Mijn paard had verschillende keren last van platte zolen en elke keer bleek dat gepaard te gaan met een slechte connectie tussen het hoefbeen en de draagwand. Dit was goed te zien doordat er horizontale ringen vormden in de hoefwand. Je kon het ook zien aan een soort knik in de hoefwand. Dit ging ook gepaard met flares en whiteline seperation. Uiteindelijk hebben we dit op gelost door de teen goed terug te raspen ( voor een korte tijd tot iets voorbij de witte lijn ) en de teen iets steiler te laten worden (47 graden in plaats van 45 graden (hiervoor moesten we ook vanaf de zoolzijde de teen iets inkorten)). Het lostrekken van de hoefwand werdt hierdoor opgeheven, het rolpunt als het ware naar achteren verlegd. Maar ik moet zeggen dat in ons geval het paard in het begin behoorlijk last had van pijnlijke hielen. Maar door de al eerder opgesomde problemen op te lossen werd dat steeds beter. Ik kan ook beamen dat lopen met schoenen het landen op de hielen bevordert, waarschijnlijk beter schok absorbtie. Maar dit werd door een duitse en mijn huidige SHP afgeraden omdat dit volgens hun het hoefmechanisme negatief beinvloed en hoefmechanisme is volgens hun essentieel voor een snel herstel. Ik hou me aan hun advies en gebruik ze nu amper. Ik kan ook beamen dat, hoe meer je met je paard loopt of rijdt, hoe sneller alles herstelt.
Groetjes Ronald.
Bladwijzers