Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 42

Topic: Foto's hoeven

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    gelderland
    Berichten
    380

    Foto's hoeven

    Hier een paar foto's van Jac zijn hoeven. In mijn ogen heeft hij redelijk goede hoeven, maar ik heb er weinig verstand van...
    Hij wordt bekapt door een "normal" smid, en ik weet het ik had de hoeven eerst best schoon mogen maken...

    Wat vinden jullie van de hoeven?

    Achterkant:



    Onderkant:




    Voorhoef:

  2. #2

    Re: Foto's hoeven

    Klopt, je had inderdaad de hoeven moeten proper maken

    In mijn ogen lijkt de laatste foto van de voorhoeven, dat deze te hoge hielen hebben... maar dat is moeilijk te zien vermits het afhankelijk is van de positie van de zool!

    De straal lijkt mij netjes, breed en lang. Als je de zool zou leegkrabben tot je op de wasachtige eigenlijke zool komt, zou de hoefwand en de steunsels gelijk moeten liggen met deze zool.

    Bij de laatste foto heeft de toon een slijtage (lijkt op de mustangroll) voor een goede afwikkeling te krijgen maar deze zou rondom de hoef moeten liggen en niet enkel vooraan...

    Maar zoals gezegd, beter de hoef proper maken en dan pas fotootjes nemen!

    groetjes
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

    kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

  3. #3
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Foto's hoeven

    Heb via de msn al mijn eerste indruk gegeven, maar hier nog ff:

    Hoeven lijken licht gecontraheerd (samengeknepen) niet echt verwonderlijk omdat hij een tijdje hoefijzers heeft gehad
    Voorhoeven lijken wat ondergeschoven verzenen te hebben, dat betekent dat de achterkant van de hoef (de hielen) schuiner naar voren toe lopen dan zou moeten, ze zouden wat steiler tov de grond moeten staan.
    De hielen lijken ook niet iets te lang. Steunseltjes bij die achterhoef ook.

    Ben benieuwd wat de bekapper ervan zegt, waar je de foto's heen gaat sturen.

    @Haidi, waarom zou de hoef beter afwikkelen wanneer je rondom een mustangroll maakt??
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  4. #4

    Re: Foto's hoeven

    mustangroll vooraan om een goede afwikkeling te maken en rondom om o.a. brokkels te vermijden... had het een beetje verkeerd geformuleerd.

    alleszins zo geleerd op onze cursus, vermits men daar uitgaat van een wilde hoef en deze dus ook rondom afgerond zijn. Sinds de mustangroll volledig rondom wordt gedaan bij onze paarden, heb ik dus ook gemerkt dat ze daar mooier groeien zonder scheurtjes en brokkels. Net als het maken van de kwartierboogjes...
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

    kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

  5. #5
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re: Foto's hoeven

    Je moet het eens uittesten met je eigen nagels, mustangrol rondom, het werkt minder schuren en minder brokkelen....
    "Dromen komen uit..."

  6. #6
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Foto's hoeven

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Liesbet
    Je moet het eens uittesten met je eigen nagels, mustangrol rondom, het werkt minder schuren en minder brokkelen....
    Lijkt em enit bepaald vergelijkbaar. gezien een paard op zn hoeven loopt en maar 1 kant op heoft te rollen en liever niet alle kanten op.

  7. #7
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re: Foto's hoeven

    Ok het is misschien geen vergelijking maar sinds IK mijn nagels goed afrond scheuren ze minder en brokkelen ze minder, heeft te maken dat iets rond minder snel scheurt of brokkelt...
    "Dromen komen uit..."

  8. #8
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Foto's hoeven

    Tsja, helaas heeft die mustangroll volgens niet alle methoden van NB een positief effect.
    Ook volgens PN wordt de mustangrol vooral aangebracht om kleine brokkeltjes tegen te gaan, die eigenlijk helemaal niet schadelijk zijn (is juist natuurlijk)

    Iets dat afgerond is, loopt idd minder snel schade op dan een scherpe hoek. Dat geld vrijwel voor alles (kijk bijv naar de rand van een deur of tafel) maar dat betekent nog niet dat een mustangrol automatisch ook goed is voor de hoefjes.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  9. #9

    Re: Foto's hoeven

    De mustangrol heeft volgens de methoden van NB, 2 redenen.
    De belangrijkste reden is dat de witte lijn niet belast wordt
    De tweede reden is het vermijden van brokkels.

  10. #10
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    gelderland
    Berichten
    380

    Re: Foto's hoeven

    Jeetje, wat een reacties ineens! Heel erg bedankt voor het kijken allemaal! Het is allemaal een beetje moeilijk te begrijpen voor iemand die zich eigenlijk nooit zo verdiept heeft in de hoeven.
    Wat is de mustangrol?? Gewoon het buitenste randje van de hoef wat afgerond is door de smid? Of iets anders?
    Haidi, als de hoefwand en de steunsels gelijk moeten liggen met de zool, welke zool/ welk punt bedoel je dan? De stukken naast de straal zegmaar? Loopt 'ie dan niet alleen op de straal?
    Het zullen vast hele domme vragen zijn voor jullie, maar ik ben nogal hoef-leek, dus ik vraag gewoon alles hoor!
    Ik ga binnenkort betere foto's maken...

  11. #11

    Re: Foto's hoeven

    Ik ben niet Haidi, maar mag ik toch antwoorden?
    De steunsels en de hoefwand worden gelijk gemaakt met de zool. Dus met de zool die er net naast ligt. Soms is een zool bobbelig van structuur (in dat geval is het vrijwel altijd oude zool, een oude laag die je er met een hoevenkrabber uit kan krabben. Het is korrelig spul). Als je de oude zool zo goed mogelijk hebt schoongemaakt, ga je alle uitstekende delen (hoefwand, steunsels) gelijk maken aan de zool. Als het goed is, is de zool holler in het midden (concaaf). Bij de hoefwand gelijkmaken houd je dus de buitenrand van de zool aan als ijkpunt, en bij de steunsels, de zool die dÃ*Ã*r net naast ligt.
    De straal is van flexibel materiaal en veert in als er druk op komt. Dus bij het gewicht zetten op de hoef wordt de straal ingedrukt zodat het gewicht verdeelt is tussen straal, hoefwand en buitenste ring van de zool.

    Om de hoefwand te sparen, maak je een mustangrol, rondom. Dit is inderdaad het rondvijlen van de wand. Je vijlt hem rond tot je aan de onderkant nèt voor de witte lijn bent. Verder mag je niet vijlen. Nu komt de hoefwand dus nèt niet op de grond, waardoor de witte lijn niet uitgerekt wordt en je dus geen flares krijgt. Belasting van de witte lijn, veroorzaakt ook vaak gevoeligheid bij het paard (zoiets als het optillen van je nagel), daarom vijl je een mustangrol.
    Ook krijg je door de mustangrol een betere afrolling (afwikkeling) van de hoef.

  12. #12
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Foto's hoeven

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea

    Om de hoefwand te sparen, maak je een mustangrol, rondom. Dit is inderdaad het rondvijlen van de wand. Je vijlt hem rond tot je aan de onderkant nèt voor de witte lijn bent. Verder mag je niet vijlen. Nu komt de hoefwand dus nèt niet op de grond, waardoor de witte lijn niet uitgerekt wordt en je dus geen flares krijgt.
    Dat is wel érg ver terugvijlen Trea. Bij gezonde hoeven is het niet nodig (en wellicht zelfs niet eens wenselijk) om de hoefwand zó ver terug te vijlen. Hij mag namelijk net wél op de grond komen, want hij hoort ook een deel van het gewicht te dragen (idd samen met de straal en de buitenste rand van de zool).

  13. #13

    Re: Foto's hoeven

    Excuse moi, ik bedoel tot de ongepigmenteerde hoefwand (die zit nèt voor de witte lijn)

  14. #14
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Foto's hoeven

    Sorry, maar volgens Strasser hoort de wand WEL mee te dragen.
    Op plaatsen waar je flares hebt, wordt de hoefwand LOODRECHT tov de grond teruggevijld, zodat de wand dunner wordt en op die plekken sneller slijt. Maar een mustangroll rondom wordt niet gemaakt. Echt gezonde hoeven komen helaas maar bar weinig voor, ook de meeste NB hoefjes zijn nog (lang) niet volledig gezond.
    Voor een goed hoefmechanisme is het soms ook van belang dat de steunsels wat verder worden weggesneden dan tot aan de zool vaak ligt er steunsel OVER de zool, wat verward wordt met echte zool. Als dat blijft zitten, kan het tot kneuzingen leiden.

    ohja, mijn paard heeft een tijdje een te LANGE straal gehad en hierdoor een flinke kneuzing in de straal. Ook dat is dus mogelijk, zelfs als de straal niet eens voorbij de hoefwand uitsteekt.
    Zo een kneuzing kom je nooit tegen, als je zelf nooit in de straal snijdt...

    Hier een lekker fotootje van zijn straal.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  15. #15

    Re: Foto's hoeven

    Strasser rond de wand niet af aan de zijkanten omdat ze ervan uitgaat dat paarden hier op drassige gronden leven (cit uit boek van Dr Strasser; de wand afronden is geen probleem bij paarden die op een stevige rotsachtige bodem leven). Zij vind dat paarden meer grip hebben zonder de afronding op onze weides en zo voorkom je ook dat het tot contractie lijdt als de hoefwand daarbij te lang wordt gelaten. Maar daarom is het ook zo belangrijk dat de hoefwand tot op de zool wordt ingekort, en Dr Strasser pleit daarom nog meer voor regelmatig bekappen (liefst 2x per week, en zeker in het begin) Mijn paarden staan zéker 16 uur per dag op beton en en kiezelbak en daarom vind ik de afronding zeer belangrijk. In de natte periodes staan ze niet op wei, dus mag ik ervan uitgaan dat de afronding bij mijn paarden wel oké is.
    Ik denk wel dat je moet uitkijken om deze twee methodes met elkaar te gaan vergelijken. Strasser is wel zeer rigoreus, en als je paard geen probleemhoeven heeft op het moment dat je eraan begint, zie ik zeker geen reden waarom natuurlijk bekappen niet goed zou zijn. Als je paard jarenlang op ijzers heeft gestaan, hoefziektes, contacties of zoiets heeft, vind ik het een ander verhaal. Natuurlijk bekappen is ook bedoeld voor gezonde hoeven, en ook daar wordt geadviseerd om de stralen in te korten als ze meer dan 2mm boven de zool uitsteken, en zéker aan de punt.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •