Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Barebackpad met goede drukverdeling singel

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Barebackpad met goede drukverdeling singel

Het is wat moeilijk uit te leggen, maar het komt erop neer dat mijn pony reageert op een strakke singel. Dit is eigenlijk de reden dat ik een zadel al afgeschreven heb.
    Mogelijk is op de blote rug een optie. Maar sja, iets ruggegraat, en toch wel gevoeligheid doet mij daar weer aan twijfelen.
    Daarom zou ik graag wel een barebackpad willen. Deze hoeft niet zo strak aangesingeld, dus dat scheelt.
    Wel ben ik vrij specifiek op zoek. Ik heb vermoedelijk wel iets antislip nodig, veel gewone schoftjes/longeersingels kruipen naar voren. En ik zoek dus een pad die een fijne singel heeft, juist omdat daar de gevoeligheid zit.
    Ik heb een voorkeur om geen onwijze bedragen uit te geven, het is echt om te proberen. Maar ik kan hem met een paar jaar wel op een andere pony gebruiken, dat scheelt.
    Het is trouwens niet om uren mee te rijden, echt voor korte momenten.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re:Barebackpad met goede drukverdeling singel

Ik neem 7 mei naar de Equiday ride-on-pads van Barefoot mee. Fijne combi met de Westip singel

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Een Westip Singel heb ik al, toevallig.
    Hoe is het eigenlijk qua maten van losse singels bij barebackpads? Is dat vergelijkbaar met dressuurzadels qua lengte van singels?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Weet je ook waarom je paard zo gevoelig reageert op een singel ? Door rugpijn of niet passend zadel of ......? Mijn paard b.v. reageert ook enorm op aansingelen als zijn zadel niet meer goed past.
    Want als het rugpijn is dan schiet je met een bbp nog niet echt op natuurlijk.
    Plus dat ook een goed passend zadel helemaal niet strak hoeft te worden aangesingeld.

Groetjes,

Maris

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Met de voest bbp gebruikte ik gewoon mijn eigen singel,dan kun je dus kiezen wat werkt voor je paard.
    Ik heb zelf een best friend bbp daar zit een singel bij die gebruik ik ook, ik weet eigenlijk niet of daar ook een gewone singel aan past, wil ik wel even naar kijken.
    Je hoeft ze idd niet echt aan te singelen, ze blijven zo ook makkelijk liggen.

Meestal zijn de singelstoten vrij lang, dus ik denk dat je vaak de kortere singel kunt gebruiken.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Aan mijn BBP zit een westernsingel. Is wel makkelijk om dat je die heel langzaam kan aan singelen. Ik heb een originele Parelli.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Vaak is het met paarden die moeite met de singel hebben, zo dat ze dat dan ook met de singel van de BBpad hebben. Ik heb ze zelfs gezien die een dekensingel al niet konden verdragen. Natuurlijk kun je allerlei singels gaan uitproberen en je zadel aan de wilgen hangen, maar weet je ook waar het probleem vandaan komt ? Als je paard idd een pijnlijke rug heeft, zou ik het rijden met bbp ook niet echt aanbevelen.
    Heeft hij/zij het aansingelen vroeger wel juist geleerd ? Of werd ie gewoon snoeihard aangesingeld en is ie nogsteeds bang voor de pijn ?
    Ik heb trouwens zelf een bbp van Emiel Voest en gebruik er mijn gewone singels bij.

Wat ook nog zou kunnen....eventueel...hoeft niet natuurlijk....
    Dat het paard geen rugproblemen heeft maar een paar gekneusde ribben. Komt vaker voor dan je denkt.
    Ook dit geeft veel pijn bij het zadelen, aansingelen, rijden.

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Bedankt voor alle adviezen en aandachtspunten.
    Ze is nagekeken door een veearts, behandeld door osteopaat en sportmasseuze.
    Dit probleem speelt al langer. En ze is snel gespannen. Maar door rust en veel oefening is ze wel wat verbeterd. Toch reageert ze nog wel op een strakke singel.

Ik denk niet aan rugpijn meer. Dit is wel mijn eerste vermoeden geweest. Ze heeft overigens al bijna een jaar geen zadel op gehad.
    Ik kan momenteel wel op haar hangen, maar ik durf nog niet te gaan zitten (vanwege verleden). Ze is wel braaf.
    Het klopt in principe dat een goed passend zadel niet strak hoeft. Maar een behoorlijk rondgeribte pony die behoorlijk kan springen geeft toch dat aansingelen wel nodig is. Een barebackpad blijft toch wat makkelijker liggen door minder zwaartekracht, en hoeft dus minder strak aangesingeld. We hebben hard geoefend om goede ervaringen op te doen. Een elastische dekensingel reageert ze niet op. De longeersingel losjes om gaat ook goed. Op het moment dat je strakker moet singelen volgt er een reactie.

whoopie, korte singel zou mij wel uitkomen. Ik heb verschillende fijne singels liggen.

Als jullie nog de ultieme tip hebben wat betreft na laten kijken of vermoeden van iets hoor ik het graag. Maar het is volgens de veearts niet haar rug.
    inger, ribben heb ik ook wel aan gedacht. Maar eigenlijk zou het dan weleens over moeten gaan?

ps. De barebackpad is niet omdat ik haar perse wil rijden. Want dat is heel simpel, als het niet gaat, gaat het niet. Maar ik zou graag in alle rust met een barebackpad willen proberen hoe ze hierop reageert, misschien gaat dat me meer informatie geven. En tevens vind ik het fijn die straks bij mijn jonge pony te gebruiken, dus ik koop hem altijd met een goed doel.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Als er problemen met de ribben zouden zijn, dan had de osteopaat dat moeten ontdekken/mogelijk ook kunnen verhelpen.
    Als je paard nu echt helemaal goed is, dan zou ik het aansingelen op een positieve manier gaan trainen. Het lelijk doen bij het aansingelen kan nu namelijk best aangeleerd gedrag zijn; ze verwacht dat het pijn gaat doen dus doet ze maar vast lelijk. Dit gedrag zal je stap voor stap moeten afleren, met heel veel geduld en rust.

Als je ondertussen toch graag zou willen rijden zonder aan te hoeven singelen, dan is een schapenvacht die je met dekensingel vastmaakt misschien een optie? Zie ook: http://shop.naturalhorsetrainer.nl/c...view.pl?rid=55

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Myra van Nicky had toch ook een aansingelprobleem? Misschien kun je haar eens pb'en (myracara)
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Nicky heeft veel met t-touches gedaan bij Myra.

Ik ben van plan om een voest BBP te gaan aanschaffen, mijn best friend wil ik dan gaan verkopen, mocht je toevallig belangstelling hebben voor een goedkopere BBP,hij is bruin in zadelmodel en ziet er nog heel netjes uit, wel moet ik dan even kijken of je er ook andere singels aan kunt bevestigen dat doe ik nml nooit. Mocht je belangstelling hebben, pb dan maar even.

Whoopie heeft ook altijd erg gereageerd op het opzadelen/aansingelen en doet dat ook nog steeds (met mate), ik krijg het er niet helemaal uitgetraind. Wel weet ik over het algemeen wat er aan de hand is (buikpijn of niet) en ik maak bewust een keuze, ze laat mij overigens wel weten en ik kan het ook wel voelen als het niet ok is om op haar rug te zitten. Het lastige is dat het deels in het verleden ligt (slecht passend zadel vorige eigenaar plus hard aansingelen ) en regelmatig buikplachten nu. Maar dat wil niet zeggen dat rijden geen goede optie is, ik kijk altijd heel erg goed of ze er van opknapt en hoe haar hele uitdrukking is als ik even aan het rijden ben, die is meestal goed (oortjes naar voren, uitdrukking ogen).
    Wil het niet zo goed, dat hou ik het bij een kwartiertje op de wei.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

,, Ze doet overigens niet lelijk in de vorm van bijten etc, dat heeft ze ook nooit gedaan.
    Het gaat me ook niet om het rijden, eigenlijk heb ik dat al afgeschreven.
    Maar misschien is er met een bbp wel wat mogelijk en ik ben benieuwd hoe ze erop reageert.
    Daarnaast vind ik het fijn om mijn jonge pony ermee te leren.

Er is vorig jaar ook een gedragstherepeute geweest om naar de spanning te kijken.
    Sindsdien aan het trainen. En tot de longeersingel gaat goed. Maar het schoftje is toch weer spannender dus we kijken hoe ver we kunnen komen.

Janneke, ik merk idd snel aan haar wat een dag wel/niet kan.
    Ik heb misschien wel interesse in je bbp.

Rianne, bedankt, die kan ik weleens vragen.

wat je zou kunnen doen ik rij ook wel eens op die manier.
    Een dekje met een stroeve onderkant nemen en een dekensingel. Dan glijd het niet of nauwelijks.

Ik gebruik een hafpad met een dekensingel. Normaal gesproken ligt deze onder mijn barefoot.
    Het schuift niet, op dat moment maak ik trouwens wel enkel stapritjes. draf en galop niet geprobeerd.
    Op het moment dat ik zo het bos in ga is dat meer een variatie in het rijden, dan speel ik naast het paard en sommige stukjes zit ik er op.
    Of zoals afgelopen winter met veen sneeuw heerlijke stapritten gehad op deze manier. Meteen lekker warm

Bladwijzers

Forum Rechten