Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Zit mijn sidepull zo goed?

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    42

Zit mijn sidepull zo goed?

Zijn er hier misschien western-mensen die verstand hebben van sidepulls?

Ik heb op Equitana een mooie sidepull gekocht, maar ik weet niet zeker of hij goed zit bij mijn paard? Dus voordat ik er verder iets mee ga doen wil ik hier even horen wat jullie er van vinden? Het is bij mijn paardje altijd even zoeken en goed afstellen, want hij heeft een hele brede kaak, maar een klein neusje. Nu zit bij dit hoofdstel ook weer de keelriem vrij strak en de neusriem was veel te los, dus daar heb ik gaatjes bij moeten prikken. Als ik naar de foto kijk dan vraag ik me af of de neusriem niet te hoog zit? Maar ik heb altijd geleerd dat hij bij een sidepull niet op het zachte stuk van de neus mag komen, dus vandaar dat ik 'm vrij hoog had gedaan.

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Re:Zit mijn sidepull zo goed?

hij lijkt wel wat hoog inderdaad,
    volgens mij mag hij wel iets lager maar inderdaad niet TE laag
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik zou hem liever wel iets laten zakken. Maar als hij hier goed op reageert kan dit wel.
    Wat zit het jukbeen bij jou paardje hoog eigenlijk. OF bij de mijne zit dat juist laag.

Ik vind het hoofdstel trouwens wel heel mooi!
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

ik denk dat zijn juk been niet extreem hoog zit eigenlijk
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

2 a 3 vingers onder het jukbeen
    2 a 3 vingers tussen de sidepull zelf

Ik zou hem dus wat laten zakken.

De kaak ziet er krap uit, maar dat kan ik niet goed zien. (maar geef je zelf ook al aan).

Verder zitten de ringen waar je aan stuurt te ver opzij, die horen ook ong. onder het jukbeen te zitten

Hij zou een cm of 2 mogen zakken.
    Wat een apparte side-pull, zo één heb ik nog nooit gezien.
    Bij deze hoort de keelriem ook lager te zitten, deze kielriem is zo bevestigd dat de bakstukken niet in de ogen kunnen komen.
    Als je het neusstuk laat zakken zit de keelriem waarschijnlijk ook beter.

Het advies wat ik altijd geef is het volgende. Dit werkt eigenlijk voor elk bitlooshoofdstel. (nou jaaa...bijna dan )
    Ga met je beide vingers langs de neusbrug naar beneden, op een zeker moment voel je dat het harde deel zacht wordt.
    Hier begint het stuk van de neus dat uitzet bij inspanning, bijv. als een paard gaat galoperen dan gaan de neusvleugels uitzetten om er voor te zorgen dat er meer zuurstof naar binnen kan. Dit stuk loopt helemaal door naar boven, dus niet alleen het uiteinde beweegt/zet uit maar ook het deel daarboven zit beweging in. Je wilt dit natuurlijk niet blokkeren.
    Dus leg je de neusriem precies op het stuk waar de neus nog net hard is.
    Sommige paarden vinden dit niet zo'n geslaagde plaats en kan je hem iets hoger in stellen maar laat zeggen 97% vindt de plek op de grens van hard en zacht o.k
    Je moet het gewoon even uitproberen wat je paard prettig vindt, dit merk je gauw genoeg.

Hopelijk heb je wat aan de tips. Mooi hoofdstel trouwens

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    2 a 3 vingers onder het jukbeen
    2 a 3 vingers tussen de sidepull zelf

Ik zou hem dus wat laten zakken.

De kaak ziet er krap uit, maar dat kan ik niet goed zien. (maar geef je zelf ook al aan).

Verder zitten de ringen waar je aan stuurt te ver opzij, die horen ook ong. onder het jukbeen te zitten
    De neus'riem' lijkt inderdaad te lang

Ik denk dat het hele hoofdstel wat moet 'kantelen':
    volgens mij moet nl de lijn van het 'bakstuk' in het verlengde van de mondspleet lopen.
    Hierdoor komt de neusriem wat naar beneden en gaat de keelriem beter passen (denk ik)
    Hiervoor moet je denk ik de riem achterlangs de oren wat langer maken
    De ringetjes staan dan ook vanzelf wat meer naar achter!

Take it easy!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik denk idd dat de keelriem nog wel een stuk losser kan hij trekt nu het bakstuk naar achteren, wel een leuk hoofdstel.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    42

Dank voor jullie tips en informatie! Heel duidelijk uitgelegd. Fijn

Ik ga morgen even het bakstuk langer maken zodat het hoofdstel iets zakt (en de keelriem iets lager en dus ook losser komt). Het bakstuk kan nog langer. De keelriem kon geloof ik niet meer losser.

Maar ik vraag me wel af of het neusstuk niet gewoon te groot is voor Ab? Want ik kan niet zorgen dat die ringetjes meer naar het midden komen. Dus misschien is het gewoon voor veel grotere/dikkere neuzen bedoeld? (ik hoop het niet, want ik kan m niet meer ruilen )

Leuk dat jullie 'm ook mooi vinden! Ik vind het wel goed bij 'm passen zo'n simpel en stoer hoofdstel.

Morgen weer een nieuwe foto.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ik vrees het ergste Wendela ... Denk echt dat hij voor dikkere neuzen bestemd is...

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    42

Ja daar ben ik ook bang voor... Ik heb 'm nu versteld en hij past nog steeds niet echt lekker. Ik heb even wat foto's gemaakt, zodat jullie 't ook kunnen zien. Ik heb de keelriem zo lang mogelijk gemaakt, het bakstuk wat langer zodat de neusriem lager kwam te hangen en de neusriem zo strak mogelijk. Maar de neusriem zit echt veel te los (veeeel meer dan twee vingers ).

schuift hij hierdoor als je ongelijk aan de teugels trekt?? Ik bedoel met "hierdoor" dat hij ruimer zit dan 2 vingers.
    kwa hoogte en zo lijkt hij mij vanaf fotos gezien wel o.k te zitten. De ringetjes misschien toch ietsje te laag.
    Maar hoeft niet persee aanleding te geven tot niet werken bij jouw paard. Dit laatste is wat lastig in te schatten via de fotos

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    42

Dat heb ik nog niet geprobeerd Inger. Ga ik van t weekend even proberen Misschien is er nog hoop...

Bladwijzers

Forum Rechten