Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 35

Topic: Wie gebruikt hier hoefschoenen?

  1. #1
    Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    1.996

    Wie gebruikt hier hoefschoenen?

    Wie gebruikt hier hoefschoenen en wat voor soort dan? Ik heb zelf de Smitjes gehad en dat ging het eerste jaar wel goed. Daarna pasten ze echter niet meer en gingen erg schuren op de hoefballen.
    Daarom heb ik, ook omdat het gewoon wel erg makkelijk is, Pjelk weer laten beslaan. Dat is een halfjaar goed gegaan maar nu lijken zijn hoeven weer teveel te gaan brokkelen en moet ik misschien toch uitwijken naar hoefschoenen.
    Zo`n twee jaar terug heb ik een aantal schoentjes wel bekeken. De Smitjes vond ik op zich goed maar het nadeel daarvan was dat ze niet verstelbaar zijn en een paardenhoef toch vaak nog wel verandert van vorm. Een kennis van me had Marquis schoenen die nooit bleven zitten in de galop en ook het luchtkussen was al gauw geknapt. Ik heb ook BOA boots op internet gezien. Deze maak je vast met een draaischijf. Het leek me wel heel handig maar ik ken verder niemand die ze heeft en ze zijn ook erg duur dus heb de gok nog niet goed durven nemen.
    Ik ben dus erg benieuwd naar jullie ervaringen hiermee en dan met betrekking tot:
    - slijtvastheid
    - pasvorm
    - gebruiksgemak
    - prijs/kwalitietverhouding

  2. #2
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    wolvega
    Berichten
    626

    Re: Wie gebruikt hier hoefschoenen?

    Waarom wil je hoefschoenen? je kan ip de hoeven ook uitharden door langzaam opbouwen en trainen op harde ondergrond en dan heb je geen ijzers of schoenen meer nodig.

  3. #3
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Wie gebruikt hier hoefschoenen?

    Ik heb met Dallmers gereden!

  4. #4
    Actief Forumlid Mister T's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Roosendaal
    Berichten
    337

    Re: Wie gebruikt hier hoefschoenen?

    Ik gebruik nu Old Mac's hoefschoenen maar om een hele andere redenen dan waarvoor jij ze wilt gebruikt. Mijn paard staat nu gevoelig op zijn voeten omdat ik met hem nu de overgang van ijzers naar blote voeten aan het maken ben... zijn zolen zijn erg dun... de schoenen zorgen ervoor dat hij blijft lopen.

    Moet zeggen dat ik ze wel erg makkelijk in gebruik vind. Ze zijn goed schoon te houden en ze zijn niet overdreven zwaar.
    "We can not solve the problems that we have created with the same thinking that created them."

    Albert Einstein

  5. #5
    Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    1.996

    Re: Wie gebruikt hier hoefschoenen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke
    Waarom wil je hoefschoenen? je kan ip de hoeven ook uitharden door langzaam opbouwen en trainen op harde ondergrond en dan heb je geen ijzers of schoenen meer nodig.
    Ik wil hoefschoenen gaan gebruiken als Pjelk door te brokkelige hoeven niet meer op ijzers kan. De schoenen zijn nodig omdat ik hier in de omgeving bij buitenritten erg veel over de weg moet. Pjelk heeft geen harde hoeven (voordat hij ijzers had ook niet) en daarbij groeien ze ook nog eens heel langzaam. Hij kon, toen hij geen ijzers had, maar twee keer per jaar bekapt worden. Ik wil dus absoluut niet het risico lopen dat hij zijn hoeven te snel afslijt omdat hij dan gewoon een paar maanden erg gevoelig lopen zal.
    Ik heb trouwens wel gemerkt dat zijn hoeven in de ijzerloze periode (dat was zo`n 1,5 jaar) harder en beter van kwaliteit werden. Echter nog lang niet zo goed dat hij zonder zou kunnen.
    Hoefschoenen wil ik dus (eventueel) voor het maken van buitenritten.

  6. #6

    Re: Wie gebruikt hier hoefschoenen?

    ik heb met Marquis schoenen gereden, heel kort, want het aan- en uittrekken was een ramp bij mijn paard!

    Bij een normaal opgevoed paard is het geen probleem, maar ik heb een paard dat er wel een groot probleem van maakt.

    Ik was meer tijd kwijt met die schoenen dan met rijden, dus ik gebruik ze niet meer

  7. #7
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Wie gebruikt hier hoefschoenen?

    Elk paard kan op blote voeten lopen, ook op asfalt! Daarvoor heb je wel een goede bekapper nodig en Brennie (heb je hem?) bekapt naar mijn mening nogal beroerd (ons vorige paard heeft 2 maanden nog kreupeler gelopen dan dat ze al was, vanwege een fijne bekapping van brennie)
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  8. #8
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Wie gebruikt hier hoefschoenen?

    Elk paard kan zeker op asfalt lopen ,maar daar gaat een periode van gewenning aan vooraf!!!!!!!

    Bovendien is er nu vanuit de witte lijn methode een nieuw inzicht.

    Gewenning vd zool aan het harde is geen goede optie meer.
    Zolang de hoef niet goed kan hiellanden, komt ie op de toon neer en je loopt risico op zoolkneuzingen.

