Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 39

Topic: ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

  1. #16
    kiaraaa
    Guest

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    ik rij dressuur(niet mer haar) waar ik idd sporen bij nodig heb voor de zijgangen. Mijn pony is altijd al liever lui als moe geweest. Ze is helemaal onderzocht niets aan het handje. En als ze haar dag niet heeft hoeft ze van mij ook niet veel te doen maar sporen zijn voor verfijning van de hulpen. Dus ook voorwaards. je geeft tog eerst voorwaardse hulp nmet been als ze dan niet reageert met een spoor. Ik heb haar al 8 aar en iedreen adverseerde mij met sporen te gaan rijden. Wanneer ik geen sporen om heeft weet dat en gaat ze alleen maar eten en kom ik niet verder als de voortuin.

  2. #17
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    Typische LB-i Maar ook daar heeft Parelli technieken voor om ook zulke ponies actief te krijgen en netjes aan het been Geen spoortje voor nodig...
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  3. #18
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    Tja, dat 'iedereen' zegt mij niet zoveel, zeker niet als 'iedereen' je ook het advies heeft gegeven om een hengstenketting te gebruiken. Sporen zijn voor zijgagen op hoog niveau, en ik wil niet lullig doen maar voor zover ik het uit je berichten kan lezen, rij je absoluut hog niet op hoog niveau. Je paard moet op de lagere niveaus prima kunnen reageren op je beenhulpen, zonder sporen. Als ze al niet goed voorwaarts reageert op je been, ben je nog helemaal niet toe aan het rijden van zijgangen...

  4. #19
    kiaraaa
    Guest

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    Ik en nu L2 met mijn paard en ben klaar voor het M1 en kan al oefeningen op hoger niveau.
    ik ga de discussie niet aan want ik ken mijn paard het beste. En ik ben geen beginnend ruiter. Ik ben beginnend met parelli enz. Maar ik heb genoeg ervaring om naar mijn paarden te luisteren en te kijken. Mijn pony is alleen sloom in de bak dat ben ik vergeten te zeggen. Buiten is ze wel voorwaards. Daarom rij ik alleen maar buiten omdat ze dat leuk vind.

  5. #20
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    Klinkt als een behoorlijk dominante man
    Ga lekker aan de slag met grondwerk, dat gaat het wederzijds respect veel goed doen! Parelli is een optie maar ook hier op het forum is een dvd beschikbaar wat je op weg helpt.
    Vind het zowiezo al bewonderingswaardig dat je hier komt op zoek naar een oplossing en je (nog) niet je pony op marktplaats zet.

    @kiaraaa ; ik denk dat je hier nog een hoop kunt leren op dit forum, mits je er open voor staat
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  6. #21
    kiaraaa
    Guest

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    ik weet zeker dat ik nog en hoop kan leren en ik ben nog jong. Maarik kan er niet zo goed tegen als mensen vertellen wat ik ben als ze mij niet kennen.

  7. #22
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    L of M, dat is toch echt niet wat ik met hoger niveau bedoel.
    Je bent geen beginnend ruiter, dat wil ik best geloven. Maar op sommige punten vind ik je wel erg kort door de bocht en denk ik: goh, daar zitten best nog wel leerpunten voor je. Oók in het begrijpen van je paard, en het leren omgaan met haar karakter (en haar 'luiheid')...
    Het is overigens helemaal niet mijn bedoeling om je aan te vallen of af te kraken hoor, ik hoop niet dat je dat zo opvat. Maar je komt hier op een NH-forum, waar de meeste leden hebben geleerd om op een andere manier met hun paard om te gaan. En die andere kant, die probeer ik je te laten zien.

  8. #23

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    Iemand die op hoog niveau rijd hier is Margot met aliso. En volgens mij rijd zij zelfs zonder sporen

    @ Issem, abel is een geweldig paard en amarant een hele lieve meid ! Die beide ver kunnen komen.
    Ik woon helaas zelf te ver weg om haar te helpen al zou ik het wel willen.

  9. #24
    Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Zwartewaal
    Berichten
    851

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    Ach iedereen stapt ook op aan de linkerkant ... waarom?
    Omdat je in de middeleeuwen een zwaard op je linkerheup had hangen en rechts dus niet op kon stappen.
    Volgens mij rijden we nu niet meer met zwaarden en toch stapt iedereen nog steeds op aan de linkerkant

    Uiteraard even kort door de bocht..
    Wat iedereen zegt is daarom niet altijd per definitie waar.
    Dus als iedereen zegt dat je sporen nodig hebt voor de zijgangen of om je pony voorwaarts te houden, dan zou IK daar zelf over nadenken en kijken of ik argumenten kan bedenken die dat bevestigen. Want wellicht draagt iedereen sporen omdat iedereen dat doet.

  10. #25
    Actief Forumlid dusi's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Oss
    Leeftijd
    58
    Berichten
    1.480

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    Fijn dat je de stap hebt gezet om op dit forum te vragen of iemand je kan helpen. Als ik zo je bericht lees, heb je zelf al voor het allergrootste deel je vinger op de goede plek liggen. Respect voor jou en jouw ruimte en vertrouwen in jouw leiderschap.

    Er was hier een keer een topic waar iedereen die les gaf zich op kon geven zodat er een mooi lijstje was. Ik weet even niet meer welk topic dit was, even zoeken?

    En goed dat je niet aan sporen of hengstenketting denkt. Dat geeft alleen maar nog meer dingen waar je rekening mee moet houden waardoor je minder aandacht aan je paard kunt geven. Je moet dan zo opletten dat je die dingen niet verkeerd gebruikt. Kost te veel aandacht. Het is veel fijner als je gewoon met alle focus bij je paard kunt blijven. Dan vallen alle tekenen die je paard je kan geven veel sneller op en dan kan jij daar veel beter op reageren.

    De DVD van Equisence is echt een aanrader om mee te beginnen.

    Heel veel succes en dat je straks maar veel plezier van je paardje mag krijgen. De eerste stap heb je al gemaakt, dus je bent al goed bezig.
    Engelen bestaan , alleen hebben ze soms geen vleugels en noemen we ze vrienden.

  11. #26
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    @ kiaraaa, M/L niveau is nog steeds basissport. Basissport is het rijden volgens mij inclusief alle Z-niveau's en tot die tijd zou ieder paard mits correct gereden dit prima moeten kunnen zonder allerlei poespas.

    @TS: Andere vraag, wat krijgt Abel aan voer? Het is een haflinger en hoewel het gedrag dominant overkomt, kan voeding ook een grote rol spelen. Mijn merrie (ook een haflinger) is ook zo als ze het verkeerde voer krijgt, met ander voer gaat het een stuk beter. Ik wil wel even rekenen voor je wat hij mag hebben, dan heb ik wel even de gegevens nodig van wat hij nu krijgt. Ook kan zijn afstamming een rol spelen, wie zijn zijn vader en moeder (moedersvader)? En hoe oud is hij?
    Enne... grondwerk is altijd goed!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  12. #27
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door kiaraaa
    ik rij dressuur(niet mer haar) waar ik idd sporen bij nodig heb voor de zijgangen. Mijn pony is altijd al liever lui als moe geweest. Ze is helemaal onderzocht niets aan het handje. En als ze haar dag niet heeft hoeft ze van mij ook niet veel te doen maar sporen zijn voor verfijning van de hulpen. Dus ook voorwaards. je geeft tog eerst voorwaardse hulp nmet been als ze dan niet reageert met een spoor. Ik heb haar al 8 aar en iedreen adverseerde mij met sporen te gaan rijden. Wanneer ik geen sporen om heeft weet dat en gaat ze alleen maar eten en kom ik niet verder als de voortuin.
    Toen ik Bowen net kreeg kon je hem niet rijden zonder zweepje, nou ja het kon wel, maar ging zoooooooooooooo traag dan(elke stap, elke richting was een gedoe zonder zweepje).
    We hebben hard gewerkt om dat op te lossen, beter gezegd, ik heb heeeeel hard aan mezelf gewerkt om te leren hoe hem te motiveren.
    Nu rijden we met touwhalstertje en zelfs zonder string om mijn pols en hij gaat gewoon vooruit, we kunnen vanuit stilstand direct naar galop en dat soort zaken.
    Ok, het wordt nooit zo'n hardwandelaar als Athena, zijn wandelgang is gewoon wat trager, maar het is wel actief nu, meedenkend en meedoend ipv tegenwerkend.
    Het is een proces dat nog steeds bezig is, ik heb nog heeeeeeeeeeeeeel veel meer te leren, maar het is al zoveel beter en vooral heel erg veel leuker voor zowel mij als mijn dikke haf

    Door het grondwerken zijn we daarin zoveel verder gekomen en is het heel duidelijk voor mij geworden dat de oplossing niet ligt in dat zweepje, maar in heel andere dingen.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  13. #28

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    Bedankt voor de reactie's ik zal vandaag even wat proberen!
    Wat voor grondwerken bedoelen jullie precies??
    En kiaraaa: ik zoek hier een oplossing voor een echt probleem.
    En ik kom niet echt verder met jou berichten ofzo, het gaat eigelijk alleen maar over jezelf of heb je nog tips??

  14. #29

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    Op de grond kun je beginnen je communicatie te verbeteren. Bijvoorbeeld met behulp van Parelli level 1, of de Equisense dvd. Het lijkt mij in de eerste plaats belangrijk dat je paard leert uit jouw ruimte te blijven, te wijken voor druk, en jou te accepteren als de leider. Als dat allemaal goed gaat, zal het ook met rijden vast beter gaan. Maar zoek iemand die je les kan geven, of in elk geval een goed lesprogramma op dvd oid. dan weet je wat je moet doen.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  15. #30
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re:ik zoek een oplossing voor probleem gedrag van mijn pony

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Iemand die op hoog niveau rijd hier is Margot met aliso. En volgens mij rijd zij zelfs zonder sporen

    @ Issem, abel is een geweldig paard en amarant een hele lieve meid ! Die beide ver kunnen komen.
    Ik woon helaas zelf te ver weg om haar te helpen al zou ik het wel willen.
    Ik rijd inderdaad zonder sporen. Simpelweg omdat ik mezelf daar nog lang niet goed genoeg voor acht. Ik wil heel graag leren Aliso op de spoor te verzamelen, want daar is een spoor voor bedoelt en anders niet. Echter ben ik daar nu nog niet aan toe.

    Hulpmiddelen werken totaal niet om de oorzaak aan te pakken. En ik sluit me aan bij Marja. Mensen die hier op het forum komen delen een bepaalde mening. Natuurlijk vindt iedereen zijn eigen weg hierin, maar over het algemeen kan je dit stellen denk ik.

    Het zal allemaal best goedkomen. Ik wens je heel erg veel succes met je paardje!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •