Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: bilstang van de trailer, op welke stand?

  1. #1

    bilstang van de trailer, op welke stand?

    Hoi mensen,

    Ik heb een vraagje. Gister stond Twister in de trailer, tegen de voorstang aan. Tussen haar billen en de achterstand zat nog ontzettend veel ruimte.

    Wat is voor vervoer fijn voor een paard? Zo'n weinig mogelijk ruimte achter omdat ze dan steun hebben aan de bilstang? Of juist veel ruimte zodat ze alle ruimte hebben om weet-ik-veel-wat te doen?

    Bedankt.

    Liefs
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  2. #2

    Re:bilstang van de trailer, op welke stand?

    Mijn ponys komen nooit niet tegen een stang aan. haha dan zou je de trailer kunnen halveren
    Daarbij ik heb geen stang maar een stuk breed lint, wat ik ook nog eens niet dicht doe.
    vlg mij is de stang ervoor dat je paard wanneer je de klep open doet, niet gaat hangen, dwz naar achteren gaat lopen. Voordat jij hem kan losmaken
    en rustig naar achteren kan laten lopen.
    Een stukje veiligheid dus. Anders is klep open en kont paard in je snuffert

    Of het nu prettig is voor een paard om een stang als tegenhang iets te hebben ik weet het niet.

    ps mijn ponys lopen achter naar binnen en voor er weer uit, vandaar dat ik niets gebruik aan de achterzijde

  3. #3

    Re:bilstang van de trailer, op welke stand?

    Zelf deed ik hem wel redelijk strak, omdat ik het idee had dat Ryan dat prettig vondt.

    Hij checkte ook altijd of de stang er wel was (even aanraken met zijn billen) en dan waren we klaar om te gaan, dat was na veel oefenen met de stang in zone 5 een soort van ritueel geworden.

    Denk dat het paard afhankelijk is wat ze prettig vinden.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  4. #4
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:bilstang van de trailer, op welke stand?

    volgens mij is de achterstang er niet om steun aan je paard te geven, maar om ervoor te zorgen dat je het gewicht in de trailer op de juiste manier kunt verdelen. Dus je paard met een verdere achterstang meer ruimte kunt geven om het gewicht van de koppeling af te halen, of de koppeling juist meer te belasten. Daarnaast uiteraard voor veiligheid bij het openen van de klep.

  5. #5
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:bilstang van de trailer, op welke stand?

    Die achterstang heeft alleen als functie dat het vervoerde dier niet de klep af komt denderen zodra deze opengaat . In onze veewagens zit geen achterstang, maar zetten we een hek in de opening om dit te voorkomen. Daarnaast voorkomt de achterstang dat paardlief in geval van noodstop of hard optrekken niet de klep uit zijn verband drukt en niet meer open kan. Of het uitmaakt voor de druk op de trekhaak weet ik niet eigenlijk, maar dat zou ook zomaar kunnen.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  6. #6
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re:bilstang van de trailer, op welke stand?

    Amir kan ook niet tegen de bilstang staan wegens te kort paard/te lange trailer.

    Volgens mij zorgt die bilstang ook voor zijdelingse stabiliteit van de trailer.
    "Dromen komen uit..."

  7. #7
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:bilstang van de trailer, op welke stand?

    Bilstang zorgt voor stabiliteit tussenschot/trailer.
    En inderdaad het stukje veiligheid als de klep opengaat.
    Ik ken er wel die op de stang steunen.
    Maar anders zou ik gewoon wat ruimte geven.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  8. #8
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:bilstang van de trailer, op welke stand?

    Volgens mijn E-instructeur waren die verschillende standen bedoeld om de kogeldruk min-of-meer te kunnen regelen (alhoewel dat al lastig te meten is, met een weegschaal terwijl paard in een niet-aangekoppelde trailer staat).

    Verder geloof ik in alle bovengenoemde redenen
    Ik zet soms expres 1 paard helemaal op de voorste gaatjes en de ander (de meest dominante/happerige) op de achterste stand, zodat de 'voorste' wat rustiger staat en meer kans heeft om uit het hooinet te eten (hierbij gaat het dus om de voorstang).
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  9. #9

    Re:bilstang van de trailer, op welke stand?

    Mijn beide pony's hebben niks aan de stang, doe hem altijd op 1e gaatje.. ze zijn te kort om in de buurt te komen van de stang

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •