Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 32

Topic: Oefeningen op tempo (LB-i)

  1. #16
    Actief Forumlid Wilrieke's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Locatie
    Waddinxveen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    749

    Re:Oefeningen op tempo (LB-i)

    Jup, mijn plan voor nu is om me eens te verdiepen in het langeteugelen (Piet Bakker etc.) en op de dagen dat ik weinig last heb van m'n bekken dat eens te gaan proberen. Daarnaast misschien toch af en toe eens longeren voor de conditie/vetverbranding (of desnoods vanaf een stoel op voor mij zware dagen). Grondwerk à la parelli/NH (veel liberty en 22ft lijn, niet alleen maar frummelen op de vierkante meter, wanneer er een hindernis in de bak staat ook wat meer springen/kan allemaal ook vanaf een stoel of met weinig beweging mijnerzijds), en daarnaast oefenen we nu zeker 1x per week met de trailer. Volgens mij heb ik meer plannen dan dat er dagen in de week zijn, dat is fijn!

    Per dag maar kijken hoe ik me voel en hoe onze petten staan, maar ik heb weer motivatie en zin om de komende maanden, niet rijdend, toch uitdagingen te hebben. Fijn!

  2. #17
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re:Oefeningen op tempo (LB-i)

    en klassieke dressuur is dat niet wat?
    Ik heb ook lange teugelen geprobeerd toen ik zwanger was en last had van mijn bekken, maar snow loopt best door, dus dat was zwaar.
    Nu zijn we begonnen met klassieke dressuur (nu alleen nog op de cirkel) en ik denk dat ik dat beter had volgehouden dan lange teugelen
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  3. #18

    Re:Oefeningen op tempo (LB-i)

    Chase the tiger?

  4. #19
    Actief Forumlid Wilrieke's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Locatie
    Waddinxveen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    749

    Re:Oefeningen op tempo (LB-i)

    Euhm... is chase the tiger niet dat ze een voorwerp moeten 'vangen'? Die oefening ken ik niet goed.

    @dekoezegtboe: probleem is mijn bekkeninstabiliteit i.c.m. een heel breed paard. Ik merk nu al dat ik gespannen raak op z'n rug (grotendeels onbewust, maar ik voel het aan zijn spanning). Daarbij pas ik bijna niet meer in m'n zadel (boogje op de voorboom zit in de weg) én doet mijn lijf erg veel pijn na afstappen. Uit ervaring weet ik dat dat alleen maar erger wordt en ook mijn dagelijkse dingetjes erg in de weg gaat zitten. Dus uit zelfbescherming probeer ik uitdagingen te vinden die naast m'n paard zijn.

    Gister de dvd van Piet Bakker besteld en vandaag al in huis Heb wat klinknagels gekocht om een oude longeerlijn zonder gesp om te bouwen tot teugel, en dan ga ik 't gewoon eens proberen. Het idee maakt me enthousiast, het boekje met uitleg bij de Dvd is leuk, ontspannen en met veel plezier en respect voor het paard geschreven... ik denk dat ik hier wel wat uit kan halen. Lekker beetje rommelen en als we het leuk vinden misschien zelfs eens ergens een lesje meepikken (als de baby eruit is dan wel).

  5. #20
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re:Oefeningen op tempo (LB-i)

    ik bedoel ook op de grond...
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  6. #21
    Actief Forumlid Wilrieke's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Locatie
    Waddinxveen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    749

    Re:Oefeningen op tempo (LB-i)

    Ah okee! Kun je er meer over vertellen of verwijzen naar bronnen met meer info? Ik heb weleens wat lessen academische rijschool gevolgd, ook ernaast. Maar n.a.v. alle discussietopics, ook bij de blauwe buren, begrijp ik dat dat anders is dan klassieke dressuur

  7. #22
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re:Oefeningen op tempo (LB-i)

    www.paardenbegrijpen.nl

    Ik heb zelf les van Janna de vriens, zij doet een combi van CR, voest, AR enz...
    maar ik heb geen idee waar jij woont en of dit nuttige informatie is!
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  8. #23
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:Oefeningen op tempo (LB-i)

    Ik heb zelf ook behoorlijk last van mn bekken. Lange lijnen lijkt leuk, maar is voor ons nu eigenlijk al niet haalbaar meer. De wei en bak zijn gewoon te ongelijk kwa oppervlak.
    Ik kan nu vooral goed werken aan de connectie op afstand. Ik heb dan een 100% GO-paard, wat natuurlijk anders is. Maar wellicht wordt jouw paard ook meer gemotiveerd als je met je paard gaat spelen op de grens van jullie connectie. Waarschijnlijk ligt die afstand net voorbij de 22ft, aangezien je daar al een tijdje mee werkt?
    Momenteel werken wij op zo'n 40ft aan alle patterns. Ik kan in principe gewoon in een stoel zitten of blijven staan.
    Ik denk dat de periode van je zwangerschap je toch in moet zien dat dit niet het moment is om bepaalde problematiek aan te pakken overigens...

  9. #24
    Actief Forumlid Wilrieke's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Locatie
    Waddinxveen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    749

    Re:Oefeningen op tempo (LB-i)

    Sandra, klopt. Ik ben zo iemand die graag 300% gaat en veel te veel wil. Voor nu is lange lijnen leuk denk ik, op de dagen dat m'n lijf zich goed houdt. Maar het loslaten van ambities is iets wat bij mij vaak in gradaties gaat Waarschijnlijk zie ik binnenkort in dat achter m'n paard aan lopen wat veel van het goed is.

    Werken aan connectie is een erg goed idee. 22ft is al een heel ding trouwens, zelfvertrouwen is iets waar we de laatste maanden hard aan werken. Op tempo cirkels op 22 ft is prima. Dingen als yoyo en sideways nog (lang) niet. Wellicht wordt het verstandig straks om online de 'rustige' dingen te doen, en als ik vind dat Jade moet bewegen hem los in de longeerbak wat te laten lopen. Liberty in de longeerbak is misschien ook een goed idee i.p.v. zoals we nu doen (=los in de bak). Wanneer hij in de bak ineens van richting verandert wil ik nog weleens de neiging hebben sneller dan hem bij een bocht te zijn om zijn richting te corrigeren, en dat is nu precies niét handig...

    (enige 'probleem'is dat de longeerbak aangeharkt moet worden na gebruik, en dat is weer zoiets wat lastig gaat... eens nadenken over een oplossing daarvoor)

    Sandra, misschien kun jij deze vraag beantwoorden, ondanks dat jouw paardje totaal anders is dan Jade. Jade enthousiast maken lukt vaak het beste door zelf ook enthousiast te zijn, op een fysieke manier. Dus stevig doorstappen, draf/galoppasje nadoen, veel afwisseling-ook door zelf veel van positie te veranderen. Hoe zou ik Jade toch enthousiast kunnen maken zónder zelf teveel te doen. Dus meer enthousiasmeren vanuit intentie zeg maar.
    (ik vraag me af hoe ik Jade enthousiast blijf maken wanneer ik 'emotional challenging' dingen als connectie op afstand, yoyo etc. op 22 ft enz. Dat is iets waar ik nu ook tegenaan loop).

    En thanks voor even met twee benen op de grond te blijven en te realiseren dat het goed is om ambities te hebben, maar ook de realiteit van fysiek ongemak niet uit het oog te verliezen.

  10. #25
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:Oefeningen op tempo (LB-i)

    Je zou met voerbeloning kunnen werken. Bv touch it doen op een zo groot mogelijke afstand en bij 'touch" belonen met voer. Dat geeft ongetwijfeld een motivatie om de volgende keer sneller te zoeken naar de oplossing.
    Waar mijn persoonlijke valkuil lag/ligt is dat het serieus vergroten van de afstand tot de grens iets is wat ik steeds liever niet opzoek.
    Heb je weleens serieus gekeken hoe je connectie is op 22ft? Want wellicht is die beter dan je denkt en zit je je paard te vervelen op die afstand. Het kan errug interessant zijn om eens met de lasso te kijken waar je paard nu echt stopt met reageren. De lasso is een lengte waarbij je in elk geval momenteel gegarandeerd die grens gaat vinden. De 22ft is daar denk ik te kort voor.
    Ik kreeg van Anna een aantal oefeningen die ik moest proberen op 45 ft, en als het niet ging de afstand steeds zo verkleinen tot het nét wel lukte. Op die afstand plakte ze een plakbandje op mn lasso. Die afstand lag inderdaad op 22ft, maar dankzij dat plakkertje kon ik in de gaten houden of de afstand groter werd met meer oefening.

    Overigens is het "officieel" juist zo dat hoe minder je doet bij een Lb-i, hoe enthousiaster ze worden.
    Omdat ik vrijwel geen ervaring heb met LB-i's is dit voor mij momenteel puur theoretisch, maar ik heb het bij Evi en Sky wel gezien.

  11. #26
    Actief Forumlid Wilrieke's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Locatie
    Waddinxveen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    749

    Re:Oefeningen op tempo (LB-i)

    Hmm, dat is érg interessant. Het is inderdaad vaak zo dat de grenzen die we hebben, de grenzen zijn die ik projecteer. Omdat ik dan bang ben connectie te verliezen ben ik vaak voorzichtig, of ga ik er bij voorbaat vanuit dat de connectie wel zal verdwijnen. Terwijl opdrachten op de cirkel (f8 en COD en vooral draw op de cirkel op 22 ft absoluut geen probleem zijn.

    Misschien is dat ook wel het hele punt van op zoek zijn naar nieuwe inspiratie, ik merk dat ik steeds dezelfde dingen blijf doen omdat dat 'veilig' is. En tsja, zwanger en wel zoek ik -onbewust- toch op alle fronten veiligheid. Al is dat vooral psychisch. Binnen de grenzen blijven.

    Eens met voerbeloning werken vind ik ook een optie. Ik ben erg bevooroordeeld dat paarden er vervelend van worden, maar als ik zie dat het trailerladen alleen maar positief werkt... waarom dan niet met grondwerken (LB-i zijnde werkt voerbeloning voor mezelf ook prima en ik word er, volgens mij, ook niet vervelend van )?

    Lasso heb ik niet en wil ik voor nu ook even niet in investeren (volgens mij zijn ze flink prijzig?) Misschien voor een testje eens de beide leadropes aan elkaar knopen en kijken wat er gebeurt.

    Nu ik er zo over nadenk... wanneer ik Jade achteruit stuur gebruik ik nooit de volledige afstand van de 22ft. Dan ben ik bang dat ik teveel vraag (van wie? Misschien juist van mezelf?).

    Interessant Ik vraag om oefeningen ter inspiratie en kom bij veel diepere lagen terecht. Thanks!

  12. #27
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Oefeningen op tempo (LB-i)

    Wat ik zelf wel merk dat het heel veel uitmaakt op wat voor ondergrond je zelf loopt als je lijf niet 100% is, zo doei k bv lange teugelen ook graag op straat, dat loopt een stuk fijner dan in de bak of op de wei. Of mischien op een stuk erg wat verhard is dan kunje wel rustig wat patronen doen en zijwaarts oefenen in stap.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  13. #28
    Actief Forumlid Wilrieke's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Locatie
    Waddinxveen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    749

    Re:Oefeningen op tempo (LB-i)

    Dat is ook slim bedacht. Waar Jade nu (en nog t/m oktober staat) zijn rijbakken en daarvoor is een parkeerterrein wat veel harder is. Daar zou ik ook kunnen oefenen!

  14. #29
    Actief Forumlid Wilrieke's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Locatie
    Waddinxveen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    749

    Re:Oefeningen op tempo (LB-i)

    Voor wie het interessant vindt om te lezen hoe mijn eerste poging lange lijnen ging:

    http://www.nhforum.nl/forum_smf/inde....msg563166#new

  15. #30
    Forum Meubilair Rebbel's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    37
    Berichten
    3.093
    Dagboek Berichten
    17

    Re:Oefeningen op tempo (LB-i)

    Wilrieke,

    Ik wil best mijn lasso op de vereniging neerleggen buiten een kast, dan kan je die gebruiken als je wilt.
    Als ik die gebruik is het ook op de BGR en niet bij Jan of op straat, dus hij ligt mij daar dan ook prima.
    En hoe vaker hij gebruikt word, hoe sneller hij lekkerder in de hand ligt
    Lesje 'lasso uitgooien en oprollen' krijg je er dan gratis bij
    Always put the relationship first!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •