Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Dansen met Chris Irwin

  1. #1

    Dansen met Chris Irwin

    Ik vroeg me af wat Chris hier doet? Ik volgde een clinic van hem gisteren (mijn thema was grondwerk, niet rijden, vandaar de volgende vragen omdat ik niet vertrouwd ben met zijn manier van dressuur).
    Ik snap zijn concept van rijden nog niet zo goed, dat met die buigingen en die stellingen aannemen en daarna stelling veranderen...
    Twee weken geleden leerde ik tijdens een clinic met Bent Branderup hoe je moet zitten in de circel, ik hoop dat dit bij Chris juist hetzelfde is (de vergelijking dat als je op een ton gaat zitten, die naar rechts helt als je gewicht zet op je rechterzitbeenknobbel, niet duwen met je linkerzitbeenknobbel om naar rechts te gaan.
    https://www.youtube.com/watch?v=FT2nDQ6ThEc[/video]

    Ik denk dat ik begrepen heb dat je moet gaan zitten volgens de stelling dat het paard aanneemt (iets met de wervelkolom van het paard), maar zou me iemand met dit deel nog eens kunnen uitleggen? Ik heb het niet voor de 100% gesnapt. Het ging ook over die stelling veranderen, van het paard z'n idee jouw idee maken. Moet je anders gaan zitten (hij zie iets over de navel naar rechts of links laten wijzen? Iets doen met de teugels? Zit?
    Is dit soms het veranderen op de slangenvolte die ook een onderdeel is van het rechtrichten zodat het paard meer in balans loopt onder je?
    Ergens zou het duidelijker zijn met een 3D animatie of plaatjes, om duidelijker te snappen welke vorm de wervelkolom aanneemt en wat er precies gebeurd in de mechaniek van het paard. Heeft iemand daar illustratie van?
    Thx voor wat verheldering als dat kan!

  2. #2
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Dansen met Chris Irwin

    Wat ik er nog van weet is dat hij er vanuit gaat dat het paard om jou heen moet buigen, dit krijg je door de binnenteugel te blokken, je lichaam in te draaien en evt je binnenbeen te gebruiken, hij geeft aan dat het bv niet slim is om een buiging naar links te vragen als het paard rechts gebogen is(dan lukt het niet) dan moet je je paard eerst rechtuit laten lopen en vervolgens de andere buiging inzetten.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #3

    Re:Dansen met Chris Irwin

    Inderdaad. Toch had ik graag wat meer geweten over de slangenvoltes die die mevrouw moest maken, als het paard links gesteld liep, naar links draaien en dan van zijn gedacht jouw gedachte maken en naar rechts draaien vooraleer het paard van stelling veranderd. Dat strookt niet zo met wat hij vertelt over de stelling opdringen. Dan verander je toch ook iets aan z'n wervelkolom? Of vertrek je vanuit het door het paard gekozen stelling naar de stelling waarin jij verkiest te werken?
    Ik weet dat deze oefening uit de klassieke rijkunst komt om een paard recht te stellen, vandaar m'n interesse voor deze zeer interessante oefening. Het voegt een grote waarde toe bij wat ik al van Bent Branderup en Debodt gezien heb.

  4. #4
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Dansen met Chris Irwin

    Ik kan je het antwoord niet geven maar het lijkt me zinniger om deze vraag direct aan hem te stellen (je was er toch bij ) en als dat niet werkt zijn er in nederland inmiddels voldoende Irwin gekwalificeerde instructeurs die je vraag veel beter kunnen beantwoorden dan wij
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  5. #5

    Re:Dansen met Chris Irwin

    Dat filmpje is alles behalve fijn voor het paard... en het zitten ala Bent Branderup is scheef op je paard zitten. Je dient ten alle tijde in balans te zitten om je paard niet uit evenwicht te halen. Bij de AR leer je eigenlijk op de ribben te gaan zitten om zo de wervelkolom als het ware 'in te buigen' terwijl dat helemaal niet gaat. Daardoor zou het paard beter ondertreden... Maar waarom zo veel willen doen als het heel klein ook lukt? Een mini verwichtsverplaatsing is voor een paard al voldoende, zit, been en teugelhulpen op het juiste moment is de sleutel, niet scheef gaan zitten op de paard met BBP die geen steun geeft.

    Het is niet uit te leggen en eigenlijk ook niet te snappen omdat het tegen het juiste gevoel in gaat. Het scheef leren zitten klopt niet, het 'wegduwen' van je paard.. je rijdt een paard niet alleen op zit (ik heb het over dressuurmatig trainen, buitenrijden, freestyle etc zijn erg leuke dingen om te doen maar je traint je paard er niet mee). Je rijdt een paard met zit, been en teugelhulpen en mensen maken van de zit iets 'nieuws'. De zit hoort effectief, gevoelig, onafhankelijk en duidelijk te zijn. De zit doet enorm veel, het kan het rijden verbeteren of verslechteren. Vanuit een onafhankelijke, effectieve zit onstaat dat gevoel wat we nodig hebben in je handen en benen, dit alles zorgt voor het totaal plaatje.

  6. #6
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:Dansen met Chris Irwin

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xmarliez
    Dat filmpje is alles behalve fijn voor het paard... en het zitten ala Bent Branderup is scheef op je paard zitten.
    Verklaar je nader?
    Dus als ik het goed lees, ben je over zowel Chris als Bent niet te spreken?

    Bij de AR leer je eigenlijk op de ribben te gaan zitten om zo de wervelkolom als het ware 'in te buigen' terwijl dat helemaal niet gaat. Daardoor zou het paard beter ondertreden... Maar waarom zo veel willen doen als het heel klein ook lukt?
    Mag ik vragen welke "methode" jij volgt dan?


    De zit hoort effectief, gevoelig, onafhankelijk en duidelijk te zijn. De zit doet enorm veel, het kan het rijden verbeteren of verslechteren. Vanuit een onafhankelijke, effectieve zit onstaat dat gevoel wat we nodig hebben in je handen en benen, dit alles zorgt voor het totaal plaatje.
    Ik snap. Ik neem aan dat zowel bent als Chris, op hun manier bovenstaande willen bereiken. Zou bovenstaand filmpje niet kwa hulpen uitvergroot zijn omdat de student nog maar net hiermee begint en het gevoel moet vinden hiervan?

  7. #7

    Re:Dansen met Chris Irwin

    Verklaar je nader.. nou ik denk dat het filmpje heel duidelijk is... Het paard moet zich in kleine bochten wringen om zo de ruiter 'het gevoel' te geven. Ik word zelf Klassiek opgeleid en ben inderdaad over Bent Branderup niet te spreken. Chris zijn methode ken ik niet, maar vanaf het filmpje trekt het me niet.
    De Klassieke insteek is heel anders, wij rijden paarden van achter naar voren vanaf dag 1 en leiden onze paarden op in combinatie met een logisch skala wat geen stappenplan is maar wel een leidraad. Wij willen zowel paard als mens zelfbewust en krachtig maken op een vriendelijke, eerlijke en vooral correcte manier.
    Er zijn heel veel redenen waarom ik niet voor dit kies maar het gaat er niet om wat ik denk.

    Door de huidige wedstrijdsport ala Sjef Janssen zijn mensen op zoek naar het 'nieuwe', 'ongedwongene', 'zachte' en vooral 'vriendelijke' en dan kom je uit bij 'methodes/stromingen' zoals AR. De Klassieke dressuur is dat alles, en nog veel meer. Wij willen heel veel, maar zonder te veel tijd er aan te besteden en dat is de valkuil. Zoals Pat zegt, 'take the time it takes..' en zoals wij zeggen 'Leidt het paard op zonder te veel van het edele dier te verlangen, het paard bepaald de opleidingsduur'. En dat stukje, vergeten ze bij de AR.

  8. #8
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re:Dansen met Chris Irwin

    Marlies, uit een ander topic weten we ondertussen hoe fel jij tegen AR bent en dat je klassiek opgeleid wordt ( wat volgens mij ook een nogal breed begrip is, maar dat ter zijde) Hier vraagt TS een inhoudelijke vraag over de methode van Chris Irwin. Niet een beoordeling van de methode en al helemaal geen verhandeling tégen een hele andere stroming....

    O.T. Ik kan je zo geen direct antwoord geven. Ik vind de tip om een CI instructeur te mailen wel een goeie




  9. #9

    Re:Dansen met Chris Irwin

    Uhmm ik heb in eerste instantie gereageerd op het filmpje en op bepaalde zinnen in haar openingspost. MIJ werd gevraagd mijzelf nader te verklaren dus doe ik dat.

  10. #10
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re:Dansen met Chris Irwin

    Ook in je eerste reactie geef je geen antwoord op de vraag die info vraagt over een inhoudelijk aspect van de Irwin methode (je geeft zelf aan de methode ook niet eens te kennen) en begin je meteen met een m.i. misplaatste stelligheid jouw mening over het filmpje te verkondigen.

  11. #11
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    1 meter boven zeeniveau
    Berichten
    545

    Re:Dansen met Chris Irwin

    Een paar jaar geleden heb ik eens een paar dagen meegelopen met Chris Irwin en bij hem gelest voor een artikel in Amazone, en zijn rij-theorie kan in praktijk inderdaad wat vreemd overkomen als je niet het idee erachter weet.

    De slangenvoltes/kleine cirkels zijn onderdeel van het rechtrichten/weghalen van blokkades in het paard. Stel, als je op de hoefslag rijdt en je paard kijkt continu met zijn hoofd naar buiten (bijv. links), dan is ons instinct om met recht meer druk te zetten om de verkeerde stelling te corrigeren. Het idee van Chris is dat je helemaal niet door dat protest heen kunt trekken omdat het paard dan juist tegendruk gaat geven omdat dat is hoe paarden reageren op druk. Dus in plaats van terug te trekken, ga je met hem mee: hij neemt stelling aan naar links? Dan volg jij met voltes/bochtjes/wat dan ook naar links, net zo lang tot je paard in die buiging ontspant. In het filmpje zie je dit aan het einde al een beetje gebeuren; het hoofd gaat wat omlaag en de hals wordt minder strak. Zodra je paard zijn hals loslaat en laat zakken, dan pas kun je hem vragen om de andere kant op te buigen omdat hij dan pas ontspannen recht is.

    Als je dat punt bereikt, ga je de slangenvoltes inzetten en zo je paard leren dat hij ontspannen van de ene stelling/buiging naar de andere kan wisselen, zonder meteen gestresst te raken of zich vast te zetten, iets waar veel paarden/ruiters problemen mee hebben.

    Wat je ziet op zo'n clinic en filmpje ziet is dus geen trainingssysteem, maar meer problemsolving bij paarden en ruiters die hun hals & handen vastzetten - vandaar bijvoorbeeld die brede handen: als je je arm ver gestrekt opzij steekt, kun je ineens veel minder hard trekken. Die kleine cirkeltjes zijn dan ook niet bedoeld om de ruiter zitles te geven of om hem 'het gevoel' te geven van goed rijden. Het echte rijden gebeurt daarna pas, als het paard (en ruiter!) het gevecht gestaakt hebben en de ontspanning gevonden hebben en de ruiter heeft geleerd hoe hij deze in stand kan houden.

    Als je hier met je paard geen problemen mee hebt, dan is het natuurlijk onzin om fanatiek zulke kleine cirkeltjes te gaan draaien. Maar het principe van niet tegen de (al dan niet vastgezette) buiging ingaan is op zich altijd wel interessant. Dat maakt slangenvoltes ook al eeuwen zulke gewaardeerde oefeningen: daar leer je namelijk meteen dat je niet zomaar een linkerbuiging in rechterbuiging om kunt zetten zonder ook eerst rechtgericht zijn in het midden, want anders verliest je paard meteen de ontspanning, gaat het hoofd omhoog, de rug hol en is de gymnastische waarde meteen weg.

    Zitbeenknobbels bij Chris kan ik me niet meer heel erg helder voor de geest halen, maar volgens mij belast hij de binnenzitbeenknobbel inderdaad iets meer dan de buiten-. Wat natuurlijk niet betekent dat hij meteen naast zijn paard hangt. Zijn idee is namelijk ook dat van minimale hulpen op een ontspannen paard dat is balans is, en dus ook van mini-gewichtshulpen.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

  12. #12
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re:Dansen met Chris Irwin

    Kijk! Fijn! Nu weet ik het ook weer (DVD's en demo's waren té ver weggezakt, maar er komt weer wat boven nu )
    Ook namens mij als niet TS heel erg bedankt voor deze duidelijke uitleg!

  13. #13

    Re:Dansen met Chris Irwin

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
    Ik kan je het antwoord niet geven maar het lijkt me zinniger om deze vraag direct aan hem te stellen (je was er toch bij ) en als dat niet werkt zijn er in nederland inmiddels voldoende Irwin gekwalificeerde instructeurs die je vraag veel beter kunnen beantwoorden dan wij
    Hij had geen tijd om te antwoorden, heb mijn instructrice gemaild, dat is een gecertificeerde trainer van hem, maar het was te lang om uit te leggen via mail en ik ga nu even geen les volgen, dus dacht ik...vraag het even hier
    Ik heb ondertussen veel gevonden op internet en begrijp het nu.
    Die slangevolte is op zich geen rechtricht oefening wat Chris in de clinic gedaan heeft, maar een manier om vertrouwen van je paard te winnen dat je hem geen pijn doet door in een stelling te dwingen. Door die ontspanning wek je vertrouwen van je paard (schooling) en vandaaruit kun je gaan trainen (rechtrichten). Het veranderen van de stelling kan dmv slangenvoltes, vierkanten en

    Ik lees dit nog een paar keren over. Bedankt voor de fijne reactie's in elk geval. Voor mij bijzonder leerrijk!!!
    @Marliez, ik ga dit even na. Ik heb ook m'n vragen over dat schuiner zitten van Bent. Ik was wat verrast hierover toen ik het zag in de clinic van Bent, ik weet dus niet wat het beste is, maar ik volg je wel enigzins. Ik was op zoek naar een 3D animatie om eens te zien wat de wervelkolom doet, maar volgens mij is die buiging zo miniem dat je niet zo schuin moet gaan zitten.

  14. #14
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Dansen met Chris Irwin

    De wijde handen kan ik voor het voorkomen van vastzetten bij de ruiter nog wel inkomen, maar even afgaande op bovenstaande uitleg (mocht dit niet kloppen dan heb ik niks gezegd) vind ik het nogal vreemd om een paard over de buitenschouder en strak in de achterhand op een rondje te zetten. Ontspanning in de hals lijkt mij erg lastig voor dit paard als je zo uit balans wordt gehaald.
    Dit is niet de manier om de hals te laten ontspannen en er zijn heel veel manier om zonder gevecht het vasthouden aan een zijde op te lossen zonder hem over de schouder weg te laten lopen. Het laten zakken van de hals komt hier op het laatst ook niet uit voorwaarts/neerwaarts vanuit de achterhand, dus uiteindelijk is dat niet eens een verbetering.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •