Over enkele maanden komt mijn 2 jarige dametje in de buurt te staan en gaat lekker zomers 24 uur met een groep pony's en paarden de wei op. In de winter krijgt ze een luxe inloopstal met enorme uitloop (paddock) waar ze met een leuke gemixte groep komt te staan.
Nou ben ik van mening dat een 2 jarige vooral nog even lekker mag genieten van haar jeugd met paardenvriendjes, maar ik wil toch wel geregeld wat grondwerk (parelli) met haar gaan doen en veel gaan wandelen. Dit is ze ook al gewend en lijkt me ook voor de band erg goed.
Nou kan ik me goed voorstellen dat bepaalde games een te grote belasting zijn voor een jong paard en heb ergens al gelezen niet teveel circling game wat me ook logisch lijkt. Maar kun je bijvoorbeeld in het begin wel een paar rondjes stap proberen als je weet dat je een paard hebt die rustig blijft en dus geen rondjes gaat spurten?
Welke games zou je met een jong paard nog meer niet of heel weinig doen en welke juist wel?
Als ik mijn logica gebruik denk ik aan niet teveel sideways en achterwaarts ook klopt dat?
Sowieso denk ik aan hele korte sessies en dan 1 of 2 keer in de week en lekker afwisselen met een mooie wandeling.
Ze heeft overigens wel al een maand training gehad bij Klaas Feuth dus ze is al heel kalm en loopt heel braaf mee als je gaat wandelen en kent al veel basis zoals wijken voor druk etc.
Bladwijzers