Ik had een heel mooi plaatje van dé kaptoom in mijn hoofd, zo'n beetje zoals Lucky Leather ze verkoopt:
http://www.luckyleather.nl/artikelen/kaptoom3.jpg
(foto van Luckyleather)
Maar helaas is haar wachtlijst nogal lang en wil ik graag de komende maanden wel lekker aan de slag. Na een zoektocht kwam ik hierop:
Op zich leek het een fijn ding, superkwaliteit en schuift niet. Met oefeningen in de bak reageert ze best goed als ik vn op zit rij. Maar gister buiten merkte ik dat ze er best in gaat hangen en dat als ze iets niet snapt ik er niet subtiel genoeg mee kan zijn, hij is ook zacht onderlegd:
Ik heb ook een academisch kaptoom geprobeerd van Lusitana (van bokt), die zat redelijk maar schoof iets meer.
Enerzijds vind ik acadamisch best scherp, tuurlijk ligt dat ook aan mijn hand, maar wat als ik tijdens een buitenrit wil dressuren? Zijn er mensen die ermee buiten rijden? Ik vond dat neit zo wat, tot mijn juf zei dat het toch Fenna's keuze zou zijn om door te drammen, ik moet dan wel heel goed op mezelf letten natuurlijk, dat is ook wat. Tsja, dat is een goed punt. Maar is het echt ontspannen dan buiten? We gaan natuurlijk niet enkel voor het dressuren... Wat ik er wel fijn aan vind is dat het veel preciezer is.
En dat ze door de Weense kaptoom dramt, dat kan ook afgeleerd worden toch? het is maar heel licht hoor, maar ze hangt wel en dat wil ik niet. Zelf denk ik dat ik met de Weense net zo ver kan komen, maar dat het dan meer op zit aankomt. Ze liep er net zo goed mee maar ik moest er meer voor rijden zeg maar. Wat uiteindelijk ook wel weer naar minder gebracht kan worden zodat ze echt licht is. In theorie dan.
Hebben jullie hier ideeen over, en ervaringen misschien ook?
Bladwijzers