Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Artrose en belasting?

  1. #1
    Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    1.996

    Artrose en belasting?

    Mijn Shetlander Beau heeft artrose in het spronggewricht en wel zo ernstig dat twee botjes vergroeid zijn. Hij loopt dan ook niet goed. Mijn dierenarts raadde daarom aan hem niet meer te belasten (rijden onder het zadel of inspannen) want een kreupel paard moet dat gewoon niet meer doen. Wandelen mag nog wel.
    Nu zegt mijn bekapper weer dat Beau van het stilstaan alleen maar slechter zal worden. Dat hij dan zelf de pijn in zijn benen zal compenseren door zijn lichaam op andere plaatsen te overspannen / overbelasten. Hij raad me aan om Beau voor de sulky te spannen en hem vooral wel en veel beweging te geven.

    Zelf stel ik veel vertrouwen in mijn dierenarts en vind ik het eigenlijk ook logisch geen inspanning te vragen van een kreuepele pony. Aan de andere kant is mijn bekapper ook wel overtuigend. Daarom vraag ik me af:

    Wat is jullie ervaring hiermee? Wat is wijsheid? Licht belasten voor de wagen of gewoon helemaal niet en Beau beweging in de wei en op een wandeling gunnen?

    Mellien

  2. #2
    Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    apeldoorn
    Berichten
    623

    Re:Artrose en belasting?

    Ik zou nooit een kreupel paard rijden dan wel voor de wagen zetten.
    Zeker niet als het paard veel buiten staat en zelf kan bewegen binnen de mogelijkheden.
    Wandelen met een onregelmatig (dus niet stok kreupel) paard zou ik ook wel doen als het paard het leuk zou vinden.
    Vind het raar klinken wat je bekapper zegt, want als je hem nu voor de kar zet wordt hij toch ook slechter/is al slecht en zal dus ook gaan overbelasten op andere delen van zijn lijf.

  3. #3

    Re:Artrose en belasting?

    Rust roest en dat geld ook voor artrose.
    Ik vind beweging overigens wel iets anders dan belasting. Veel beweging is goed echter een sulky aten treken vind ik belasting.

    De bekapper heeft wellicht ervaring met artrose alleen lijkt het mij dat de vee-arts er verstand van heeft.

  4. #4
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Artrose en belasting?

    Ik denk dat je het per paard moet bekijken en kunt kijken naar wat je paard aangeeft, vindt je paard het leuk voor een karretje en heeft hij de dag erop niet veel meer last waarom niet, het is natuurlijk wel belangrijk dat je kijkt naar de ondergrond, dus geen blubber of door zwaar zand en dat soort dingen, en de ene keer is vaak de andere keer niet. Dat de botjes vergroeid zijn is overigens wel postief, dan wrijft het nml niet meer langs elkaar dat geeft nml pijn bij atrose.
    Vaak is beweging wel goed en afwisseling dus niet uren voor de kar maar een uurtje, zolang zo,n beestje er lol in heeft?
    Veel stilstaan is idd niet bevordelijk voor atrose, beweging smeert de gewrichten weer een beetje en houdt de spieren die duidelijk een ondersteunende functie hebben in conditie.

    Succes.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #5
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Artrose en belasting?

    Ik denk aan een tussenweg.

    Bij artrose is rust roest, maar artrose is wel het gevolg van overbelasting. Als jij zeker weet dat het artrose is, dan betekend dat dat beweging dus goed is, maar dan niet te belastend. Ik ga daarin mee wat dat betreft met de DA, niet rijden/trekken, wel wandelen en buiten in een weiland wonen (dat is iets anders dan stilstaan, zoals je bekapper nu oppert). Daarin kan het per dag verschillen wat je paard aankan, soms meer, soms minder. Ik ben daar altijd in meegegaan. Soms konden we veel, soms wat minder, maar stilzetten maakte het doorgaans alleen maar slechter.


  6. #6

    Re:Artrose en belasting?

    Ik zou vooral onbelast gaan bewegen. Lekker wandelen naast je pony. Mocht het heel goed gaan kun je misschien naast de fiets proberen, maar als er al zoveel beschadiging is lijkt mij dat in jouw geval niet haalbaar. Mocht je merken dat je pony niet mee wil als je wilt wandelen dan zal dat een goede reden hebben en zou ik dat respecteren. Waarschijnlijk doet het dan pijn.

  7. #7
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Artrose en belasting?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door XxX ikke
    Waarschijnlijk doet het dan pijn.
    Het lastige van die pijn is dat het beter kán worden (binnen de grenzen van de slijtage) door beweging. Beweging zorgt voor meer vocht in de gewrichten die het tekort van kraakbeen (= artrose) een beetje kunnen compenseren. Ik stap bv giga lang en rustig in. Om niets te forceren maar wel om te kijken of je de boel wat gesmeerder kan krijgen en zo je paard uiteindelijk weer wat soepeler de wei in kan zetten.

    Maar dat is nou precies het lastige, waar ligt die grens. Waar forceer je te veel, en waar kan je 'doorheen'....

  8. #8
    Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Zwartewaal
    Berichten
    851

    Re:Artrose en belasting?

    En beweging inhibeert in bepaalde mate pijn.

    Ik heb zelf ooit een trap op mijn ribben/longen gehad en automatisch ging ik ook lopen. Het leidt af van de pijn en als ik mij goed herinner 'reizen' bewegingsprikkels via zenuwen sneller dan pijnprikkels.

  9. #9
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Artrose en belasting?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mellien
    Mijn Shetlander Beau heeft artrose in het spronggewricht en wel zo ernstig dat twee botjes vergroeid zijn. Hij loopt dan ook niet goed.
    Als de botjes in het spronggewricht vergroeid zijn, zou dat juist voor minder pijn moeten zorgen. Zolang het proces nog bezig is, zal het pijn doen. Als het vastgegroeid is, zal het juist geen pijn meer doen.
    Hij is kreupel en heeft er dus wel pijn aan. (Low impact) beweging bij artrose is goed, maar hij staat toch in de wei? daar loopt hij genoeg. Met beweging wordt vooral bedoeld dat hij niet stilstaat, dus zo min mogelijk op stal.
    Een kreupel paard heeft pijn, dus die zou ik absoluut niet geforceerd laten bewegen.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  10. #10
    Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    1.996

    Re:Artrose en belasting?

    Bedankt voor jullie reacties! De meesten vinden zo te lezen dus ook dat een kreupel paard geen belastende arbeid moet krijgen. Het is inderdaad wel zo dat bij artrose beweging goed is, maar dat kan dan denk ik alleen met een paard dat niet (erg) kreupel is.
    Beau is duidelijk wel kreupel, ondanks dat de botjes vergroeid zijn. Mogelijk zit de artrose ook op meer plaatsen; met foto's alleen van de spronggewrichten weet je dat toch nooit... . Ik denk dat ik het, de adviezen van mijn bekapper ten spijt, toch maar bij vrije beweging in de wei en wandelen hou. Beau kan het niet zeggen als hij pijn heeft en kleine lichamelijke signalen kunnen me ontgaan. dan maar liever op safe en hem zijn eigen beweging laten zoeken in de wei. Wandelen vind hij overigens wel erg leuk. Hij loopt altijd lekker door en vind draven ook goed.
    In de winter staat hij trouwens in een open stal met uitloopje van 5 bij 6. Hij kan dus altijd zelf wat beweging nemen. Al met al denk ik dus wel dat Beau genoeg beweging krijgt qua huisvesting met dan het wandelen als extra.

  11. #11
    Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.732

    Re:Artrose en belasting?

    Een goede vorm van gecontroleerde beweging vind ik lange teugel werk. Daarmee kun je zorgen dat je shet zich goed door het lijf beweegt zonder over te belasten. Het fijne er aan is dat je shet 'nuttig' werk doet en niet alleen maar met pensioen is.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

  12. #12

    Re:Artrose en belasting?

    Hoi,

    Misschien een beetje laat maar ik probeer het toch nog
    Mijn merrie Zytha is 22 en heeft ook artrose/ spat in de spronggewrichten.
    Ongeveer een jaar geleden is ze voor de eerste keer rechtstreeks in de gewrichten ingespoten met cortisonen.
    Eind september een tweede maal met hyaluronzuur. Het verschil is verbazingwekkend! Niet te geloven.
    Afgelopen jaar leefden we echt van dag tot dag en was het steeds afwachten hoe het zou gaan.
    Ik heb haar wel in beweging gehouden (grondwerk en liberty). De laatste 2 maanden gaat het zo goed dat we weer aan het rijden zijn (heel rustig aan).
    Ze geniet er zichtbaar van en ze heeft geen dag meer onregelmatig gelopen sindsdien. Het is natuurlijk afwachten hoe het verder evolueert.
    Momenteel zijn we ook begonnen met AR (aan de hand) om zo toch te werken aan de spieropbouw.
    Dus mijn idee is wel: bewegen maar goed naar je paardje kijken en aanvoelen wat kan!

  13. #13
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.741
    Dagboek Berichten
    19

    Re:Artrose en belasting?

    Dat is het advies bij mensen ook, dus ik zou zeggen: doe zo lekker voort!
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •