Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 39

Topic: ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

  1. #1

    ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    Hallo,
    Ik ben nieuw hier en open mijn eerste topic.
    Ik ben nu ongeveer 1,5 jaar de eigenaar van mijn haflinger ruin.
    Eerlijk gezegd valt dit een beetje tegen , omdat het niet echt goed tussen mij en mijn pony gaat.
    Hij is erg druk , en gewoon niet meer te houden. Hij heeft totaal geen respect meer voor mij , en hij is mij de baas in plaats van ik hem. Als ik hem van stal haal bijvoorbeeld loopt hij meteen weg of over me heen en kan ik hem niet meer houden. Als ik hem vast wil zetten om te borstelen loopt hij ook over me heen. Ook wil hij de trailer nu al een tijdje niet meer in , wat hiervoor geen probleem was. Met rijden is hij ook vervelend hij gaat op buitenrit , of in het land er de hele tijd vandoor. In de bak is hij niet vooruit te krijgen. Ik vind dit heel vervelend en wil deze problemen graag oplossen want ik ben ook niet van plan hem te verkopen. Ik heb tenslotte ook voor hem gekozen. Ik ben op zoek naar iemand die mij hiermee wil helpen. Of er misschien ook een training voor is. Alvast bedankt

  2. #2
    kiaraaa
    Guest

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    ik ken je probleem. ik had dat vroeger ook met mijn pony. ik heb ook een bul. Mijne is een kruising tussen een arabier haflinger en fries. sleurde vroeger me overal naar toe en vooral naar eten! Ik had toen een hengstnketting aangeschaft omdat ik een kllein guppie van 8w was en iedere keer als ze me mee sleurde gaf ik een flinke ruk. Maar iedere keer als ze braaf was hing hij gewoon los. Met rijden is ze ook sloom. Heb je gedacht aan een spoortje? Je hoeft er niet hard mee te schopen maar het kan soms net iets helpen. Verder heel veel overgangen rijden daar worden ze actief van. En als hij zo druk is geef je hem dan wel genoeg beweging?

    wat ook goed helpt. iedere keer als hij de baas wiltzijn en voorbij je wilt lopen stil zetten en pasje terug. Tussen door ook steeds stilstaan en doen. begeven moment let hij op en zal hij steeds sneller stil staan. zo maak je het lopen aan de hand ok een beetje interesanter.

  3. #3

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    Hengstenkettingen en sporen lijken mij niet de oplossing. Ik zou zeggen verdiep je eens in Parelli of een andere manier van natural horsemanship, om je relatie en de communicatie met je paard te verbeteren. En neem les van iemand die je daarbij kan helpen. Het lijkt mij een respect-issue en dat zou ik liever met communicatie dan met hulpmiddelen oplossen.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  4. #4
    kiaraaa
    Guest

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    je moet wat als het gevaarlijk word..

  5. #5

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    nee hoor je ouders hadden dit niet moeten accepteren. En een guppie van 8 niet alleen met zo'n paard moeten laten omgaan.
    Zo maak je een verkeerde kennismaking met een dier. In jouw geval een paard maar het kan ook met een hond zijn. Die een kind van 8 het land door sleurt tijdens het uitlaten.
    Dan ga je idd zo denken als jij schrijft, gebruik een hengsten ketting en sporen. Dit is niet nodig indien je een juiste basis mee krijgt.

    ben het met Liesbeth eens probeer hulp te krijgen van iemand die bijv. parelli doet of iets in die richting en je kan helpen op een paardvriendelijke manier.

  6. #6
    Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Zwartewaal
    Berichten
    851

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    Ja maar als het gevaarlijk wordt dan ga je toch op zoek naar de OORZAAK??
    Hengstenketting en sporen vallen bij mij onder symptoombestrijding. Ik zeg niet dat er een eenvoudige oplossings is, maar als je de oorzaak van het probleem kunt vinden kun je het goed en paardvriendelijk oplossen.

    Zoek iemand die jouw les kan geven. Op dit forum zijn verschillende mensen te vinden die jou kunnen helpen om de oorzaak van het probleem aan te pakken.

  7. #7

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    Ik ken de pony, en hij heeft heel veel duidelijkheid nodig. En hij is best wel behoorlijk respectloos.
    Zou echt les nemen in grondwerken. En dan kom jij zeker weten een heel eind, want ABel is een super pony !

  8. #8
    kiaraaa
    Guest

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    ze lieten mi er ook niet mee alleen. mijn moeder en zus verzorgden haar ook. Toen die tijd had niemand nog gehoort van parelli of horsemanshipin onze omgeving. en onz intructeurs zeiden sporen en hengstenketting. Ik rij nu nog steeds met sporen en ik vind dat nie zielig ofzo want er komt gewoon geen beweging inzondersporen. en dat is niet omdat ze iets heeft maar gewoon omdat ze lui is. en je hoeft het niet te gebruiken want je kan gewoon been geven zonder sporen. ik kan inmiddels wel beter met de pony omgaan omdat we zijn gegroeit in de jaren en ze meer respect heeft omdat ze nu weet dat ik niet meer over me heen laat lopen.

    ik zou vooral als tip geven kijk naar wat er gebeurt. Of er andere paarden bij zijn enz. je leert het meest van je zelf.

  9. #9

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    HAHA aan de ene kant zo wijs en aan de andere kant niet.
    je zegt hij is zo lui daarom heb ik sporen aan, dat is ook een symptoom bestrijding vind ik. Tenzij je hoog in de dressuur bent en gebruikt als verfijnen.
    Sophie was ook super lui aan het been, en die kan inmiddels toch ook flink doorlopen.

  10. #10
    kiaraaa
    Guest

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    Jaa mijn pony is egt eigenwijs en als je haar 1x op haar kop geeft dn doet ze ook gewoon alles braaf. Maar dat op haar kop geven heeft ze somswel ff nodig.

  11. #11
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    Zoek een goede instructeur, ga lessen op de grond en pas weer rijden als je op de grond respect hebt. Dit klinkt nu als een hele opgave, maar het is de investering in tijd en energie echt waard. Kijk hier maar rond naar foto's van mensen die buiten rijden op touwhalstertjes, op de grond los de meest mooie dingen doen. Het kan allemaal echt, ook met Abel.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  12. #12
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    Sporen zijn er niet voor bedoeld om je paard voorwaarts te krijgen. Sporen zijn voor de verfijning van je hulpen, met name in de zijgangen. Voor vérgevorderde ruiters dus! Een oud gezegde is dan ook: iemand heeft zijn sporen verdiend. Dat betekent dat iemand goed is geworden in wat hij doet, door jarenlang hard werken. Pas dán zou je sporen moeten dragen!
    Zoek liever uit waarom je paard niet voorwaarts is en gebruik eventueel een zweepje om je beenhulp te verduidelijken.

    En ik vraag me af of jouw paard wel zo lui is Kiaraaa, als zij zoveel overgewicht met zich mee moet zeulen vind ik het niet raar dat ze niet zo voorwaarts is.

  13. #13

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    Abel is zeker niet dik, hij is jong en heeft heel veel duidelijkheid nodig.
    Voor de mensen die nicky kennen, abel is een soort nicky . Alleen stukje respect wat nicky al heeft moet abel nog krijgen.

    Zou zo niet weten of hier NHérs in de buurt van friesland wonen die ook lesgeven, misschien nienke van wien maar weet niet of zij les wil geven. ??

  14. #14

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    Bedankt voor de reacties!
    Ik ben eigelijk niet echt van plan om met een hengstenketting etc. dit op te gaan lossen.
    Daarmee krijg je alleen maar ruzie met je paard.
    Hij heeft totaal geen respect voor mij, en ik vind het niet erg om eerst grondwerk te gaan doen tot het vertrouwen er weer is , en dan pas rijden. Abel krijg genoeg beweging, hij staat s'nachts op stal, overdag meestal buiten en ik geef hem elke dag beweging( longeren,rijden,vrijspringen etc.)Ik denk dat het daar niet aan zal liggen.
    Ik wil graag lessen gaan volgen en ook om hem weer de trailer op te krijgen, en misschien weet iemand , iemand die les geeft in dit soort dingen.
    Met sporen rijden is inderdaad ook niet echt een oplossing, het is niet zielig maar ik vind het ook niet echt natuurlijk om er mee te rijden , op een gegeven moment kan het paard hier ook doof op worden.
    Ik hoop dat iemand nog tips heeft!

  15. #15

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    Eef Veenstra zit toch in Friesland? En het lijkt me heel verstandig te beginnen met grondwerken, aangezien je op de grond al niets te zeggen hebt over je paard. Als de communicatie op de grond in orde is, komt het met het rijden ook wel goed.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •