Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Paard kreupel ->advies graag!

  1. #1

    Paard kreupel ->advies graag!

    Hallo,

    Ruim twee maanden geleden is Indus voor het eerst natuurlijk bekapt door Fernand van Geene. Nu liep hij gisteren ineens hartstikke kreupel linksvoor, en vandaag nog steeds. Zou dit door het bekappen kunnen komen en wat zou ik nu het beste kunnen doen?
    Weet iemand wat dit kan zijn en wat ik er het beste aan kan doen?
    Moet hij juist wel/niet bewegen of zijn hoeven afspoelen??
    Graag tips!

    Groetjes Moniek

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Paard kreupel ->advies graag!

    Tja Moniek, lastig antwoord te geven vanaf hier...

    Maar dat het iets met de bekapping van 2 maanden geleden te maken zal hebben, lijkt me stug...
    Het kan van alles zijn: een hoefzweer, een verstuiking...
    Misschien toch maar de DA raadplegen?

    In elk geval: sterkte en beterschap!

  3. #3
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Paard kreupel ->advies graag!

    Ik zou in ieder geval Fernand laten komen, dan kan hij bepalen of het iets in dehoef is ja of nee. Het kan best met die bekapping te maken hebben, bij natuurlijk bekappen gaat er vanalles veranderen in de hoef waardoor een paard tijdelijk kreupel kan lopen.
    Als het iets is in de hoef dan is beweging zeker aan te bevelen, afspoelen kan sowieso wel dat is alleen maar goed voor de doorbloeding. Doorbloeding is nodig bij welke vorm van kreupelheid dan ook.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  4. #4

    Re: Paard kreupel ->advies graag!

    @ Marja: ja daarom twijfel ik ook een beetje omdat het al zo'n tijd geleden is.
    @evenaar: fernand is 2 maanden uit de running, maar misschien mail ik hem nog wel even. Ik laat igg de dierenarts toch maar even komen morgen.
    Ik weet wel dat natuurlijk bekappen in het begin voor wat kreupelheid kan zorgen, maar tis nu maar aan 1 been en het is niet zomaar onregelmatig lopen, hij kan echt zowat niet op dat been steunen en hinkt ontzettend. Ik vroeg me af of dat ook zou kunnen komen door het bekappen.

  5. #5
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Paard kreupel ->advies graag!

    Chonelly, het klinkt als iets waar je toch het beste een DA bij kan laten komen. Hier vandaan is het lastig bepalen wat het is, en een dierenarts kan je snel van informatie voorzien. Dat het na twee maanden een gevolg van het bekappen zou zijn, lijkt niet erg waarschijnlijk. Sterkte in ieder geval!
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  6. #6

    Re: Paard kreupel ->advies graag!

    Heb je toevallig foto's van vóór en ná de behandeling door Fernand? En ook zeer recente foto's? Als het even kan links en rechts. Het zou heel goed een abces kunnen zijn.
    Groetjes, Ronald.
    Stay natural and iron-free.

  7. #7
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Paard kreupel ->advies graag!

    Hee Moniek,

    vervelend zeg, dat Indus kreupel is
    Komende woensdag komt er een strasser-bekapper naar Wageningen (komt shaffie bekappen) misschien kan zij ff naar Indus kijken?

    Plotseling heel erg kreupel klinkt mij algauw als een hoefzweer, zeker omdat het alweer 2 maanden geleden is dat hij bekapt is, dan kan het daar toch bijna niet mee te maken hebben. Maarja, het kan ook iets zijn dat helemaal niet met de hoef te maken heeft: peesblessuren bijvoorbeeld.

    Ik zou eerst de DA bellen voor je er iets mee besluit te doen (Wandelen ofzo)
    ik heb gemerkt bij Lynny dat de pijn door wandelen na 10 minuten over harde weg een heel stuk minder werd, maar na een uurtje rust weer helemaal terug kwam.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  8. #8

    Re: Paard kreupel ->advies graag!

    Hoi,
    Nou de dierenarts is net geweest en het was dus inderdaad een hoefzweer.
    Ze heeft in de hoef gesneden zodat het pus eruit kon. Hij moet nu elke dag ff in soda weken en dan zou het weer over moeten gaan. Valt dus nog mee gelukkig.

  9. #9
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Paard kreupel ->advies graag!

    Hopelijk kan Fernand snel weer komen, juist in het beginstadium van natuurlijk bekappen is het heel belangrijk dat er vaak en goed bekapt word. Zeker nu hij ook een zweer heeft gehad moet het goed bijgehouden worden.

    Veel succes nog!!!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  10. #10
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Paard kreupel ->advies graag!

    Gelukkig dat er direct iets aan gedaan kon worden! Fijn dat het meevalt, en ik hoop dat hij snel weer helemaal de oude is
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  11. #11
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Paard kreupel ->advies graag!

    Waar zat de hoefzweer nu precies? En heeft hij nog een AB spuit gekregen tegen ontsteking?
    Een hoefzweer kan heel plotseling ontstaan en heeft niet perse met NB te maken.

    Beterschap met hem en succes met het voetenbaden in de soda
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  12. #12

    Re: Paard kreupel ->advies graag!

    Indus loopt gelukkig weer bijna als vanouds! Hij had geen antibiotica gekregen. De hoefzweer zat voorin links in zijn hoef. Maar hij rent alweer volop en het is weer een vrolijk paardje gelukig maar

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •