkunde gestrooid. Heel interessant. Natuurlijk zijn de meeste mensen op de hoogte van hefboomwerking en basale mechanica. Maar bij deze wil ik even verwijzen naar een zeer uitgebreid Duits onderzoek (gepubliceerd in de Cavallo vorig jaar) waarbij gemeten is hoeveel druk op welk moment al dan niet aanwezig was in de paardenmond bij diverse dressuur en westernruiters. Dat was geen hoeveelheid druk die in staat was een kaak te breken. Het eten van een appel vergt al meer druk.

Ik ga niet inhoudelijk in op het geschrevenen maar wil alleen vragen naar gegevens van dat onderzoek.
    Hier ben ik heel erg benieuwd naar omdat een simpel rekensommetje toch heel wat anders doet vermoeden.
    Zij die die hefboomwerking begrijpen en die basale mechanica zullen toch op zijn minst ook de wenkbrouwen in de krul hebben getrokken?
    Waar kan ik dat nu nog vinden of is er misschien iemand die dat kan scannen en hier kan plaatsen cq mailen.
    Gaat het om een echt onderzoek ? Wie heeft dit onderzoek gedaan en vooral....in opdracht van wie/waarvoor? of is het gewoon een stukje uit een blad?
    Ik heb met dat laatste altijd een beetje moeite mee, omdat daar de verkoper van vele soorten bitten naast dit artikel misschien wel een hele pagina grote advertentie heeft gezet
    Dus hoe betrouwbaar is dat dan...

Ik hoop dat de schrijfster van dit stukje, die anya dus mij hierop een antwoord kan geven , maar mochten andere dit weten dan is dat uiteraard ook welkom.

Nick Altena

Re: vraag over artikel in opnieuw laten wennen aan bit..na

nou jij treft het, althans een beetje: ik ben paar weken terug in Duitsland met vakantie geweest, heb mij daar een Cavallo gekocht en daar stond een heel artikel in, dat ze krachtmeetapparaatjes tussen teugel en bit hadden gedaan en gemeten welke krachten ruiters op hun paard's mond uitoefenen. Iedereen was minimaal verbaasd tot lichtelijk geschokt, want die krachten liepen aardig op. Ik zal het eens opzoeken. Of ik dat artikel ga inscannen weet ik niet, dat vind ik zo'n gedoe en ons netwerk is niet helemaal okee.... nog andere suggesties?

May the horse be with you!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Overtypen?

Fijne meid!
    Heb het gevonden: het gaat over mennen, in aansluiting op dat rij-onderzoek van vorig jaar. Maar dat wordt wel even kort samengevat: In stap vaak al druk tot 6 kilo... in galop kortdurende druk van tot 25 kilo... zoiets.

May the horse be with you!

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Dat blad is nog na te bestellen via http://www.cavallo.de. Ik heb een abonnement op dat blad, tot nu toe het meest informatieve paardenblad dat ik in Europa in handen heb gehad. Het onderzoek is bij mijn weten gedaan door iemand die niet aan Cavallo verbonden is maar onafhankelijk werkt, en was vooral bedoeld om het verschil tussen western en dressuur aan te tonen. Inscannen of overtypen begin ik niet aan, het waren 5 bladzijden incl. een flink aantal grafieken.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Druk op de teugel of druk op het bit inclusief de hefboomwerking langs de bakstukken? Want dat is ook niet mis.

Paardenkiezen hebben een aardig groot oppervlakte. Ik denk dat ze ook aardig wat druk nodig hebben om een appel stuk te kauwen. Maar in hemelsnaam, wat heeft dit met een bit te maken?
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Nog een aanvulling: dat onderzoekje is gedaan door een bioloog uit Niedenstein (Dr. Parvis Falaturi) en een professor van de universiteit van Bochum (Prof. Holger Preuschoft). Het was geen uitgebreid wetenschappelijk onderzoek, maar een steekproef uitgevoerd door wetenschappers. De proefruiters waren o.a. eventingamazone Ingrid Klimke en Duits westernkampioen Grischa Ludwig.

Met andere ruiters en andere paarden zouden er dus hele andere uitkomsten kunnen worden verkregen, want dit waren twee professionele ruiters met zachte hand. Verder werd via röntgenfoto's duidelijk gemaakt wat het effect van het bit op de tong was, en hieruit bleek dat een neusriem eigenlijk niet gebruikt mag worden. Voor mensen die na willen bestellen : Cavallo mei 2004.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Jemig.... best erg eigenlijk! Je zou het toch niet zeggen als je op een paard zit met een bit in en een neusriem om, dat je hem dan zoveel druk en pijn oplegt......

Gelukkig gaat het rijden met touwhalster ons heel goed af en heeft Fenna alleen in het begin heel even een leren bit ingehad. Toen bleek dat ze dat een verschrikking vond zijn we met halster gaan rijden, ben ik even blij!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Evenaar, niet bij alle ruiters kwam er zoveel druk bij kijken, en niet alle paarden hadden er last van. De neusriem was erg, omdat hij verhinderde dat het paard de mond open kon doen om het bit te verschuiven of de druk even van de tong af te halen. Een los gegespte neusriem is weer geen probleem. Heel verhelderend, zulke artikelen.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    nou jij treft het, althans een beetje: ik ben paar weken terug in Duitsland met vakantie geweest, heb mij daar een Cavallo gekocht en daar stond een heel artikel in, dat ze krachtmeetapparaatjes tussen teugel en bit hadden gedaan en gemeten welke krachten ruiters op hun paard's mond uitoefenen. Iedereen was minimaal verbaasd tot lichtelijk geschokt, want die krachten liepen aardig op. Ik zal het eens opzoeken. Of ik dat artikel ga inscannen weet ik niet, dat vind ik zo'n gedoe en ons netwerk is niet helemaal okee.... nog andere suggesties?
    Tja, uhhh....ja kan het fotograferen met een digi camera misschien en dat mailen?
    Hoewel een scan dan waarschijnlijk beter leesbaar is, maar dat maakt mij niet zo heel veel uit.
    Evt. copieren en naar een postadr. sturen kan natuurlijk ook maar dat kost zegels.
    Gr, Nick

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Fijne meid!
    Heb het gevonden: het gaat over mennen, in aansluiting op dat rij-onderzoek van vorig jaar. Maar dat wordt wel even kort samengevat: In stap vaak al druk tot 6 kilo... in galop kortdurende druk van tot 25 kilo... zoiets.
    Ik wordt eigenlijk steeds nieuwschieriger, want te zien aan de hier genoemde kilo´s is dit toch een ander verhaal als het door mij gecopieerde bericht van Anya die het zoals ik het lees over veel minder druk heeft.
    Of gaat deze 6 tot 25 kilo alleen over mennen?
    Ook dan vind ik het eigenlijk wel wat vreemd omdat ik altijd dacht dat menners veel meer druk gebruiken dan ruiters,
    Kijkend naar foto´s hoe deze mensen vaak wat achterover hangen lijkt me dat op het oog veel meer.
    Maar ik ben geen menner dus zou dit niet met zekerheid kunnen zeggen..
    Gr, Nick

Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Nick, de westernruiter had voor zijn sliding stop een druk van 2.6 kilo. De getallen van het men-artikel zou ik nog eens op moeten zoeken, maar dat lag inderdaad hoger dan bij de ruiters.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    Druk op de teugel of druk op het bit inclusief de hefboomwerking langs de bakstukken? Want dat is ook niet mis.

Paardenkiezen hebben een aardig groot oppervlakte. Ik denk dat ze ook aardig wat druk nodig hebben om een appel stuk te kauwen. Maar in hemelsnaam, wat heeft dit met een bit te maken?
    Wat dit met een bit te maken heeft?
    Eigenlijk best wel veel toch?
    Het is uiteindelijk een van de onderdelen die deze druk op moet vangen?
    Daarnaast heb ik ook geen vraag gesteld over bitten....ik heb alleen gevraagt naar dit onderzoek omdat het mij wat vreemd over komt.

Ik wil dat best even uitleggen waarom hoor.

Jullie kennen inmiddels vast wel het Libra touw hoofdstel met de gekruisde teugelvoering.
    Op deze site http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/bitlo ... jk_nl.html

waar op een andere pagina ook de uitleg staat hoe dit hoofdstel werkt en ook een grafiek wordt getoond met daarop te zien wat er op welke plaatsen aan kracht komt bij het trekken aan teugels.

De pagina die opend bij het aanklikken van de ]/images/smilies/chuuuuut.gif[/img] Dit omdat me dat zo geleerd was...dat hoorde zo...

Het is niet mijn bedoeling hier iemand ergens van te beschuldigen die met bit rijd!

Het fijt dat anderen hierover na gaan denken is mijn reden van dit schrijven, dat is voor mij genoeg.

Ik heb geen plannen om hier een wel/geen bit discusie te beginnen.
    Dit zou een eindeloze discusie worden daar er voor beide vormen voor en tegenstanders zijn en blijven.

Ieder maakt zijn/haar eigen keus en de mijne is dus bitloos.

Zie dit stukje dus gewoon als een stukje info.

Het ging mij bij deze lijn alleen om het genoemde onderzoek omdat ik de genoemde krachten erg laag vond.

Graag zie ik op welke manier dan ook dat onderzoek tegemoet omdat ook ik daarvan weer kan leren.

Gr, Nick (die hier niet alle dagen is)

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Nick, de westernruiter had voor zijn sliding stop een druk van 2.6 kilo. De getallen van het men-artikel zou ik nog eens op moeten zoeken, maar dat lag inderdaad hoger dan bij de ruiters.
    Mmm...2.6 kilo vind ik eigenlijk nog een heleboel , zeker voor een westernruiter van dat niveau?
    Ook deze tak van sport heb ik nooit beoefend, maar toch weer kijkend naar de films, foto´s, demo´s had ik hier nu juist de indruk dat deze mensen dat zonder enige vorm van druk deden op de teugels.
    Die hangen bij die plaatjes meestal slap?...ik dacht echt dat dit met de "zit" gedaan werdt....dat de teugels hoogstens opgetild werden , dus alleen het gewicht van de teugels zou dan werken.

Uiteraard ben ik dan ook weer zeer nieuwschierig met hoeveel kracht deze kampioen bijv. dat truukje aan gaat leren aan dat paard, want die stoppen natuurlijk niet allemaal meteen door de teugel op te tillen.

Ik zie dit even als het aanleren van wijken voor beendruk bij een nog redelijk onbeleerd paard op een gemiddelde manege bijv. (even buiten de parellie techniek om en er van uitgaand dat je werkt met druk dus)

In het begin als je dit je paard aan moet leren zal je meer beendruk nodig hebben dan waneer het paard dit beheerst, het uiteindelijke doel is dan om dit met zo min mogelijk druk te kunnen doen, zeker op top niveau moet het eigenlijk onzichtbare hulpen zijn?

Nu kijkend naar 2.6 kilo druk als onzichtbare topruiterhulp.....ben ik benieuwd naar de kilo´s begin hulp... of zie ik dit verkeerd?
    Op die momenten dus waneer het paard de oefening nog niet kent.

Ik vrees nml. dat dan de krachtmetingen hele andere cijfers laten zien...in alle catagorien overigens...

Gr, Nick

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Als je zelf die info wilt hebben kan je het tijdschrift nabestellen, dat stond in een van de berichtjes. Dat scheelt vast een hoop gedoe voor diegenen die het artikel wel thuis hebben
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten