-
Actief Forumlid
One rein stop op de manege
Hoi mensen, ik weet niet of het hier goed staat, maar ik weet niet waar het anders bij hoort..
Op mijn manege wordt er veel buiten gereden in de bossen (loonse en drunense duinen). Tot een paar jaar geleden gingen zelfs de beginners op buitenrit, iets waarv an ik achteraf zeg dat dit toch eigenlijk heel gevaarlijk was. Op een dag is zo'n beginnersgroep op hol geslagen, met als gevolg dat er een paar gebroken botten en kneuzingen waren, maar het ergste was nog dat de paarden het bos zijn uitgerend, zo het dorp in en op een vrij drukke weg zijn terechtgekomen. Gelukkig zijn daar geen verdere ongelukken gebeurd. Nadat dit was gebeurd had de manege dus een slechte naam gekregen, en om deze weg te werken is er door de manege eigenaar besloten dat beginners niet meer op buitenrit mochten. De gevorderden mogen wel nog naar buiten, onder voorwaarde dat er eerst door de manege eigenaar wordt gekeken of iedereen in die groep zijn paard wel goed genoeg onder controle kan houden.
Allemaal goede maatregelen natuurlijk. Er zitten alleen wel een paar haken en ogen aan, zoals: elke lesgroep die nu nog op hol slaat, om welke reden dan ook, mag nooit meer buitenrijden. Dit vind ik nogal erg streng, want de begeleiders van zulke groepen mogen natuurlijk wel weer gewoon naar buiten.
Ook worden er altijd grote ponykampen gegeven waarbij ook de beginnersgroepen gewoon naar buiten mogen, alleen om het feit dat anders de ponykampen niet meer volgeboekt raken .
Laatst is er ook weer een groep (geen ponykampgroep) op hol geslagen omdat er iemand in het bos expres met een zeil ging staan wapperen, ondanks er was gevraagd om dat te laten.
Onze manegepaarden en pony's zijn erg braaf, maar net zoals alle paarden kunnen ze nog weleens schrikken, ze zijn allemaal goed verkeersmak. Met als gevolg dat er nu nog maar heel weinig groepen naar buiten mogen, gelukkig is mijn groep no nooit op hol geslagen, dus wij mogen nog wel gewoon naar buiten.
Nou sorry dat ik zo heb uitgewijd, maar nu snappen jullie de situatie tenminste. Ik wil nu mijn instructrice vertellen over de one rein stop, maar daarvoor wil ik wel de zekerheid hebben dat deze ook echt werkt, ook als het paard in paniek raakt. Ik heb alle informatie die op paardnatuurlijk staat al doorgelezen.
Dus hebben jullie goede ervaringen met de one rein stop? Moet ik mijn manege gaan vertellen over de one rein stop? En denken jullie dat deze ook goed werkt bij ''afgestompte'' manege paarden en pony's?
-
Forum Meubilair
Re: One rein stop op de manege
Ah, Manege van Loon zeker?
Ben daar heel lang geleden op ponykamp geweest en vond het toen niet echt heel gaaf, maar dat terzijde.
De one-rein-stop op zich zou best een extra veiligheidsmaatregel kunnen zijn, maar dan moeten dus ook ALLE ruiters die leren voor ze op buitenrit gaan. Daarnaast moeten ze leren aanvoelen wanneer hun paard er vandoor zou kunnen gaan en de one rein stop toepassen voor het paard aan het rennen is (de ponies zijn toch allemaal haffen en fjordies? die krijg je met de ORS niet meer zo makkelijk stil als ze eenmaal gaan ) Ook moet hij eerst vele malen geoefend worden en regelmatig nog getest worden.
Het zal vast kunnen gaan werken, ook bij afgestompte manege paarden, maar voor het echt een veilig hulpmiddel wordt, kost dat zoveel tijd die de manege er vast niet in wil steken.
Never underestimate the Universe
10% korting bij
EquiPlay met code: 10%eraf
-
Actief Forumlid
Ja, inderdaad manege van Loon! Ik hoor wel eens vaker wat verhalen van mensen die er een keer op buitenrit zijn geweest of op ponykamp zijn geweest, maar ikzelf vind het een hele leuke manege, maar dat kan misschien ook komen doordat daar iedereen ken en iedereen kent mij.
Wat natuurlijk wel moet gebeuren is dat als het ingevoerd wordt, dat dan alle lesklanten wel weten wat het is, wat het inhoudt, en hoe en wanneer het gebruikt moet worden (en hoe niet!). Ook moet de one rein stop dan elke keer herhaald worden voor de les.
En tja, dat aanvoelen wanneer een paard gaat wegschieten, dat kan inderdaad nogal lastig worden, omdat niet alle ruiters even lang rijden zeg maar.
