Pagina 6 van de 7 EersteEerste ... 4567 LaatsteLaatste
Resultaten 76 tot 90 van de 91

Topic: Academische rijkunst

  1. #76
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re:Academische rijkunst

    Bij ar vragen ze inderdaad met in-hand-werk met de hand het hoofd laag
    Bovendien kon Bruut vanuit mentale ontspanning prima stofzuigeren, terwijl hij vervolgens zijn poten zo neerzette dan het niets met achterhand en ruggebruik te maken had.

  2. #77
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Academische rijkunst

    Ik zat even te denken aan rijden Inderdaad, bij AR vragen ze het hoofd laag aan de hand.
    Ik doe het zelf niet zo, maar ik kan me anatomisch geen reden bedenken waarom dat slecht zou zijn?
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  3. #78
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Academische rijkunst

    Weet je wat ik me de hele tijd afvraag xmarliez?
    WAAROM heb je dit topic geopend?

    Je mening over AR en Bent B is duidelijk, je bent er helemaal klaar mee, jouw mening is gevormd. Waarom dan vragen naar de ervaring van anderen? Als je er zelf helemaal klaar mee bent, dan ga je toch niets met die ervaringen doen?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  4. #79

    Re:Academische rijkunst

    Ik heb dit topic geopend om meer te weten te komen van de mensen die er echt intensief langer mee bezig zijn en eventueel de cursus rechtrichten gevolgd hebben. Ik ben gewoon een nieuwschierig mens en ik ben heel erg benieuwd wat deze mensen er toe zet om hier echt langer mee door te gaan. Niet vanuit negatieve zin overgens.
    Doordat er om mijn mening/ervaring gevraagt werd heb ik mijn verhaal gedaan. Die heb ik bewust NIET in de openingspost gezet omdat ik bang was dat er geen reactie zou komen van mensen die ECHT intensief bezig zijn met de AR. Ik heb dit topic dus met een andere insteek geopend dan dat het nu is.

  5. #80
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Academische rijkunst

    [quote=sanne ]
    Een paard is pas rechtgericht aan het einde van zijn opleiding.
    Dat deel ik niet hoor.

    Vanuit een rechtgericht paard, kun je wel veel makkelijker oefeningen vragen. Maar rechtrichten staat bij mij absoluut vóór de andere oefeningen.

  6. #81
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Academische rijkunst

    Het ligt eraan wat je onder oefeningen verstaat en wat je precies onder "rechtgericht zijn" verstaat.
    Een grote volte is ook een oefening.
    rechtgericht zijn staat in het skala bijv. bijna helemaal achteraan. Het betekent dat het paard alle oefeningen naar beide zijdes even goed kan uitvoeren.
    Iedereen heeft een andere definitie van rechtrichting en oefeningen, dat maakt het allemaal wat ingewikkeld
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  7. #82
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re:Academische rijkunst

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Ik zat even te denken aan rijden Inderdaad, bij AR vragen ze het hoofd laag aan de hand.
    Ik doe het zelf niet zo, maar ik kan me anatomisch geen reden bedenken waarom dat slecht zou zijn?
    An sich lijkt het mij anatomisch gezien geen slecht iets om het hoofd laag te vragen.. maar in een trainingsopbouw is dat m.i. wat anders. Dan snap ik de logica van eerst hoofd laag niet. M.i. éérst balans en evenwicht (basis rechtrichten) dan komt dat hoofd laag (góed laag) vanzelf

  8. #83
    Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Locatie
    Ermelo
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.875

    Re:Academische rijkunst

    xyzutu2: Mooi geschreven! Helemaal mee eens!

    Marlies; ik vind het heel goed van je dat je ervaringen wilt horen van mensen die AR trainen. Ik vergelijk het altijd met geloof. Daar zijn ook zoveel stromingen van en iedereen denkt het juiste geloof te hebben.

    Dit is nu ook in de dressuur. Je hebt zoveel stromingen, maar ook zoveel paarden en mensen. Iedereen zoekt hetgeen wat bij hem past.

    De dingen waar je in gelooft, daar zie je ook positieve dingen mee gebeuren - hier dus paarden die opknappen, beter worden, sterker worden. Ik zit in het AR wereldje, en heb al heel veel paarden zien opknappen voor mijn ogen, jij hebt alleen slechte ervaringen ermee. Dat is jammer, maar betekend dat dat het hele systeem slecht is? Je moet niet vergeten dat in de AR veel mensen en paarden komen die problemen hebben, lichamelijk of mentaal of allebei. Dit geldt bv ook voor Antoine de Bodt. Als je daarna veel paarden zit opknappen dan is dat toch heerlijk? En de manier waarop dit is gebeurdt maakt dan voor mij niet uit. Ik krijg ook lesklanten die liever gewoon willen blijven rijden, en geen zin hebben om veel te stappen. Prima, dan verwijs ik ze naar bv Antoine.

    In mijn ogen is er niet 1 weg, en is er niet 1 weg waarbij alles goed gaat, of waar alles fout gaat. In elke methode zijn goede en foute voorbeelden te vinden. Hoe groter een stroming wordt hoe meer ' zwarte' schapen. Het engelse systeem is ook niet verkeerd mits goed uitgevoerd. Het zwartkijken is veel makkelijker dan 'wit' kijken, hoe snel hebben wij ons oordeel wel niet klaar? Maar wat schieten we er mee op? Het is veel moeilijker om te kijken naar goede dingen, of naar hoe het op te lossen.

    Het is super interessant om te leren van elkaars 'geloof'. Het liefst zou ik dus samen met jou of anderen erbij heerlijk discussieren over als deze dingen om van elkaar te leren, we moeten een open blik houden, wij leven toch niet lang genoeg om echte grootmeesters te worden. En heb je pas echt recht van spreken als je je echt verdiept hebt in een methode.

    Today is a perfect day to start living your dreams!

  9. #84
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Academische rijkunst

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Het ligt eraan wat je onder oefeningen verstaat en wat je precies onder "rechtgericht zijn" verstaat.
    Een grote volte is ook een oefening.
    rechtgericht zijn staat in het skala bijv. bijna helemaal achteraan. Het betekent dat het paard alle oefeningen naar beide zijdes even goed kan uitvoeren.
    Iedereen heeft een andere definitie van rechtrichting en oefeningen, dat maakt het allemaal wat ingewikkeld
    Ik versta er een paard in balans onder die op 4 benen loopt. Die op eigen benen loopt, je hand accepteert en dat met evenveel druk op beide kanten aanneemt.

    Van daaruit de oefeningen doen. Alhoewel ik veel voltewerk doe, om een rechtgericht paard te krijgen hihi, lekker zwart wit allemaal.

  10. #85
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Academische rijkunst

    @ nienke07
    En wat als het paard het hoofd zo hoog houdt door gewoonte (mentale spanning, onderhals, etc) en dat dat hem belemmert om zijn balans te vinden? Is het dan niet een idee om hem in die weg naar beneden te begeleiden?


    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  11. #86

    Re:Academische rijkunst

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    @ nienke07
    En wat als het paard het hoofd zo hoog houdt door gewoonte (mentale spanning, onderhals, etc) en dat dat hem belemmert om zijn balans te vinden? Is het dan niet een idee om hem in die weg naar beneden te begeleiden
    Ja, dat doe ik dus ook met Viva. Ik vraag haar met haar hoofd laag te lopen om haar rug te ontspannen. Doe ik dat niet, dan loopt ze met een weggedrukte rug, vanwege stress, verzet, spanning en (daardoor) ontwikkelde onderhals. Hoofd laag zorgt voor ontspanning en van daaruit kan ik haar weer proberen op te bouwen/te laten oprichten. Overigens doen we dit op een heel basis-basisniveau en we volgen geen AR. Gewoon wat oefeningen die ik van mijn (klassieke) dressuurinstructeur heb geleerd.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  12. #87
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re:Academische rijkunst

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    @ nienke07
    En wat als het paard het hoofd zo hoog houdt door gewoonte (mentale spanning, onderhals, etc) en dat dat hem belemmert om zijn balans te vinden? Is het dan niet een idee om hem in die weg naar beneden te begeleiden?


    Mijn ervaring is dat die weggedrukte rug enonderhals 'vanzelf' verdwijnt als je werk aan evenwicht en balans. De fysieke ontspanning die dan volgt, geeft ook mentale ontspanning
    Pricilla

  13. #88

    Re:Academische rijkunst

    Priscilla, de AR heeft veel mensen bepaalde dingen in laten zien en iets waardevols gebracht maar het hele systeem is in mijn ogen gewoon niet correct opgebouwd. Mensen hadden dat ook kunnen doen via de klassieke manier dus dat de AR speciaal mensen dingen in laat zien is niet waar, het is maar net hoe simpel je het voor jezelf wilt houden. De AR is ontzettend bekend op het internet en heel makkelijk te snappen via paardenbegrijpen.nl. De klassieke manier is veel dieper en veel lastiger te begrijpen en daar zijn veel minder echt goede instructeurs in te vinden. Dat is ook de reden waarom ik destijds voor de AR koos, veel begeleiding, het klinkt goed en 'anders' en dat trok me aan. Toen ik dieper ging graven kwam ik onwijs veel onjuiste dingen tegen die mij en mijn paard tegenwerkte. De meeste mensen kijken liever niet verder dan hun neus lang is en als het positief op internet staat en het is makkelijk om een instructrice te vinden en het is iets 'anders' vinden ze het al snel goed en kijken ze ook niet meer verder/dieper.

    Een paard mag trouwens wel laag lopen maar daarbij moet je iedere pas controleren en er voor zorgen dat je paard in evenwicht blijft en tussen jouw benen en handen blijft. Ik laat mijn paard ook tussendoor lang en laag blijven maar wel met een correcte aanleuning (zodat ik het achterbeen dus nog voel in mijn handen als het ware). Als je een correcte aanleuning blijft houden is er niets mis met lang en laag.

  14. #89
    Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Locatie
    Ermelo
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.875

    Re:Academische rijkunst

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xmarliez
    Priscilla, de AR heeft veel mensen bepaalde dingen in laten zien en iets waardevols gebracht maar het hele systeem is in mijn ogen gewoon niet correct opgebouwd
    En dat mag jij ook vinden!

    Net zoals ik mag vinden dat het voor mij wel werkt. Het is waar wat je zegt dat het veel toegankelijker is geworden, mede door Marijke. Maar is dit verkeerd? Als Marijke niet commercieel was geweest, dan reed ik nu waarschijnlijk alleen recreatief omdat het Engelse rijden wat ik kende mij niet aansprak. Toby was dan waarschijnlijk, mede door zijn slechte bouw, kapot gegaan omdat ik niet beter wist .

    Het had ook zo geweest kunnen zijn dat ipv de site van Marijke, die als eerste verscheen op google, er een Antoine de Bodt site als eerste was verschenen, dan was ik nu misschien wel Antoine de Bodt instructeur
    De 'echte' klassiekers waar jij het over hebt, die hebben geen site, dit zijn kunstenaars die moeilijk gevonden kunnen worden, of scholen hebben die voor velen onbereikbaar zijn. Of mensen die alleen met paarden tentoon komen die wij niet kunnen betalen, en die vanzichzelf al veel meer balans hebben. En waarbij het plaatje er dan gelijk al mooier uit ziet dan een slechter gebouwd paard.

    Bent heeft veel slecht gebouwde paarden, die voor hun bouw best knap werk laten zien. En nogmaals ik sta ook niet achter 100% alles van de AR, en probeer ook wel eens andere dingen uit. Daarbij komt wel dat je beter 1 weg kunt volgen dan steeds te switchen en half half methodes gaat mengen.

    Nogmaals ieder zijn 'geloof'! Fijn toch dat dat kan! Dat maakt de dressuur ook zo interessant en mooi, iedereen wil zijn paard sterker, beter, gespierder en tevredener hebben, zeker de mensen die deze wegen bewandelen.
    Today is a perfect day to start living your dreams!

  15. #90
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re:Academische rijkunst

    Priscilla ik ben het helemaal met je eens!

    Een commercieel systeem is ergens toch juist ontzettend goed. Dat is hetzelfde stukje als dat er heel goede horsemans zijn, maar zij voor een beginner nog niet het meest toegankelijke systeem hebben. In dat geval kun je er op dat punt ook niets mee. Ik heb hier bijvoorbeeld net het boek van Pignon liggen. Nu doe ik daar iets mee. Als ik hem zie, zie ikw at hij doet en haal ik er wat uit. Dat had ik in het begin nooit gekund.

    Daarnaast vind ook ik het veel interessanter om bepaalde onderdelen vanuit verschillende visies te bekijken. Ik geloof niet zozeer in goed of slecht. Natuurlijk heeft iedereen een persoonlijke voorkeur. Die heb ik ook. Ik zie er weinig toegevoegde waarde in hier jullie te gaan proberen overtuigen omdat ik zelf dan het meest in klassiek Frans zie. Zelf heb ik hoe langer ik me er meer in verdiep erg veel met Racinet. Echter is hij echt niet zo commercieel geweest en is het helemaal niet zo een makkelijk systeem.

    Door het systeem van Marijke worden veel mensen zich ergens van bewust. Dat lijkt me een goed begin. Iedere methode heeft een ander uitgangspunt, ach en ook met allemaal worden goede dingen bereikt. Zei het dat deze goede dingen misschien net iets anders zijn.

    Ik zou het veel leuker vinden om nu echt eens per onderwerp te praten met elkaar hoe we dit op zouden lossen. En dan niet waarom dit een betere oplossing is dan alle andere methodes.

Pagina 6 van de 7 EersteEerste ... 4567 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •