Ik vroeg me af wat Chris hier doet? Ik volgde een clinic van hem gisteren (mijn thema was grondwerk, niet rijden, vandaar de volgende vragen omdat ik niet vertrouwd ben met zijn manier van dressuur).
Ik snap zijn concept van rijden nog niet zo goed, dat met die buigingen en die stellingen aannemen en daarna stelling veranderen...
Twee weken geleden leerde ik tijdens een clinic met Bent Branderup hoe je moet zitten in de circel, ik hoop dat dit bij Chris juist hetzelfde is (de vergelijking dat als je op een ton gaat zitten, die naar rechts helt als je gewicht zet op je rechterzitbeenknobbel, niet duwen met je linkerzitbeenknobbel om naar rechts te gaan.
https://www.youtube.com/watch?v=FT2nDQ6ThEc[/video]
Ik denk dat ik begrepen heb dat je moet gaan zitten volgens de stelling dat het paard aanneemt (iets met de wervelkolom van het paard), maar zou me iemand met dit deel nog eens kunnen uitleggen? Ik heb het niet voor de 100% gesnapt. Het ging ook over die stelling veranderen, van het paard z'n idee jouw idee maken. Moet je anders gaan zitten (hij zie iets over de navel naar rechts of links laten wijzen? Iets doen met de teugels? Zit?
Is dit soms het veranderen op de slangenvolte die ook een onderdeel is van het rechtrichten zodat het paard meer in balans loopt onder je?
Ergens zou het duidelijker zijn met een 3D animatie of plaatjes, om duidelijker te snappen welke vorm de wervelkolom aanneemt en wat er precies gebeurd in de mechaniek van het paard. Heeft iemand daar illustratie van?
Thx voor wat verheldering als dat kan!
Bladwijzers