Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 34

Topic: schuivend zadel

kiaraaa
    Guest

schuivend zadel

Vorig jaar heb ik mijn zade helemaal laten aanpassen naar de rug van mijn pony. Dit is een dressuurzadel. Nu als ik rij schuift het heletijd van links naar rechts. Laatst is mijn vriendin eraf gevallen omdat het zadel ongeveer onder aan haar buik hing omdat ze even een sprintje nam. Ik wil heel graag een boomloos zadel maar ik heb zelf het geld niet dus ik ben nog aan het sparen. In die tussen tijd moet mijn pony nog afvallen en daar heb ik wel een zadel voor nodig want ik rij meestal buiten. En als ik zonderzadel zit buiten dan word ze een wildebras.

Ik dacht zelf aan een staartriem maar dan komt er druk op de staartwortel en in de rug had ik gehoort. Wie weet een oplossing voor mij?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re:schuivend zadel

Een staartriem helpt ook niet als het zadel van links naar rechts schuift; een staartriem helpt voorkomen dat het zadel naar voren schuift.
    Als je pony (veel) te dik is, dan is het vrij logisch dat het zadel makkelijker schuift: immers op een ronde vorm schuift het makkelijker.
    Je zou de zadelpasser nog eens kunnen vragen naar je zadel te kijken (kan best dat er na een jaar aanpassingen nodig zijn), maar het belangrijkste lijkt me: afvallen!
    En verder: goed leren zitten! Zodat je niet teveel druk in één beugel zet, waardoor je het zadel naar links of rechts trapt.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

staartriem lijkt me niks. Ik heb zelf een tijdje een anti-slip dekje gebruikt om het schuiven (bij Shanna was die naar voren, vanwege haar overbouwdheid) te verminderen. Dat werkte aardig, maar was wel een zeer tijdelijke oplossing. Inmiddels heb ik een passend zadel

kiaraaa
    Guest

Ik heb toch de staartriem gekocht voor het op de nek schuiven vna het zadel. wnat mijn pony heeft geen schoft. Een zadelmaker had voor mij zoon ijzerenbeugeltje erachter op gezegt en die vertelde me dat ik zeker nog 900 euro kon krijgen voor me zadel. Dus mama is eindelijk over gehaald. Verkopen dat rot zadel en op naar een boomloze!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Een boomloos zadel, dat klinkt wel leuk maar op een te ronde pony zal dat net zo goed gaan schuiven!

kiaraaa
    Guest

ik las dat de nevada goed was voor dikke ponys? Ja ze moet drastig aan de lijn maar ik reed ene hele tijd zonder zadel. Dat ging goed. maar ik rij alleen maar buiten en tegenwoordig vind ze het grappig om met galoperen te gaan schrikken en bokken expres. Het is een lekker eigenwijs ding.
    Ze heeft al eerder blesures gehad van zadels die knelden. Ik dacht dat dit met een boomloos zadel niet kon?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Een boomloos zadel kan net zo goed niet passen als een zadel met boom. Mijn Atli heeft in het verleden best wel last gehad van zijn boomloze zadel; hij was er op gegeven moment écht uitgegroeid toen hij meer bespiering kreeg.
    Ik raad je dan ook aan om een goede zadelpasser mee te laten kijken, als je een nieuw zadel uit gaat zoeken.
    Met de Nevada heb ik geen ervaring; ik ken het zadel niet echt dus ik kan je daar niet over adviseren...

Je roept nu al een hele tijd dat je paard drastisch aan de lijn moet, maar wat doe je dan daadwerkelijk om haar af te laten vallen? En hoeveel is ze al kwijtgeraakt de afgelopen tijd?

kiaraaa
    Guest

Ik geef haar zo veel mogelijk beweging en ze staat zo veel mogelijk buiten. Ze krijgt eigelijk alleen maar hooi. Ze word gewoon dik van del ucht. Het enige waar ze van afvalt was vroeger intensief springen. Maar dat mag ze niet meer vanwege blesures.
    Ik heb een meetlind erom gedaan en ze was 658 kilo. Dat is VEEEEEL teveel natuurlijk.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ik zou haar dan maar in het voorjaar ZEKER van de wei af halen!!!

kiaraaa
    Guest

Er staat eigelijk geen gras meer op onze wei. we gebruiken hem het hele jaar door dus ze is daar eigelijk meer om te lopen. Maar als het gras dadelijk weer gaat groeien is dat misschien wel handiger.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hoeveel hooi voer je, en van welke kwaliteit?
    En hoezo ´eigenlijk´ alleen maar hooi? Betekent dat dat ze soms toch ook nog wat anders krijgt, en zo ja, wat dan, hoe vaak en hoeveel?
    En wat voor paard is het (ras, leeftijd, schofthoogte)?

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Bij Amigo heeft het enorm gescheeld om een extra voerbeurt in te lassen en in totaal minder hooi te geven op een dag.
    Van hooi kan een paard ook dik worden(Amigo krijgt ook alleen na het mennen wat bix).

Bij westernzadels is het zo, dat een een westernzadel met boom, minder snel schuift dan een boomloos.
    Dat zal bij Engels niet veel anders zijn, want die bomen vormen een hoek over de schoft en voorste deel van de rug, die per definitie meer weerstand geeft dan boomloos.

Verder lees ik dat je paard VEEEEEL te zwaar is; ik weet niet wat voor een paard je hebt, maar als een paard te veel overgewicht heeft, is het aanschaffen van een zadel een ietwat zinlose aangelegenheid.
    Het paard gaat vervolgens afvallen en daarna gaat het vrouwtje van het paard vallen; het zadel is dan al snel veel te groot en dan schuift het weer - herhaling van de vorige problemen.
    Je gaat ook niet eerst een trouwjurk kopen en vervolgens 30 kg afvallen, want voor je het weet, sta je in de kerk in je naakie.

Ik zou eerst zo'n paard goed te eten geven. Goed wil zeggen in verhouding van zijn type en de beweging die hij/zij heeft.
    Ook hooi kan vet voeren, vooral als dat veeteelt hooi is.

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Casindy is de laatste tijd flink afgevallen en had me dan ook voorgenomen geen zadel te kopen tot ze aardig op gewicht is. Nu kan er hier en daar nog wat vanaf, maar qua breedte denk ik niet dat het nog gaat schelen. At least, dat hoop ik. Zij was ook veels te dik en ik heb haar op een diëet gezet van 7kg hooi per dag (Haf van 1.36) en 2 handjes luzerne in totaal. Verder een liksteen en magnesiumcitraat. Als ze 'alleen maar hooi' zou krijgen, maar wel onbeperkt, dan zou ze alsnog tonnetje rond zijn.

Ik heb zelf m'n oog laten vallen op een Trekker Pro Endurance of Trekker Adjust. Die kan je namelijk zelf traploos verstellen in breedte, wel zo prettig.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

kiaraaa
    Guest

ze kreeg eerst 4 plakken op een dag. maar nukrijgt ze 2 plakken op een dag en een paar grassprieten die er nog te vinden zijn op de wei.. dt is niet veel.
    het is een kruising tussen een haflo-arabier en een fries. ze is 1.51 hoog.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten