Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 35 van de 35

Topic: Wie gebruikt hier hoefschoenen?

Re: Wie gebruikt hier hoefschoenen?

Mijn paard had verschillende keren last van platte zolen en elke keer bleek dat gepaard te gaan met een slechte connectie tussen het hoefbeen en de draagwand. Dit was goed te zien doordat er horizontale ringen vormden in de hoefwand. Je kon het ook zien aan een soort knik in de hoefwand. Dit ging ook gepaard met flares en whiteline seperation. Uiteindelijk hebben we dit op gelost door de teen goed terug te raspen ( voor een korte tijd tot iets voorbij de witte lijn ) en de teen iets steiler te laten worden (47 graden in plaats van 45 graden (hiervoor moesten we ook vanaf de zoolzijde de teen iets inkorten)). Het lostrekken van de hoefwand werdt hierdoor opgeheven, het rolpunt als het ware naar achteren verlegd. Maar ik moet zeggen dat in ons geval het paard in het begin behoorlijk last had van pijnlijke hielen. Maar door de al eerder opgesomde problemen op te lossen werd dat steeds beter. Ik kan ook beamen dat lopen met schoenen het landen op de hielen bevordert, waarschijnlijk beter schok absorbtie. Maar dit werd door een duitse en mijn huidige SHP afgeraden omdat dit volgens hun het hoefmechanisme negatief beinvloed en hoefmechanisme is volgens hun essentieel voor een snel herstel. Ik hou me aan hun advies en gebruik ze nu amper. Ik kan ook beamen dat, hoe meer je met je paard loopt of rijdt, hoe sneller alles herstelt.
    Groetjes Ronald.
    Stay natural and iron-free.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

En zo zie je maar weer, zelfs binnen het natuurlijk bekappen zijn de meningen behoorlijk verdeeld!

Even iets rechtzetten: ik had het over platte zolen in combinatie met veel over het asfalt lopen.
    Uiteraard zijn er legio paarden die nog niet in optimale hoefconditie zijn en dus platte zolen hebben. Dan heeft het niks met het vele rijden over het asfalt te maken.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Elk paard kan zeker op asfalt lopen ,maar daar gaat een periode van gewenning aan vooraf!!!!!!!

Bovendien is er nu vanuit de witte lijn methode een nieuw inzicht.

Gewenning vd zool aan het harde is geen goede optie meer.
    Zolang de hoef niet goed kan hiellanden, komt ie op de toon neer en je loopt risico op zoolkneuzingen.

Dit zegt Pete Ramey.

Zolang je paard dus nog niet goed kan hiellanden is het beter om met hoefschoenen te lopen!
    dat is helemaal waar.

Bovendien verminderd een schoen ook de schokken en trillingen wat op langere termijn een zeer postief effect kan hebben. Denk aan artrose wat gewoon niet meer voor zal komen... tenopzichte van blote voeten geeft een schoen nog maar de helft aan trillingen door:
    amplitude piek onbeslagen 3.25 hoefschoen 1.40
    frequentie piek onbeslagen 1900 hoefschoen 574.33

jeetje wat een toestanden allemaal.
    ik wil ook hoefschoenen dus keek even rond en kwam dit topic tegen wat zijn er veel soorten! en veel ervaringen hiervan hoop ik te leren kiezen.
    maar ik geloof dus dat die old Mac`s het beste uit de test komen? hehe
    waar zijn die te bezichtigen op internet of e.d.?
    potloden hebben gummen....auto`s hebben bumpers...want het is heel menselijk om een foutje te maken...

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door kimstah
    waar zijn die te bezichtigen op internet of e.d.?
    tik de naam maar eens in op een zoekmachine......

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten