Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 44

Topic: Sticks of zweep wat is het verschil

Sticks of zweep wat is het verschil

Wat ik mij af vraag is wat het verschil is tussen de Sticks die Julie gebruiken in het nh
    Tegen over een gewonen dressuur zweep die je veel maklijker en vooral goedkoper kan krijgen bij elke willekeurige ruiter winkel
    En vooral wat is de meerwaarden van een Sticks en waarom zou je niet gewoon een rij of dressuur zweep gebruiken in het nh in mij beleving zal niemand het verschil zien als ze er niet egt kijk op hebben
    bart oolders van Paardbart horsewispering, www.paardbart.nl

[s]Ik ben dyslectisch hulp is altijd welkom maar doe dat dan wel even in een persoonlijke bericht vind ik wel zo netjes[/s]

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re:Sticks of zweep wat is het verschil

Een stick is veel steviger dan een zweep. Je gebruikt hem als verlengstuk van je arm. Zo kun je er goed mee aaien, net zo stevig als met je hand, je kunt er je paard mee aan de kant duwen (net als met je vinger)
    Een zweep zwiept, waardoor je niet altijd de aanraking hebt die je wil en hem onbedoeld harder raakt of zelfs pijn doet.
    Een stick zwiept niet, zodat je nooit per ongeluk je paard pijn doet.

Een zweepje kun je heel goed gebruiken als je al langer bezig bent met NH en kleine aanwijzingen gebruikt, maar voor het begin is een stick echt heel handig en heel anders dan een zweep.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

oké bedankt voor het duidelijk antwoord

[s]Ik ben dyslectisch hulp is altijd welkom maar doe dat dan wel even in een persoonlijke bericht vind ik wel zo netjes[/s]

Wat ik ook merk is dat wanneer je een stick gebruikt je beweging / aanwijzing trager is dan bij een zweepje. Deze beweging die jij maakt, dus de aanwijzing, is daardoor duidelijker voor het paard.

Het paard ziet het dan ook als een aanwijzing en niet als correctie zoals een zweep doet.
    Omdat de zweep veel sneller is komt dit vaak corrigerender (wat een woord) over.

Ik heb duidelijke verschillen gezien bij mensen die eerst met een zweep werkte en daarna met een stick. Het geheel werd er rustiger van en ontstond er een mooie samenwerking.

Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    39
    Dagboek Berichten
    10

Wow, jullie kunnen dat goed uitleggen!
    Ik vroeg me dat ook af, maar jullie hebben me overtuigd! Op stal eens zoeken of er een stick ligt, en anders toch zelf ff aanschaffen! Hebben jullie ook zo'n duidelijk op mijn touwhalster/stalhalster-vraag (ander topic)?

zal eens lezen
    enuh stickje kan je aanschaffen bij callippo equiplay :lol:
    Of als je daar dichtbij woont 28 mei staan wij op de dag van het aangespannen paard met een stand.
    Ik kan wel een normaal zweepje meenemen (nieuwe sticks liggen dan in de stand) dan kan je het zelf vergelijken en voelen.

Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    39
    Dagboek Berichten
    10

Ik woon vlakbij Utrecht, wil ieder jaar naar de dag van het aangespannen paard, maar het lukt me nooit om er heen te gaan. Ik heb een voorbereidingsdag voor ruiterkamp met mensen met of zonder beperking in de zomer. Dus dat gaat echt even voor... Jammerjammerjammer... Maar ik ga gewoon een stick kopen, dan merk ik het vanzelf. Ik zag al mooie starterspakketten

Kan het ook komen halen hoor als je dicht bij utrecht woont, wij zitten daar niet zo ver vanaf

Wel jammer dit jaar is het een jubileum jaar en zijn er extra dingen te zien. Ook de koetsentocht is dit jaar met verkleedpartij
    dus nog leuker dan "normaal" Maar ja wat jij gaat doen is ook leuk.

Ik vind een zweep wel handiger omdat het minder zwaar is dan een stick.
    Met een stick kom je soms trager achter met je hulpen, dat is mijn ondervinding.
    Maar het is zeker geen slecht ding

oke bedankt voor julie goede bruikbare antwoorden
    Ik denk dat ik geen één van beide wil gebruiken
    Op het moment gebruik ik een laterobe van Emiel voest en ik vind het geweldig als je de ene kant aan het touw halster vast heb is de lijn lang genoeg om het andere einde als een soort drijf lijn te gebruiken door er mee te draaien

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door paardbart
    Op het moment gebruik ik een laterobe leadrope van Emiel voest en ik vind het geweldig
    als je de ene kant aan het touw halster vast heb is de lijn lang genoeg om het andere einde als een soort drijf lijn te gebruiken door er mee te draaien
    Zo zijn de meesten van ons ooit ook begonnen
    Maar als je dan verder komt, wordt een stick toch handiger.
    Want met een stick kan je een verfijning van de hulpen gaan geven .

Wel moet je éérst handig worden met een stick en dat vergt oefenen .
    Maar wanneer je het omgaan met een stick uiteindelijk beheerst, kan je oneindig veel méér
    dan enkel draaien-met-het-uiteinde-van-je-leadrope
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Op het moment gebruik ik een laterobe leadrope van Emiel voest en ik vind het geweldig
    als je de ene kant aan het touw halster vast heb is de lijn lang genoeg om het andere einde als een soort drijf lijn te gebruiken door er mee te draaien
    Zo zijn de meesten van ons ooit ook begonnen
    Maar als je dan verder komt, wordt een stick toch handiger.
    Want met een stick kan je een verfijning van de hulpen gaan geven .

Wel moet je éérst handig worden met een stick en dat vergt oefenen .
    Maar wanneer je het omgaan met een stick uiteindelijk beheerst, kan je oneindig veel méér
    dan enkel draaien-met-het-uiteinde-van-je-leadrope
    Nou het zit hem niet in dat ik beginne ben of zo
    maar ik werk via ander techniek dan parelie en ik heb ontdekt voor de techniek waar ik volgens werk
    en ook mijn schoolging in heb de leadrope een beter hulp middel is en maklijker werkt

Ps . Zal je mij niet willen verbeteren met mijn speling dat ik dyslectisch ben is voor mij all vervelend genoeg en worden zo als leadrope kent de speling controle helaas niet

Ps . Zal je mij niet willen verbeteren met mijn speling dat ik dyslectisch ben is voor mij all vervelend genoeg en worden zo als leadrope kent de speling controle helaas niet
    Daar kun je toch alleen maar van leren?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door LilianR
    Daar kun je toch alleen maar van leren?
    dat is waar daar heb je gelijk in maar ben er op een ander forum zo mee gepest namlijk bokt
    dat ik gewoon gestopt ben om dat ik het niet meer luek vond

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Of je er als je dyslectisch bent echt wat leert van verbeteringen, vraag ik me af... je wéét het wel, maar 'ziet' het niet...
    Wat ik wel weet, is dat als je de tijd neemt om je post nog eens goed (hardop) door te lezen en na te kijken (neeeee.. NIET door de spellingscontrole, want je maakt zulke wonderlijke zinnen, dat dat niet voldoende zal zijn) je er zelf al een hoop rare dingen uit kunt halen... Ik snap echt dat het lastig is, maar wat je post staat vaak zó vol fouten dat het nagenoeg onleesbaar is.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten