Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: Vanaf welke leeftijd Castreren van een hengst?

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Vanaf welke leeftijd Castreren van een hengst?

Hallo,

Ik vroeg mij af vanaf wanneer je een hengst kunt laten castreren, in de zin van, wat is het best. Ik denk wel dat wanneer je hem zo lang mogelijk hengst laat, hij meer nek etc ontwikkeld. Maar daar gaat het mij niet om.
    Het gaat mij om de gezondheid.

Ik heb namelijk een heel leuke Shethengst veulen op het oog, maar deze moet bij Merries in het land komen. nou zal dat het eerste jaar niet zo'n probleem zijn. Maar daarna voorzie ik wel wat probleempjes.

Of kan hij altijd hengst blijven? (ik denk persoonlijk dat hij en mijn Wonder dan wel gek worden) Wat denken jullie?

Liefs,
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Re:Vanaf welke leeftijd Castreren van een hengst?

Ik heb Arango met 1 jaar laten castreren, puur omdat hij dan lekker in de kudde kon lopen.
    Hij heeft alsnog een mooie hals ontwikkeld en heeft er echt niets op ingeleverd.
    De meningen zullen altijd verdeeld blijven, maar als jij hem in een kudde wil hebben zou ik hem optijd laten castreren.

Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    37

Ik zou dan aan het begin van volgend voorjaar laten castreren. Het kan in principe vanaf ongeveer een half jaar (als beide ballen zijn ingedaald), maar ik zou zelf liever iets langer wachten i.v.m. de invloed die hormonen hebben op de groei. Als je vroeg in het voorjaar castreert, zit je nog niet met insecten (ivm operatiewond) en bovendien zijn de merries dan nog niet zo hengstig (dus met 'praatjes' bij een net 1-jarige hengst zal het dan waarschijnlijk ook wel meevallen en anders kan je alsnog eerder een afspraak maken). Wel echt goed opletten, want de meeste hengsten zijn pas ná 1 jaar vruchtbaar, maar je hebt er altijd een paar vroegelingen bij zitten.. (ik weet niet of er nog meer paarden van zijn formaat in de kudde lopen?) Er wordt gezegd dat castreren na 2 jaar iets grotere risico's met zich meebrengt, maar daar weet ik zelf verder niet veel van.
    Shayan heeft tot hij 1 jaar was als hengst met z'n moeder in de kudde gelopen, daarna begon hij toch wat teveel interesse in de merries gekregen en is hij naar de opfok gegaan. Inmiddels is hij nog steeds hengst en hij gedraagt zich helemaal prima, maar als er merries in de buurt zijn wordt het toch wel een 'mannetje'.

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

De Merrie's zijn boven de 1.40 en dat zal hij niet worden

Wel verwachten we in maart een veulen, maar daar voorzie ik geen problemen in. maar ik weet niet of de drachtige merrie een hengstje accepteerd in de wei?
    en over de hengstigheid, Wonder was afgelopen Winter toch elke 3 weken zeeeeer hengstig omdat er een shethengst naar haar stond.

Het hangt heel erg van de hengst af en de kudde waarin hij staat. Als het allemaal merries zijn die zichzelf nogal opdringen als ze hengstig zijn dan begint de kleine man al snel te klimmen. Zit er een ruin bij die zichzelf de kuddeleider vind dan houdt die de merries wat meer voor zichzelf, waardoor het hengstje veel later begint met ontdekken.
    En vergis je niet in de hengstigheid van merries. Ook dat kan in de winter gewoon doorgaan!
    Je moet het moment pakken waarin het hengstje wat meer begint te klimmen/ontdekken. Zorg dat je een goed gemikte poging ruim voor bent. Zeker als de merries niet van jou zijn kun je een hoop gedonder krijgen als er een niet gepland veulen gemaakt wordt.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Hier uit praktisch oogpunt met een jaar laten castreren. Mijn veearts wil het niet doen voordat ze een jaar zijn.
    Hals had die al genoeg.
    Voordat hij een jaar was deed hij al pogingen tot dekken. En nu als ruin kan die gewoon in de koppel.

Hengst houden zal niet gaan, want vroeg of laat dekt die dan de merrie wel een keer. Als ze hengstig zijn doen ze er genoeg voor dat het zelfs een kleine hengst kan lukken.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Hoe jonger je castreert, hoe kleiner de wond, dus minder risico's daaraan.
    Ik heb nog nooit een onderzoek gezien over de invloed van hormonen op de groei (hoger vs breder). De meeste hengsten-spieren verdwijnen weer als je de ballen eraf haalt

Zelf heb ik twee uitersten: Misa is met 6 maanden gecastreerd en Shaf met 9 jaar. Omdat bij Shaf complicaties optraden (ontsteking en een wond die weken open bleef) ben ik voorstander geworden van jong castreren. Maarja: met 1 jaar? Met 6 maanden? Wat is wijsheid...

In frankrijk casteerden ze nog jonger meen ik (3/4 maanden?) En Parelli castreert al vanaf een paar weken (indien fysiek mogelijk).
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Klopt, voor complicaties raden ze aan toch wel in het jaar dat ze twee worden uiterlijk te castreren. Hoe ouder hoe groter alles is.
    Hier is pas een 3-jarige gecastreerd, gewoon thuis. Dat is wel goed gegaan. Al zie je het nog wel iets. Terwijl mijne wel de eerste dagen het gezwollen was, maar daarna niets meer. Die heeft er weinig last van gehad. Twee uur na operatie sprong die alweer rond. :lol:

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Ik heb eens gehoord van een minder drastische methode, het was iets als het doorsnijden van de zaadleider (zoiets als sterilisatie bij de man), waardoor je dus geen ontstekingen hebt door de wond en je paard verder 'intact' blijft, en dus verder gewoon hengst blijft, zij het dan onvruchtbaar.
    Geen idee of dit (al) veel gebruikt wordt, heeft iemand hier ervaring mee?
    Want hij zal dan wel gewoon dekken...

Castratie met 1 jaar is volgens mij vrij gangbaar. Op de ranch in Canada deden ze het ook met die leeftijd, om dezelfde reden, dat hij in de kudde kan blijven. Mocht ermee helpen ook, en de hond was blij met de ballen

Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    37

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991
    Wonder was afgelopen Winter toch elke 3 weken zeeeeer hengstig omdat er een shethengst naar haar stond.
    Mijn eigen ervaring is dat de eerste 9-12 maanden niemand (inclusief paard zelf) door heeft dat het een hengstjes is en daardoor ook niet echt hengstigheid bij de merries zal triggeren. Maar zodra hij praatjes begint te krijgen en/of de merries hengstig worden, dan versterkt het elkaar en kun je er voor de zekerheid maar beter snel bij zijn. Ook al zijn de merries in dit geval best wat groter, je hebt er inderdaad tussen zitten die letterlijk op hun knieen gaan
    Ik zou denk ik zelf in principe castreren met ongeveer 1 jaar, maar gewoon goed in de gaten houden of het eventueel eerder nodig is, want je hebt inderdaad merries die het hele jaar door hengstig zijn of hengstjes die zich met een paar maanden al het mannetje voelen (ook al zijn ze in beide gevallen dan vaak niet vruchtbaar, je kunt dekken toch maar beter voor zijn..)

@Evi: geslachtshormonen hebben invloed op het sluiten van de groeischijven, ik weet nog dat ik zelf om die reden (in het ideale geval) niet heel vroeg zou castreren, maar weet even niet meer precies hoe het nou zat Voor de spieren zou ik het inderdaad ook niet laten, die verdwijnen toch weer als de hormonen minder worden.

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Maar dan heb ik nog een vraag,

Er looopt een drachtige merrie, die gaat dat hengstje dan toch niet accepeteren?
    of gaat ze dat uiteindelijk wel?

Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    37

Bij een fokker die ik ken zetten ze expres een drachtige merrie bij de hengstengroep, zodat ze meteen netjes worden opgevoed (als in: niet te pas en te onpas op merries springen).
    Je hebt kans dat er een paar tikken worden uitgedeeld, maar zeker met zo'n jong hengstje denk ik persoonlijk niet dat het veel problemen zal opleveren.

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

O dat is niet erg, Wonder is ook erg dominant en kan dat ook.
    en het is denk wel goed voor de merrie, goed van haar afbijten (wat ze al steeds beter doet, misschien wordt het dan nog beter)

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Hier hadden wij de dekhengst gewoon bij drachtige merrie met veulen lopen. We wachtten altijd wel tot merrie weer drachtig is.

Actief Forumlid Wilrieke's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Leeftijd
    41

Marit, ik heb weleens een allerschattigst veulen gezien van een shetlander(schouw)hengst en een... flinke friese merrie (ik vond het wel een mooie actie, had dat arme ding ook eens de kans een veulen te maken i.p.v. alleen de merries opge*len). Dus als je geen veulen van Wonder wilt zou ik ze zeker niet bij elkaar zetten. Ze krijgen het voor elkaar hoor! (En Wonder is dominant, maar Jade mocht ook...)

Jade is met 2 gecastreerd omdat hij erg praatjes kreeg en mijn moeder ook gewoon met 'm om moest kunnen blijven gaan. Hij stond bij een oudere ruin en achter dubbele draad bij mijn mini-merrie's vandaan. Hoewel castreren volgens mij op elke leeftijd impact heeft op de geest/karakter van een paard (kijk naar de zwarte shet op onze vorige stal, die is met een jaar of 8 gecastreerd en volledig veranderd), is het denk ik voor een jong paard makkelijker te 'verwerken'. Wat wil je fysiek? Jade is enorm zwaar geworden, maar niet al te groot. Vroeg ruinen betekent doorgaans een slanker gebouwd, maar óók een groter paard.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten