Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Resultaten 46 tot 60 van de 62

Topic: Bitloos mennen?

  1. #46
    Actief Forumlid Chendo's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2010
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    35
    Berichten
    207

    Re:Bitloos mennen?

    Veel geleerd van deze discussie. Ik als zeer onervaren (zeg maar geen ervaring) menner, vraag me wel af wat ORS is?

    Ik vind wat Viola schreef dat ze het eerst heeft gedaan met dubbele teugels ook een fijn idee om zo de overstap te maken.
    Zoiezo gaat Fellow nog even niet voor de kar, ondanks dat hij er al wel voor heeft gestaan bij de vorige eigenaren. Maar wil eerst het grondwerk basis erin hebben en hij moet meer vertrouwen krijgen in enge dingen op de weg.
    We hebben hier heel veel land waar ik ook in mag rond tuffen, dus kan in ieder geval eerst oefenen.
    "Never say goodbye because goodbye means going away and going away means forgetting and I will never forget you Chendo!"

  2. #47
    Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Holland
    Leeftijd
    37
    Berichten
    3.587
    Dagboek Berichten
    2

    Re:Bitloos mennen?

    one reign stop!

  3. #48
    Actief Forumlid Chendo's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2010
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    35
    Berichten
    207

    Re:Bitloos mennen?

    ohhh diee...
    Ja dat lijkt me lastig met kar erachter, of valt dat mee?
    "Never say goodbye because goodbye means going away and going away means forgetting and I will never forget you Chendo!"

  4. #49
    *nieuw* line_bruce's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Locatie
    Soest
    Leeftijd
    37
    Berichten
    14

    Re:Bitloos mennen?

    Hoi Allemaal!

    Heel interessant topic
    Ik rijd al jaren zonder bit onder het zadel maar op de één of andere manier heb ik de overstap met de wagen nooit gemaakt. Ik denk dat het echt tussen mijn oren zit, het gevoel van minder "controle" en ik vind het fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die hiermee aan het stoeien is.
    Af en toe denk ik, kom waarom niet? En een ander moment dan komt dat duiveltje weer op mn schouder die zegt nee! Zonder bit kan je niet rijden voor de wagen.
    Waar ik wel altijd mee zit is dat ik heb geleerd om voor de wagen altijd goed contact te houden met de mond van je paard, als je een overgang gaat maken kun je een halve ophouding maken om je paard hierop te attenderen en zou je alleen met je handen heel subtiel overgangen kunnen rijden. Ook het feit dat je op de wagen niet de leidsel van de hals van je paard kan halen...

    Ik wil het toch een keer proberen. Ik denk dat ik dan voor de kaakgekruisde ideal neusriem ga en dan rustig aan beginnen. Ik denk dat de kaak of kingekruisde varianten toch duidelijker zijn met die lange leidsels dan de sidepull.

    Sorry hersenspinsels^^

    Groetjes,
    Eline

  5. #50
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Bitloos mennen?

    Ook hier iemand die bitloos rijden geregeld heeft gedaan. Maar bitloos voor de wagen zetten doe ik niet.
    Het zal soms best kunnen. Maar ik wil in het verkeer gewoon een bit hebben.
    Ik moet ook zeggen dat ik met een bit beter contact kan hebben met mijn pony. Voor de wagen wil ik ook ten allen tijde contact hebben. En met bitloos is dat niet altijd fijn vanwege de release die je dan niet goed meer kunt geven.
    OHZ wil ik nog weleens meer aan een los teugeltje rijden, is voor mij toch anders.

    Maar goed, ik heb totaal geen moeite met een bitje normaal gebruiken. En het voelt voor mij beter en ik men er prettiger mee. Ik heb er bitloos erachter gelopen. Maar bitloos inspannen komt bij mij nog niet voor.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  6. #51

    Re:Bitloos mennen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Chendo
    ohhh diee...
    Ja dat lijkt me lastig met kar erachter, of valt dat mee?
    heel simpel
    NOOIT DOEN!!
    dan gaat je kar om...

  7. #52
    *nieuw* C_p's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2011
    Locatie
    -
    Leeftijd
    34
    Berichten
    5

    Re:Bitloos mennen?

    Hey hoi
    Ik ben net nieuw hier en weet nog niet hoe alles precies werkt maar wil toch eens gaan reageren op bepaalde onderwerpen.
    Ik wil ook heel graag bitloos gaan mennen met mijn twee minishetland hengstjes. Ik was ook erg in twijfel, bitloos of niet, want het zijn toch ook nog hengsten. Maar ook met een bit krijg je ze niet tot stoppen. Wat ik juist heb gelezen is dat pijn er juist voor kan zorgen dat een paard minder snel stopt, want als in de natuur een tijger op zijn rug springt en dat doet pijn dan zal hij ook nooit stoppen.
    Ik ga met mijn minishetlandertjes eerst eens aan de hand beginnen met mennen (ze kennen het nog niet), als jij over wilt stappen naar bitloos is dat ook een goed idee. Juist moeilijke punten gaan opzoeken en elke keer weer positief afsluiten. Misschien eens in je rijbak of het weiland wat dingen neer zetten die zij eng vinden of die lawaai maken, paraplu e.d. zodat ze er aan kunnen wennen, wie weet heb je iemand die eens een paraplu op wil zetten wanneer je aan het oefenen bent, zodat het geluid ook herkenbaar wordt.
    En ja verder, je bent en blijft met dieren bezig, als je communicatie goed is en het vertrouwen in jou ook goed zit moet het ook goed komen met het bitloos mennen is mijn mening.

    Go for it!

  8. #53

    Re:Bitloos mennen?

    Ik heb niet zo veel ervaring mee
    Maar ken wel iemand die het wel heeft en die zij slecht idee
    Om dat je op een kar er achter hangt heb je minder te zegen dan je er op zit maar
    Maar ja die man was orun men instructeur en heeft verder niks met NH
    ik weet het niet maar vond dat hij wel een punt had
    maar het kan ook komen om dat hij niet zoon fan van NH is
    lastig als ik voor de zelfde kuese zou staan zou ik het niet doen
    bart oolders van Paardbart horsewispering, www.paardbart.nl

    [s]Ik ben dyslectisch hulp is altijd welkom maar doe dat dan wel even in een persoonlijke bericht vind ik wel zo netjes[/s]

  9. #54
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:Bitloos mennen?

    Momenteel leer ik mijn shetje de hulpen aan vanuit zone 5 met een stalhalster (bij gebrek aan hoofdstel) Tot nu toe heb ik werkelijk geen moment het gevoel gehad dat er een tekort aan controle was die ik niet zou hebben als ik met bit stuurde. Ondanks dat meneertje alles nog moet leren.
    Tóch ga ik hem, als ik eenmaal wel een hoofdstel heb, hem wel wennen aan het bit en gewoon eens bekijken wat het verschil is. Misschien is een kaptoom nog wel een goed idee om eens uit te testen, omdat je dan de hulpen wat duidelijker kan geven dan door een ( drukpuntverdelend) stalhalster.
    Zouden die er in maat ienieminie eigenlijk wel zijn?

  10. #55

    Re:Bitloos mennen?

    [quote=sandra Misschien is een kaptoom nog wel een goed idee om eens uit te testen, omdat je dan de hulpen wat duidelijker kan geven dan door een ( drukpuntverdelend) stalhalster.
    Zouden die er in maat ienieminie eigenlijk wel zijn?
    [/quote]

    tuurlijk wel....wordt dan wel een handgemaakte waardoor ze wel wat duurder zijn, maar ze zijn er wel hoor.
    Ik heb nog een kleine maat liggen. Weet even uit mijn hoofd niet wat de exacte maten zijn. Maar een groot koppie shet past er wel in.
    Als je wilt zijn ze te vinden

    Ik ken diverse mensen die zowel enkel als tweespan mennen met shetty's waar ook hengstjes tussen zitten. Al deze mensen hebben geen problemen met mennen. Hebben aan een goede voorbereiding gedaan, hebben een goede verstandhouding met de pony's.
    De meeste van deze ponys hebben ook met bit gelopen, maar de eigenaren zagen heel veel verbetering nadat ze bitloos zijn gaan mennen.
    Meer rust in het geheel gekregen en zo.
    Heb ik zelf ook, mijn pony liep ook eerst met bit bij de vorige eigenaar. Bij mij direct over op bitloos en dit doe ik al jaaaaren. Heb nog nooit enge dingen meegemaakt. Ik rij overal zowel in het verkeer als in het bos en op de wei. Het is een kwestie van afspraken maken. Die moet je ook maken als je met bit rijdt. Er is in mijn ogen dus geen verschil.

  11. #56
    Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    N52°06.057 E005°38.773
    Berichten
    3.683

    Re:Bitloos mennen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door paardbart
    Ik heb niet zo veel ervaring mee
    Maar ken wel iemand die het wel heeft en die zij slecht idee
    Om dat je op een kar er achter hangt heb je minder te zegen dan je er op zit maar
    Maar ja die man was orun men instructeur en heeft verder niks met NH
    ik weet het niet maar vond dat hij wel een punt had
    maar het kan ook komen om dat hij niet zoon fan van NH is
    lastig als ik voor de zelfde kuese zou staan zou ik het niet doen
    Mischien heeft deze Orun instructeur een andere achtergrond dan ik, maar ik ga gedeeltelijk wel met hem mee. Bij het mennen heb je niet zo heel veel aan lichaamstaal, wat naar mijn mening toch een belangrijk onderdeel van de basis is.

    Belangrijkste vind ik toch de veiligheid, mijn ervaring is dat mensen aangespannen, sneller naar buiten gaan, puur omdat er niet genoeg ruimte is om te oefenen. Je hebt dan wel rekening te houden met andere weggebruikers, en je hebt er dan wel voor te zorgen dat jouw veiligheid, maar ook die van de andere weggebruikers niet in het geding komt.
    Ik geloof direct dat er mensen zijn die veilig bitloos over de weg gaan, dit zijn echter wel de mensen die jarenlang ervaring hebben met paarden, hun eigen paard door en door kennen in alle mogelijke situaties en kortom weten wat ze doen.
    Ik geloof echter ook direct dat er mensen zijn die niet weten wat ze doen, en ik hoop dat zij niet "aangestoken" worden door bitloos mennen verhalen. (al geldt dit niet alleen voor aangespannen naar buiten[/size]

    Ik wil niet de negatieveling uithangen, maar ik heb teveel ongelukken gezien met paard en wagen om "zomaar" de weg op te gaan, met of zonder bit.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

  12. #57
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:Bitloos mennen?

    Tja, al die ongelukken waren waarschijnlijk met bit, dus heeft dat bit ook niet veel geholpen.
    Ik hoop gewoon dat niemand die niet weet wat ze doen aangestoken wordt door wie dan ook om zomaar het paard voor de kar te zetten en naar buiten te gaan.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  13. #58

    Re:Bitloos mennen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bowen
    Tja, al die ongelukken waren waarschijnlijk met bit, dus heeft dat bit ook niet veel geholpen.
    Ik hoop gewoon dat niemand die niet weet wat ze doen aangestoken wordt door wie dan ook om zomaar het paard voor de kar te zetten en naar buiten te gaan.
    ik snap je punt
    ik denk dat het van het paard af hangt kan jou paard dat en blijft hij braaf of schrikt hij snel en heb je een nood rem noodig
    kijk naar je paard wat hij wel of niet kan
    bart oolders van Paardbart horsewispering, www.paardbart.nl

    [s]Ik ben dyslectisch hulp is altijd welkom maar doe dat dan wel even in een persoonlijke bericht vind ik wel zo netjes[/s]

  14. #59
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:Bitloos mennen?

    ik snap je punt
    ik denk dat het van het paard af hangt kan jou paard dat en blijft hij braaf of schrikt hij snel en heb je een nood rem noodig
    kijk naar je paard wat hij wel of niet kan
    Die noodrem is alleen niet zo heel betrouwbaar en als je een bit erin hebt hangen is de noodrem gebruiken schadelijk(noodrem is noodrem, dan wordt er niet zachtjes omgesprongen met dat bit, wat begrijpelijk is).
    Persoonlijk zou ik dus geen schrikkerig paard voor een kar zetten, dan zou ik eerst het schrikkerige oplossen en daarna pas denken aan voor de kar zetten.

    Mijn mening dan he, als je echt denkt die noodrem nodig te hebben moet je niet met dat paard op die manier naar buiten gaan, pak dan eerst de problemen op de grond aan, denk daarna pas aan rijden/kar buiten.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  15. #60

    Re:Bitloos mennen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bowen
    ik snap je punt
    ik denk dat het van het paard af hangt kan jou paard dat en blijft hij braaf of schrikt hij snel en heb je een nood rem noodig
    kijk naar je paard wat hij wel of niet kan
    Die noodrem is alleen niet zo heel betrouwbaar en als je een bit erin hebt hangen is de noodrem gebruiken schadelijk(noodrem is noodrem, dan wordt er niet zachtjes omgesprongen met dat bit, wat begrijpelijk is).
    Persoonlijk zou ik dus geen schrikkerig paard voor een kar zetten, dan zou ik eerst het schrikkerige oplossen en daarna pas denken aan voor de kar zetten.

    Mijn mening dan he, als je echt denkt die noodrem nodig te hebben moet je niet met dat paard op die manier naar buiten gaan, pak dan eerst de problemen op de grond aan, denk daarna pas aan rijden/kar buiten.
    Dat is mijn menige ook.
    Maar ik vind wel als je dan wel besluit het te doen met een schrik achting paard doe het dan wel met een bit
    Los van het feit dat ik nooit met een schrik acht paard voor de kar op buiten rit zal gaan
    Zelf maak ik paarden liever verkeersmak van uit het zadel en het liefst naast een ervaren paard

    bart oolders van Paardbart horsewispering, www.paardbart.nl

    [s]Ik ben dyslectisch hulp is altijd welkom maar doe dat dan wel even in een persoonlijke bericht vind ik wel zo netjes[/s]

Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •