Ik denk dat t idd geen gek idee is, dat het ineens toch te veel werd..
Wat me overigens ineens weer te binnen schiet; het enige mogelijke tussentijdse signaal zou geweest kunnen zijn dat ik haar met clicker en bal in mn hand over de voorkant van haar hals wilde aaien en ze toen even wegtrok. Ik vond t geen gekke reactie, de voorkant van haar hals aaien vindt ze nog vrij spannend en had nu ook nog eens 2 hele gekke voorwerpen in mn handen! (dat we daar al de hele tijd mee in de weer waren laat ik even buiten beschouwing hihi). Bij een 2e poging was het ok en kon ik haar daar gewoon aain.. Maar die reactie kwam niet eens in de buurt bij dat rare gedrag. Was alleen even hals wegdraaien, weer naar me toedraaien en klaar.
Ik heb mijn mening over parelli absoluut niet geheel en al gebaseerd op wat ik anderen heb zien doen overigens hoor Ik vind zijn uitgangspunt en achterliggende gedachte goed, absoluut. Maar t is gewoon mijn ding niet.. Al die verschillende stromingen en methoden kunnen vooral bestaan omdat de ene beter past bij de ene mens dan de andere. Voor t paard zal iedere methode waarschijnlijk goed kunnen zijn, in de kern zijn ze vrijwel gelijk; draait allemaal om correcte en vriendelijke (doch waar nodig strenge) communicatie richting het paard.. Ik ben het soort mens dat er simpelweg niet van houdt om 1 bepaalde methode te volgen, om de doodeenvoudige reden dat ik nog nooit een methode voorbij heb zien schuiven die echt bij míj paste. Dus haal ik maar zo veel mogelijk info uit alle verschillende methodes, en ga daarmee aan de gang op een manier die bij mij past.
Ik heb wel al een keer geprobeerd te grondwerken met haar, puur de basis, wegsturen, lopen en terugvragen, maar dat ging niet. Overigens liep ze wel weg, maar wilde vervolgens direct weer naar mij komen, heb haar toen op afstand gehouden tot het moment dt ík vroeg of ze naar me toe wilde komen. Ben dus gerust niet alleen maar bezig met knuffelen en ''oh zielig paardje''
Ik verwacht ook niet dat clickeren dé oplossing is Wat ik wel hoop is dat ze daardoor leert dat het leuk en 'veilig'is om met een mens samen te werken. Dat een mens in de bak soms dingen van haar zal vragen, maar dat het nooit erg is om die dingen te doen die er gevraagd worden. Bovendien kan ik dmv het targetten ook een klein stukje desensibiliseren. De bal steeds een stukje lager bij haar been houden bijv, zodat ze leert dat niet alles in de buurt van haar benen aan zal vallen.. en miss bereik ik met t clickeren helemaal niks, dan alleen dat dat we samen iets doen wat we leuk vinden, iets wat zij echt leuk vindt, en dan is t alsnog de moeite meer dan waard..
Bladwijzers