    Dit zegt Pete Ramey.

    Zolang je paard dus nog niet goed kan hiellanden is het beter om met hoefschoenen te lopen!

  9. #9

    Re: Wie gebruikt hier hoefschoenen?

    Kun je daar iets meer over vertellen?
    Over dat nieuwe inzicht bedoel ik.

    Mijn paard kan wel hiellanden maar loopt wel gevoelig op het harde. Ik probeer het te trainen door regelmatig over asfalt te lopen. Hij vindt dat niet echt lekker maar ik was in de veronderstelling dat dat wel beter zou worden als ik hem meer train. Ik bedoel dus asfalt he, geen stenen of d.


    Nu zeg jij dat ik beter schoenen kan gebruiken omdat hij zoolkneuzingen op kan lopen.
    Ik had dat nog niet zo gehoord.
    Groetjes.

  10. #10
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Wie gebruikt hier hoefschoenen?

    Amsterdammertje, ik speel je vraag even door! Ik was helaas niet zelf bij zijn workshop.

  11. #11
    Forumlid dovish's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    warffum (groningen)
    Berichten
    89

    Re: Wie gebruikt hier hoefschoenen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    Elk paard kan op blote voeten lopen, ook op asfalt! Daarvoor heb je wel een goede bekapper nodig en Brennie (heb je hem?) bekapt naar mijn mening nogal beroerd (ons vorige paard heeft 2 maanden nog kreupeler gelopen dan dat ze al was, vanwege een fijne bekapping van brennie)
    brennie bekapt pjelk niet, hij heeft laatst yngvar wel bekapt, of eigelijk deed brennie dat niet, maar een leerling van hem. Ik was er nog niet zo ontevreden over, helemaal omdat ik brennie eerst niet wilde omdat ik hem soms niet zo fijn met paarden om vond gaan, als ik hem op de manege bezig zag... Maar het viel me 100% mee! Hij doet overigens alle paarden hier op stal
    most people are lonely 'cause they build walls instead of bridges

  12. #12
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Wie gebruikt hier hoefschoenen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door amsterdammertje
    Kun je daar iets meer over vertellen?
    Over dat nieuwe inzicht bedoel ik.

    Mijn paard kan wel hiellanden maar loopt wel gevoelig op het harde. Ik probeer het te trainen door regelmatig over asfalt te lopen. Hij vindt dat niet echt lekker maar ik was in de veronderstelling dat dat wel beter zou worden als ik hem meer train. Ik bedoel dus asfalt he, geen stenen of d.


    Nu zeg jij dat ik beter schoenen kan gebruiken omdat hij zoolkneuzingen op kan lopen.
    Ik had dat nog niet zo gehoord.
    Groetjes.
    Tja, door veel mensen wordt gezegd dat van het blootvoets lopen je paard wel gewend raakt en dat de zool wel sterker wordt.
    Ramey zegt nu dat het hiellanden eerst goed voor elkaar moet zijn ,anders land de hoef toch als eerste op de toon, wat weer voor veel pijn kan zorgen.

    Een schoen kan dus helpen om het minder pijnlijke hiellanden te realiseren!

    Is dat een duidelijkere uitleg?

    En je vraag heb ik doorgespeeld, maar daar is op de workshop niets overgezegd.

    Wat WEL gezegd werd is dit:
    Paarden die veel op het harde asfalt lopen ,hebben vaak een platte zool!

    Misschien kun je eens onderzoeken waar en wanneer het gevoelige lopen plaatsvind! Alleen asfalt, d, na bekappen, nat of droog weer etc. Dan kom je er misschien achter hoe dit komt.

  13. #13

    Re: Wie gebruikt hier hoefschoenen?

    Dank je voor je uitleg, geloof dat ik het begrijp.
    Over welke workshop heb jij het?

    We gaan volgens mij een beetje off topic, als je zegt welke workshop dan kan ik het misschien zelf verder uitzoeken. Waarschijnlijk is het een nieuw inzicht van Pete Ramey zelf, zal mijn NBer eens vragen.

    Groetjes.

  14. #14
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Wie gebruikt hier hoefschoenen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door amsterdammertje
    Dank je voor je uitleg, geloof dat ik het begrijp.
    Over welke workshop heb jij het?

    We gaan volgens mij een beetje off topic, als je zegt welke workshop dan kan ik het misschien zelf verder uitzoeken. Waarschijnlijk is het een nieuw inzicht van Pete Ramey zelf, zal mijn NBer eens vragen.

    Groetjes.

    Jaja, ik heb het steeds over Ramey gehad!
    Die gaf afgelopen weekeind een workshop in Engeland.

  15. #15
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Wie gebruikt hier hoefschoenen?

    Ik had Old Mac's hoefschoenen en was er erg tevreden over, alleen de maat was helemaal verkeerd. Dat is de reden dat Mister T nu mijn oude schoentjes heeft
    Het zijn heel fijne schoenen in gebruik, makkelijk schoon te maken, goed aan en uit te doen en ze zijn heel stevig. Ik heb er geen rengalop mee gedaan, maar ik denk dat het absoluut onmogelijk is om ze daarbij te verliezen.
    Ze zijn zeker aan te raden dus, alleen je moet wel de goede maat zien te bestellen
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •