Hier ook de paarden aan huis. Voor mij ook de enige manier om paarden te houden, omdat ik mij anders constant zorgen zou maken over ze. Wanneer wij een dag weg zijn (zelden) is er oppas in de vorm van onze achterburen. Zij hebben paarden voor ons huis staan, en controleren die 2x daags, en dan nemen ze onze dames even mee in de ronde. Nu hebben wij een melkveenbedrijf en is er dus vrijwel altijd wel iemand aanwezig, en sowieso is er oppas voor de koeien/hond, dus dat is wel gemakkelijk.
Wij hebben ook een paddock (25x40), met daarvan een deel (25x verhard met beton/tegels. Op dit stuk staat ook een schuilstal, met daarin een voergelegenheid van beton. Mijn tinker en shet staan hier snachts samen in de paddock, Olivia en Beebs staan snacht binnen. Zomers blijven ze alle 4 buiten, maar momenteel is de combi Anna/Olvia nog niet zo'n succes.
Naast de paddock heb ik een mini-paddock (15x 20) voor Anna. Anna staat hier op momenten dat het fructaan hoog is/ ze weer dikker wordt/Olivia en Beebs buiten lopen, en deze paddock is grotendeels kaal. Ik voer Anna dan hooi bij, samen met Gluco Balance/beetje meusli.
Aansluitend heb ik een stuk weide, zo'n 20x 40 meter groot, waarop Elsa en Olivia en Beebs overdag lopen (in combi met de paddock). Ik voer Olivia nu nog hooi/voordroog bij, maar dat krijgt ze als ze binnen staat (smorgens en smiddags). In de winter voer ik alles bij met hooi/voordroog, maar dat komt allemaal van eigen grond. Geen idee wat daar de kosten van zijn .
Qua werk; ik voer 'normaal' 2x per dag hooi, bij erge kou soms 3x. Dit omdat Elsa en Anna nogal uhm...eters zijn . Momenteel voer ik 5 keer per dag, voornamelijk Olivia en Beebs. Daarnaast het uitmesten, en het onderhoudt aan de omheining. Daarin ga ik met Sandra mee, als je zelf wat handig bent valt het op zich goed te doen, een handige partner is helemaal fijn.
Wanneer er weinig gras is (nu) wandel ik regelmatig met 1 van de dames naar een stukje gras op een andere wei, en laat ik ze daar even grazen. Dit combineer ik dan met wat grondwerk-oefeningetjes of wat poetswerk .
Bladwijzers