Ben nieuw hier dus hoop dat ik het hier inderdaad goed neergezet heb
Hoop dat jullie misschien iets kunnen maken van het gedrag van een merrie die ik verzorg, zodat ik het kan oplossen.
Een korte introductie is noodzakelijk bij deze dame, hoop alleen dat ik er geen al te lang verhaal van ga maken :P
Magda is een merrie die in april 3 wordt. Mn pensionhoudster heeft haar geadopteerd en al grotendeels opgelapt, maar heeft eigenlijk gewoon te weinig tijd voor een project als Magda, en heeft daarom gevraagd of ik haar wilde verzorgen toen mn eigen pony bij haar in pension kwam te staan begin feb.
Magda heeft geen prettig verleden, al weten we niet precies wat er allemaal is voorgevallen. Wat we wel weten is dat ze als veulen haar kaak heeft gebroken (overigens is er nooit een da bijgeweest toen, arm paard) en daarna niet meer interessant was voor de fokker. Daarna is ze een aantal keren zowat bij de slacht beland, uiteindelijk gekocht door iemand die paarden wel leuk vond, nooit meer naar omgekeken natuurlijk. Pensionhoudster kreeg haar broodmager en nauwelijks te benaderen. We wíllen eigenlijk niet eens weten wat er allemaal is gebeurd. Ik ben met haar aan de gang gegaan, pensionhoudster had haar al flink opgelapt en redelijk hanteerbaar weten te maken. Heb zelf helaas ook niet altijd uren de tijd voor haar, maar dan breng ik iig altijd een snoepje en knuffel wat, voor zover dat laatste mogelijk is. Ze is, voor zover ik heb gezien, niet van nature angstig, alleen maar vreselijk onzeker. Schrikt wel overal van en heeft losse benen door die onzekerheid, er zit iig echt geen kwaad in, ze is vreselijk lief! Anyway, ze is intussen al flink oopgeknapt. Ik kan haar over het grootste deel van haar lijf poetsen, aaien en krijg vrijwel probleemloos het halster om. Ook wordt ze wat rustiger en wat meer 'paard', ze begint me toch wel te vertrouwen en schrikt niet mer overal van als ik met haar bezig ben.
Er is alleen iets waar ik niet helemaal de vinger op kan leggen... Het kost namelijk erg veel moeite om haar haar box uit te krijgen. Duurt gewoon erg lang. Ze staat in een gebouwtje met 4 stallen, 2 om 2 metde gang ertussen, en zij staat in de achterste box. Vandaag ook weer; ze aarzelde even, liep toen eigenlijk makkelijk een paar stappen mee, en bleef vervolgens in de gang weer staan. Niet rillerig of paniekerig oid. Gewoon af en toe een paar stappen, en dan weer in de ankers. Staat dan ook rustig naar buiten te kijken, laat zich aaien, enz. Ze heeft wel wat angst voor de paarden waar ze langs moet, maar ze blijft ook pal voor hun boxen staan dus t lijkt me niet dat het daar aan ligt. Eenmaal buiten loopt ze keurig mee, dus het is ook niet dat het meelopen aan het halster vreemd is. Naar binnen gaat over het algemeen wel beter, maar ook niet altijd vlekkeloos.
Ik hoop dat er iemand is die dit gedrag kan plaatsen zodat ik eraan kan werken met haar. Nu heb ik vooral gewoon veel geduld, blijf tegen haar praten en haar uitnodigen om mee te lopen, maar ik vind het gewoon vreemd gedrag..
Bij voorbaat dank voor het meedenken
Bladwijzers