Sinds 8 weken ben ik heel leuk bezig met grondwerk van een compleet groene, 4-jarige merrie.
Helemaal niks gewend, behalve groene, sappige weides.
Van los poetsen tot squeeze, alles zit er in nu.
Met zadelmak maken had ik op de nieuwste colt starting video streams geleerd dat een hq disengagement moest vragen als ze bokken of steigeren (lees flippen)
Dit heb ik braaf gedaan, met als gevolg dat ze iedere sessie dit kunstje deed, en rustig op haar plaats ging staan steigeren op het eind.
Ik moet er nog om lachen als ik het nu schrijf. Maar goed.
Toen kwam er een traditioneel paardenmens langs en die zei, laten lopen, longeren die hap.
Dus, 1 tag achter haar, ze ging 10 minuten galopperen en ze heeft nooit mee gebokt of gesteigerd met zadel!
Wow denk ik dan. Soms is het echt 1 ding veranderen en de hele wereld wordt weer mooi om je heen!
Inmiddels weer een paar weken verder gaat het zadel super, de steigbeugels klapperen vrolijk in de rondte, ik mag naast haar springen, ze kan haar kontje naar me toe bewegen als ik op de stoel sta zodat ik op haar zadel kan trommelen en wat over haar heen kan hangen of druk kan geven op het zadel.
De skippy bal mag op haar, tegen haar aan, op het zadel etc, haar benen kunnen nu een touw verdragen als ze haar volle bepakking op heeft.
De leadrope kan er overheen in ritmisch tempo. De cirkel is strak, ze komt netjes terug in gang wanneer ik het vraag, wat eerst 8 rondjes duurde met de beugels eraan.
Maar... als ik wil hangen, dan gaat dat een paar seconde goed en dan komt ze toch steeds omhoog. Een beetje met 4 vier benen, niet te gek hoor. Gewoon protestje.
Ik probeer er nu of eerder af te gaan, of te blijven plakken en zodra ze de grond raakt spring ik er af, als ik er al niet afgegleden was dan... helaas.
Nu weet ik dat ze het niet relaxed vindt als er een ander naast staat vast te houden, maar niemand anders durft er op.
Ze hebben haar allemaal zien bokken en gek doen, dus dat mag ik helemaal zelf doen nu :lol:
Wat vergeet ik, sla ik over of doe ik verkeerd? Ik weet het niet meer, maar zou dolgraag weer een stap verder komen.
Als ik er geen reactie meer uit kan krijgen met alle games met zadel en beugels, wat nog te doen?
Ik ben nu 2 weken bezig met hangen, eerste week 4x, tweede week 3 x. Nu ga ik mijn derde week in.
Bladwijzers