Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 27

Topic: overdenkingen kaptoom, meedenkers gevraagd

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

overdenkingen kaptoom, meedenkers gevraagd

Ik had een heel mooi plaatje van dé kaptoom in mijn hoofd, zo'n beetje zoals Lucky Leather ze verkoopt:

http://www.luckyleather.nl/artikelen/kaptoom3.jpg
    (foto van Luckyleather)

Maar helaas is haar wachtlijst nogal lang en wil ik graag de komende maanden wel lekker aan de slag. Na een zoektocht kwam ik hierop:

Op zich leek het een fijn ding, superkwaliteit en schuift niet. Met oefeningen in de bak reageert ze best goed als ik vn op zit rij. Maar gister buiten merkte ik dat ze er best in gaat hangen en dat als ze iets niet snapt ik er niet subtiel genoeg mee kan zijn, hij is ook zacht onderlegd:

Ik heb ook een academisch kaptoom geprobeerd van Lusitana (van bokt), die zat redelijk maar schoof iets meer.

Enerzijds vind ik acadamisch best scherp, tuurlijk ligt dat ook aan mijn hand, maar wat als ik tijdens een buitenrit wil dressuren? Zijn er mensen die ermee buiten rijden? Ik vond dat neit zo wat, tot mijn juf zei dat het toch Fenna's keuze zou zijn om door te drammen, ik moet dan wel heel goed op mezelf letten natuurlijk, dat is ook wat. Tsja, dat is een goed punt. Maar is het echt ontspannen dan buiten? We gaan natuurlijk niet enkel voor het dressuren... Wat ik er wel fijn aan vind is dat het veel preciezer is.

En dat ze door de Weense kaptoom dramt, dat kan ook afgeleerd worden toch? het is maar heel licht hoor, maar ze hangt wel en dat wil ik niet. Zelf denk ik dat ik met de Weense net zo ver kan komen, maar dat het dan meer op zit aankomt. Ze liep er net zo goed mee maar ik moest er meer voor rijden zeg maar. Wat uiteindelijk ook wel weer naar minder gebracht kan worden zodat ze echt licht is. In theorie dan.

Hebben jullie hier ideeen over, en ervaringen misschien ook?
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re:overdenkingen kaptoom, meedenkers gevraagd

Wat doe je in de bak aan de hand of erop als ze te zwaar is in je hand? Ik maak dan een kleine ophouding en zet Casindy desnoods stil als ze hangerig is. Heb ik vaak maar één of twee keer nodig en dan is ze weer licht. Ze doet het overigens niet altijd bewust. Soms doet ze hard haar best, maar lukt het haar niet om daarbij niet naar voren te 'vallen' in mijn hand. Dan is de ophouding meer een soort 'Probeer het even opnieuw, zonder te hangen'-seintje. Als ze het doet, omdat ze er geen zin in heeft en daarom mijn ruimte in hangt als het ware is de intentie iets anders.

Je wil graag subtiel blijven, maar op het moment dat ze drammerig/hangerig is is je paard zélf al niet subtiel meer in mijn ogen Je hoeft natuurlijk geen ruk te geven, maar een ophoudinkje (vergeet wel je zit daarin niet) vind ik dan op z'n plaats. Een 'Hé, remember, niet hangen', zegmaar.

Ik geloof niet dat ik erg duidelijk ben :lol: Maar tot zover mijn poging en hulp

EDIT: Ik gebruik overigens een academische kaptoom (eh, toch, Saar?), maar heb er wel een bontje omheen zitten. Ik rij er ook mee. Fijn ding vind ik Casin is niet fan van (veel) druk op haar neus oid, maar zolang zij licht blijft kan ik het ook zijn en heeft ze er geen last van. En als ze niet licht is fix ik dat en kan het daarna wel.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Als ze zou drammen met het bit, zou je er dan een scherper bit nemen?

Ik denk dan ook niet dat de oplossing ligt in een andere kaptoom.

Ik rijd (reed) zelf buiten met een dikke vette pelham met kinketting. Ik noem dat de stuurbekrachtiging. Waarom?? omdat ik iets te vertellen wilde hebben als nodig. Ik zat er niet aan, gewoon loshangende teugels. Wat bleek, na wat oefenen in het bos kon de pelham uit en gewoon op het touwhalster verder.

Het bleek dus een kwestie van oefenen.

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

*1e post even aangepast, was een link en een stuk tekst weggebleven*

Nou dat doe ik dan ook Rianne, zo'n ophouding. Maar ik ben van Fenna niet gewend dat ze hangt, voorheen reden we met touwhalster of zelfgemaakte Indian Bosal (ook van touw, iets dikker dan touwhalster) daar hing ze niet in. Ook op de academische niet en in de bak op de Weense ook niet echt, maar de teugel was los en ik deed meer op zit.
    En dan is het hangen nog relatief hoor, maar ik hou niet van druk in mijn handen, ook geen lichte

Rianne zou jij ook buitenrijden/-dressuren ermee?
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door vosroy

Ik rijd (reed) zelf buiten met een dikke vette pelham met kinketting. Ik noem dat de stuurbekrachtiging. Waarom?? omdat ik iets te vertellen wilde hebben als nodig. Ik zat er niet aan, gewoon loshangende teugels. Wat bleek, na wat oefenen in het bos kon de pelham uit en gewoon op het touwhalster verder.

Dat is ook wel mijn redenatie, maar we rijden normaal ook op touwhalster, Fenna is een licht paardje, en het ging mij er ook niet om een betere rem te hebben. Het gaat mij vooral om de duidelijkheid van mij naar haar zeg maar tijdens oefeningen.
    Dat ik met meer rijden ook met de Weense overweg kan dat denk ik wel, maar dan moet ik dus meer uit de kast halen, meer been, meer hulpen, meer alles. En daar word Fen dan weer snel onzeker van, als ik veel doe.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door vosroy

Dat is ook wel mijn redenatie, maar we rijden normaal ook op touwhalster, Fenna is een licht paardje, en het ging mij er ook niet om een betere rem te hebben. Het gaat mij vooral om de duidelijkheid van mij naar haar zeg maar tijdens oefeningen.
    Dat ik met meer rijden ook met de Weense overweg kan dat denk ik wel, maar dan moet ik dus meer uit de kast halen, meer been, meer hulpen, meer alles. En daar word Fen dan weer snel onzeker van, als ik veel doe.
    Dat van de rem begreep ik wel, dat was mijn redenatie voor mijn bit toedertijd. Zoals je het nu schrijft interpreteer ik het ook anders.
    Je vraagt eigenlijk of een andere kaptoom duidelijker is voor haar toch?
    Als je gaat verfijnen dan kan dat goed zo zijn. Een spoor is ook voor verfijning , nauwkeuriger geven van je beenhulp, maar om dat op die manier te kunnen gebruiken moet het paar al goed voor het been zijn.
    In jou geval lijkt het er toch op dat je nog een basis ingrediënt mist en dat het dan niet om verfijning gaat maar om duidelijker inwerking.

Begrijp mij niet verkeerd zit ook maar te redeneren, je moet zelf de keuze maken. Als Fen onzeker wordt van meer hulp, zou ze dan niet onzeker worden van meer inwerking?

Ik vindt de academische kaptoom overigens prima hoor, heb hem zelf ook.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik herken het wel Eva, zo,n kaptoom heb ik voor Whoopie ook gehad, vondt ze zo wie zo niet fijn met werken aan de hand op een of andere manier zat alles te strak rond haar hoofd, en ze werd er juist zwaar van op de hand, zo,n neuriem met ketting erin vondt ik zelf te hard inwerken, ik heb een tussenoplossing, ik werk met zo,n gevlochten neuriem, heb ik net iets meer te vertellen, hoeft niet vreselijk strak en ik kan er goed mee uit de voeten.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    *1e post even aangepast, was een link en een stuk tekst weggebleven*

Nou dat doe ik dan ook Rianne, zo'n ophouding. Maar ik ben van Fenna niet gewend dat ze hangt, voorheen reden we met touwhalster of zelfgemaakte Indian Bosal (ook van touw, iets dikker dan touwhalster) daar hing ze niet in. Ook op de academische niet en in de bak op de Weense ook niet echt, maar de teugel was los en ik deed meer op zit.
    En dan is het hangen nog relatief hoor, maar ik hou niet van druk in mijn handen, ook geen lichte

Rianne zou jij ook buitenrijden/-dressuren ermee?
    Buitenrijden gaat helaas nog niet met Casin Maar dressuren doe ik er wel mee ja, júist dressuren, omdat ik met een kaptoom voor m'n gevoel veel lichter en preciezer kan zijn dan met bit (tot nu toe).
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Ik heb beide varianten gebruikt voor Kate, zowel een academische (dus met ketting op de neus) als een kaptoom gemaakt door Lucky Leather. De academische was een verademing in vergelijking tot alle andere bitloosjes, geen insnoerende werking, geen geschuif en dus ook veel minder ruis. Ik vond die ketting alleen helemaal niks en wilde een simpel lederen exemplaar . Eigenlijk liep ze daar direct fijner mee.

Mijn kaptoom is er een met smallere riempjes en ook niet onderlegd, de neusriem is ietsjes breder en met meer lagen leer uitgevoerd. Zodoende heb ik wel iets meer op de neus, maar vele malen minder scherp als een ketting. Hangen tegen de druk in deed Kate ook, of juist achter de teugel lopen en dat was bij de academische veel meer als met deze. Ik denk dat het ook een kwestie is van wennen voor het paard. Het verschil tussen jouw kaptoom (onderlegd) en een academische is natuurlijk nog even groter qua scherpte op de neus denk ik.
    Maar bitloos is in wezen niet anders als met bit, contact mag/moet er zijn, hangen moet rijtechnisch opgelost worden. In die zin zou het hangen dus ook met jouw kaptoom opgelost kunnen worden .

En nu zie ik ook dat je 5 in plaats van 3 ringen hebt, je zou ook even kunnen kijken of Fenna beter reageert (minder hangt) als je de andere ringen gebruikt. Kate reageert namelijk erg drammerig op ringen aan weerszijden (dus die bij jou aan het bakstuk zitten) en op de ringen daarboven reageert ze veel lichter.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Thanks allemaal!

@Vosroy, kan heel goed hoor, dat er nog ea mist rijtechnisch gezien, we beginnen pas net weer wat dressuur op te pakken. Maar ik wil er wel verder mee en dan wil ik graag een kaptoom waar ik over een maand of wat nog steeds iets aan heb
    Als ik rustig en licht in hulpen blijf dan word ze niet onzeker, ook niet van een academisch kaptoom (tot nu toe niet iig), maar als ik teveel ga doen of als zij mij niet snapt dan wel.

@Whoopie, heb jij dan een ring bovenop de neus bij je gevlochten neusdeel? En blijft het dan met bijv. cirkelen recht liggen?
    Touw is Fen gewend, het zit in haar touwhalster en in haar Indian Bosal, ze reageerd er goed op. Maar dat kan ook zijn omdat deze beide dingen een heel goede release hebben, haar hoofd heeft alle vrijheid als we beiden loslaten.

@Jossie, door jouw eerdere positieve verhalen over je kaptoom wilde ik ook zoiets, maar helaas die wachtlijst is dus echt maanden... Juist nu ik weer meer tijd heb en het 's avonds lang licht is.
    En ja, ik denk ook dat het hangen met deze kaptoom opgelost kan worden, maar dat heeft ze met eerdere bitloze hoofdstellen nog niet zo gedaan. Ze zal hem wel lekker zacht vinden
    Heb je een foto van jouw kaptoom?
    Oh en die extra ringen zijn voor een evt bit, ik heb vanaf de grond geprobeerd hoe ze reageerd op teugels daaraan, maar dat was bagger!

Overigens hangt ze niet met grondwerk, maar daar doe ik het meeste op lichaamstaal, soms ook @liberty. Met rijden zijn we best wel beginners wbt dressuur, al heel lang overigens

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Alstu, foto's van Kate met kaptoom (foto's zijn van 200.
    Wat wennen is voor een paard, is dat de kaptoom strakker zit als een touwhalster of bosal, waardoor er dus een soort druk op de neus is. Die druk kun je niet releasen, misschien dat het hangen daar ook iets mee te maken heeft?
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Sjiek!!! Ja, zo ongeveer had ik het ook in gedachten.

De continue druk is idd ook wennen, maar met de academische ging dat toch beter, al moet je wel een botterik zijn om daar in te gaan hangen, haha.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Eva ikgebruik de ring op de neus niet, Whoopie gaat daardoor juist eerder tegenwerken, ik doe momenteel niet zoveel dressuur,werken op de cirkel doe ik met lichaamstaal met touwhalster, en aan de hand werken doe ik met sidepull met gevlochten neusriem of met bitje.
    Ik wil wel even kijken waar ik de gevlochten neusriem heb met ring op de neus (ziet er wel een beetje apart uit omdat de ring vrij groot is), ik wil hem wel opsturen kun je eens kijken of het iets zonder dat je zo,n investering moet doen of ter overbrugging.

Jossie die is mooi trouwens,Eva Dorien van Boy hier op het forum weet ook een adres waar je hoofdstellen kunt laten maken zoals je wilt, mischien is dat iets?
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Oeh, dat ziet er mooi uit.
    Ik had toevallig met 'mijn Indiër' afgelopen maandag de optie besproken voor een kettingloze-kaptoom (of een bitloos-hoofdstel met ringen op de neus. Dit topic geeft mij weer nieuwe ideeën, vooral wat betreft de eenvoud van de kaptoom.

Als er nu een voorkeur blijkt voor dit bepaald type (geen ketting, niet te brede neus, aantal ringetjes, wel/niet zacht onderlegd?) dan kan ik die ideeën direct uitwerken in een schets en kan ik een proefmodel hiervan laten maken. De wachttijd is slechts een week of 5 (van schets tot proefmodel in huis).
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Evi, volgens mij is dat een gat in de markt. Volgens mij zijn ijzerloze betaalbare kaptooms vrij lastig te krijgen.

Ik ben nu heel tevreden met mijn Marylot (die weer niet meer te koop zijn)... Was een maatje te klein, dus ik heb de keelriem er af moeten slopen en een nieuw kinriempje er aan moeten zetten, maar hij is super zacht, ligt vrij stabiel, heeft ook 5 ringen en makkelijk schoon te houden. Voordeel is ook dat ik hem heel makkelijk integreer met mijn hoofdstel (bit-bakstukken-kopstuk met van die sleuven om je neusriem doorheen te halen, nu dus de kaptoom) waardoor ik nu eigenlijk een nogal normal hoofdstel heb met heel bijzondere neusriem

Oftewel, uiteindelijk ben ik creatief geworden met wat ik voor handen heb, en erg tevreden over het resultaat

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten