Oorspronkelijk Geplaatst door
Baerloo
Oorspronkelijk Geplaatst door
Marja
Hoe kun je met 15 hectare en 2 paarden in hemelsnaam niet genoeg gras hebben???
Volgens mij begrijp ik je verhaal niet helemaal goed?
Ik snap ook niet zo goed wat je 2-3 uur per dag doet dan, als dat nog exclusief rijden en training is? En je maar 2 paarden hebt?
ja hoor, goed gesnapt
= grasland is vrij schraal en totaal niet onderhouden (onbemest, nooit losgemaakt, verzuurd enz)
= deel is bos (ca 2 hectare)
= er wordt van gehooid
= 12 vd 15 ha is voor 4 paarden
= enz
om maar even aan te geven dat oppervlakte ook niet alles zegt als iemand vraagt of een bepaalde oppervlakte genoeg is. persoonlijk vind ik dat al zou je 10 paarden met 1000m2 jaarrond kunnen laten grazen, dit nog niet veel zegt over of hiermee aan de behoeftes van het paard wel wordt tegemoet gekomen. paarden die in het wild tot 50 km per dag afleggen doe je mi te kort met 4000m2 en dat staat dus helemaal los van het graasvraagstuk want met hooi kun je daar nou juist heel goed aan tegemoet komen.
Het totale paardenwelzijn staat voorop, en als dat er op vooruit gaat met die 4000 m2, dan dus toch maar overwegen…
En ja, toch is het zo, 2-3 uur per dag gemiddeld. Ik sta er zelf ook van te kijken! Tuurlijk zijn er ook dagen dat ik met een kwartier klaar kan zijn, maar daar staan ook weer hele middagen tegenover.
Hooi halen, hooi geven (op een wintserse dag in totaal zo een uur mee bezig), water geven (met emmers uit de bron halen…),
hoeven bekappen, weides afzetten en hekreparaties uitvoeren, paaltjes verzetten bij strookbegrazing, paarden verplaatsen,
rondhangen bij de paarden om ze te observeren (heel belangrijk), verzorging algemeen en bij problemen (wel eens dagelijks 2 paarden moeten ontsmetten met betadine shampoo en vervolgens inzalven?), mest ruimen (geen kleinigheid op zulke oppervlaktes al haal ik dan niet overal alles weg, ik verspreid het wel), bladeren en eikels ruimen, fruitbomen tegen paardenvraat beschermen, modderige veelbelopen plekken verharden, paddocks afzetten, schuilgelegenheid bouwen… moet ik nog doorgaan? Ik doe dus grotendeels alles alleen he en zonder apparaten. Dus verzint eer ge begint
Bladwijzers