Ik waas idd ook een beetje bang voor de stugge haflingers en fjorden, die zijn natuurlijk altijd wat minder gevoelig .
En over de tijd die het kost: Ik zelf zou best alle paardjes (of in ieder geval de pony's) de one rein stop aan willen leren, dat zou ik geen probleem vinden. Gelukkig is de one rein stop volgens mij niet heel erg ingewikkeld om aan een pony te leren en er lopen op de manege genoeg enthousiaste vrijwilligers rond die met paarden kunnen omgaan, dus aan het aanleren zal het niet zo snel liggen. Maar het steeds herhalen, dat kan inderdaad nog weleens verwateren als de lesklanten het nut er niet van inzien.
Nog even een vraagje: mag je de one rein stop niet oefenen als het paard loopt, ongeacht welke gang? Want dat zeggen ze op paardnatuurlijk, maar bij parelli doen ze de one rein stop toch ook als het paard in beweging is?
Nouja, ik heb morgen weer les en dan zal ik het aan mijn instructrice zeggen, ik hoop dat ze er iets mee gaan doen!
-
Forum Meubilair
oeps, ik had op bokt al geantwoord...
De one rein stop aanleren zal het probleem niet zijn, maar als de ervaren ruiters hem makkelijk kunnen uitvoeren met een paard, geeft dat nog geen enkele garantie dat het paard met een beginner net zo makkelijk inbuigt. Je paard moet namelijk wel eerst respect voor je hebben, wil hij zijn hoofd inbuigen. Het is niet echt een reflex zoals ze op PN omschrijven, dat is althans niet mijn ervaring. Tis meer een reflex van de mens, dat als je paard wegspringt, dat je dan aan EEN teugel trekt ipv 2. Oei, dat breng gelijk een nieuw probleem met zich mee: als die mensen altijd normaal rijden, zullen ze in een panieksituatie nooit de ORS toepassen, maar in eerste reactie gewoon aan 2 teugels trekken...
Never underestimate the Universe
10% korting bij
EquiPlay met code: 10%eraf
-
Forum Meubilair
Volgens mij gaat dat echt nooit lukken hoor, om de ORS aan manegepaarden én de lesklanten te leren.
Het is idd geen reflex, zoals Eveline ook al gemerkt heeft. Ik ben nu al ruim 2 jaar bezig met de ORS aan te leren en hij werkt nu op zich wel vrij goed, maar in een situatie waarin Atli echt een dikke neus naar me trekt en denkt: "nú ga ik!", dan heb ik soms nog steeds een zweepje nodig om zijn hoofd naar opzij te drijven. Alleen een teugelhulp is dan niet altijd voldoende. Inmiddels zijn we wel zover dat ik hem op deze manier áltijd kan stoppen, maar dat was in het begin wel anders... Een reflex is het dus nog steeds niet, idd meer zoals Eveline zegt, een reflex van de mens om maar aan 1 teugel te trekken. En dat leer je gewone manegeruiters echt niet, als ze de rest van de les gewoon met 2 teugels en een bit blijven rijden!
Het bit is trouwens nog een ander obstakel, de ORS aanleren doe je met een halster maar ik zie die manegepaarden nog niet op een halster gereden worden, en zéker niet buiten!
-
Actief Forumlid
Hmm, tja ik had er eigenlijk wel op gehoopt dat het een echt reflex werd, wel een beetje stom als ze het op paardnatuurlijk zo uitdrukken, terwijl het zo eigenlijk niet werkt.
Dus wat er nu door jullie gezegd wordt is dat als ik het paard kan leren inbuigen, dat hij dat bij andere mensen nog niet meteen doet.
En over het buitenrijden op touwhalster: nee daar zullen ze op de manege inderdaad niet aan beginnen. Maar het gaat er toch om dat je de ORS alleen maar aanleert met een touwhalster, en dat het na dit aanleren toch ook werkt op een hoofdstel? En aanleren zou ik gewoon in de bak doen hoor, niet buiten.
-
Forum Meubilair
Tja, op paardnatuurlijk zeggen ze wel meer...
Ik denk ook dat jij je niet voldoende realiseert hoeveel tijd en moeite het kost om de ORS aan te leren. Je moet, zeker in de aanleerfase (die bij mij dus wel meer dan een jaar duurde!!!!!) élke keer dat je rijdt de ORS oefenen, en dan moet je dus wel op halster rijden. Dat is bij manegepaarden, die door jan en alleman met bit gereden worden, een schier onmogelijke zaak..
En idd, als de ors goed is aangeleerd met halster, werkt hij ook met bit. Maar voor je zover bent... En ook dan moet je hem wel buiten eerst met halster oefenen voor je het met bit kunt gaan doen.
-
het is ook een oefening die binnen het programma past (dus samen met veel oefeningen als wijken voor druk etc) en dus als losse oefening veel minder goed zal werken!
Forum Rechten