Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 28 van de 28

Topic: Bijvoeren en preventief vitaminen/reinigingskuur of niet?

  1. #16
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:Bijvoeren en preventief vitaminen/reinigingskuur of niet?

    Vandaag weer verandering. Cos was gister helemaal niet happy met zijn nieuwe kleine groep en liep zich behoorlijk op te winden. Dus gisteravond is hij terug gezet in de grotere groep en zijn twee anderen nog bij het kleine groepje gezet. Cos staat nu dus in een groep van 8 en hij komt goed aan zijn eten. Vandaag echter hebben we deelgenomen aan een cursus massage en bewegingstherapie met een dierenarts die tevens Osteopate en natuurlijk paardenhouder is. En Cos zit helaas helemaal niet fijn in zijn vel. Sterker nog, ze geeft aan dat ze hem zo snel mogelijk wil behandelen en dat ik voorlopig veel met hem kan wandelen en rijden en geen lange ritten en niet overvragen... Ik mag zeker nog met zadel erop uit voor een uurtje en ook alle gangen zolang hij het "makkelijk doet". Als hij niet wil niet verder vragen. Ook dat vind ik moeilijk omdat Cos van nature niet erg voorwaarts is en dus altijd wat aanmoediging nodig heeft om wat voorwaartser te zijn... Voorlopig dus echt heel rustig aan!

    Ik baal (en moest ook echt wel even een traantje laten) maar ik voelde de afgelopen twee weken al dat het niet goed "voelde" maar ik kon er niet echt de vinger op leggen wat er aan de hand was. Hij zit op meerdere plekken vast en omdat hij in het verleden een volledige burn-out heeft gehad moet ik echt zorgen dat hij die grens niet meer over gaat... En omdat hij echt een hekel heeft aan werken in de piste (dan sluit hij zich meteen af, dat was vandaag ook erg zichtbaar ) dat voorlopig ook gewoon niet doen. Dat deed ik eigenlijk toch al niet, op grondwerk na, maar dat kan ik nu combineren met onze wandelingen.

    Moeilijk hoor. Hij is nu 7 weken bij mij. Nieuwe omgeving, nieuwe groep, nieuwe ondergrond, nieuwe eigenaar etc. Ik neem het mezelf wel een beetje kwalijk dat ik het onderschat heb en niet als zodanig ernstig herkend, maar omdat ik Cos gewoon nog niet 100% ken weet ik nog niet goed wat "afwijkt" van normaal... Ik ga nu beginnen met groene leem aan het voer toe te voegen op advies van de osteopate/dierenarts en binnen twee weken komt ze bloed afnemen om alle waarden te controleren en om Cos volledig een osteopathie behandeling te geven. (eerder ging niet...). Ik heb inmiddels brokken van equifit besteld en in overleg met haar ga ik daar de groene leem door doen. Afhankelijk van de bloeduitslagen kijken of ik nog iets anders moet aanvullen dan... Dus het bijvoeren en de eventuele "kuren" gaan nu gewoon echt in overleg met de osteopaat....
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  2. #17
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Bijvoeren en preventief vitaminen/reinigingskuur of niet?

    Angela ik vindt het heel erg goed van je dat je luisterd naar je paard en je erin verdiept hebt.
    Je erg goed je best ,volgens mij hoef je jezelf niets te verwijten

    Gewoon met een schone lei beginnen, als je hem nog maar 7 weken hebt dan is dat best kort, dus ook wel prima om eens lekker rustig aan te doen, veel samen wat rondhangen, hem een beetje laten grazen dat soort dingen dan leer je elkaar ook beter kennen.

    Jullie zullen samen je weg moeten zoeken zoals iedereen , daar mag je de tijd voor nemen.

    Ik ben even benieuwd,hoe lang moet je groene leem geven en hoeveel per keer?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #18
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:Bijvoeren en preventief vitaminen/reinigingskuur of niet?

    Dank je. Het is vooral frustrerend omdat ik weet dat de vorige eigenaar hier ook heel actief mee bezig is geweest en ik wil ook niet dat hij weer terug gaat naar "afgesloten" Cos. Ik moest eerst kijken of ik nog groene leem in huis heb (die heb ik bij Cos gekregen..) en ik heb haar net gemailed of ik het 1 x per dag mag geven (2x staat op de verpakking maar wordt moeilijk met mijn werk) en hoeveel ik dan mag geven. Ik ben er dus nog niet mee begonnen en wacht even het antwoord op. Voor de rest de bloeduitslag afwachten of daar nog tekorten uitkomen...

    Ik ga ook veel wandelen de komende tijd en rustig aan doen, maar juist tijdens die ritten heb ik het idee dat hij heel relaxed en in zijn element is. Zij gaf ook aan dat hij dat zeker als heel leuk kan ervaren maar dat ik daardoor ook op moet letten dat we niet te ver gaan omdat hij toch vast zit. Als ik de foto's bekijk http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=29056.0 en nog andere, dan heb ik ook niet het idee dat ik met een paard bezig ben wat tegen een burn-out aan zit.

    Misschien dat toch de verandering in de groep, de natte ondergrond afgelopen weken (hij is geen heuvels en modder gewend) de negatieve omslag hebben veroorzaakt. Maar goed, aan een foto zie je natuurlijk ook niet alles en ik ben te "onervaren" en onbekend met Cos om dat nu meteen te herkennen. Dan maar met een beetje hulp aan de slag. Ik zal het even laten weten als ik weet wat ik moet gaan geven.
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  4. #19
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Bijvoeren en preventief vitaminen/reinigingskuur of niet?

    Ik vind ook dat je jezelf niks kwalijk hoeft te nemen hoor!
    Zo te horen kijk je juist heel goed naar je paard, en doe je je best om het beste voor hem te doen. Fijn dat je er een osteopaat bij hebt gehaald; hopelijk gaat de behandeling hem helpen en word je nog wat wijzer van het bloedonderzoek. Ik ben trouwens wel benieuwd wie die osteopate is? Zomaar even nieuwsgierig hoor, ik ken nl. nog geen osteopaten die ook dierenarts zijn. Wel een fijne combi!

    Trouwens, een verhuizing heeft een enorme impact op een paard. Dat wordt nog wel eens onderschat. Maar het duurt vaak zeker 6 maanden voor een paard volledig gewend is op zijn nieuwe plek. Geef jezelf en Cos dus ook gewoon nog lekker wat tijd.

  5. #20
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Bijvoeren en preventief vitaminen/reinigingskuur of niet?

    Ik heb mij daar onlangs ook nog behoorlijk in vergist met mijn paard hoor wat een verhuizing en wisseling van de groep kan doen, dat heeft echt tijd nodig.

    Ik vindt de foto,s trouwens wel fijn,hij heeft een mooie zachte uitdrukking.
    Een ostheopathiebehandeling maakt een wereld van verschil, maar als je nog mag rijden dan valt het wel mee denk ik.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #21
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:Bijvoeren en preventief vitaminen/reinigingskuur of niet?

    @Plurkje: Welvaartsziektes zoals die jij noemt zijn er altijd al geweest, alleen werden die niet als zodanig herkend (zeker IR en andere moderne ziektes). Zowel spier- als hoefbevangenheid hebben naast een toxische ook nog diverse mechanische en management oorzaken. Daarbij komt dat het onder veehouders al jaren bekend is dat voorjaarsgras veel suikers bevat, kort gras ook en dat in tijden van droogte het risico op HB erg groot is. Ik zou het dus geen welvaartsziektes willen noemen, meer dat er nu diagnostiek is en dat het hooguit vaker voor lijkt te komen door meer bekendheid. De ziektes zelf zijn er altijd al geweest.

    Maar goed:
    De oplossing voor het probleem met een te snel afvallende Cos . Hij krijgt waarschijnlijk op dit moment net tekort, de vraag is of het met ruwvoer op te lossen is of niet. Er spelen daarbij een aantal zaken een rol; rust om te eten (tijd), hoeveelheid en waar. Zowiezo is het altijd beter om meer voerplekken te hebben, ze eten niet alleen rustiger, maar lopen meer en iedereen krijgt kans om te eten. De vraag is of dat gerealiseerd kan worden, een andere vraag is dan nog steeds of hij voldoende ruwvoer kan opnemen (gemiddeld paard heeft 2% van het lichaamsgewicht aan droge stof uit ruwvoer).
    Die tijd, daar gaat het eigenlijk om. Meer tijd betekent rustig eten, vaker kauwen en meer speekselaanmaak. Met name dat laatste is belangrijker als men denkt: neutraliseert maagzuur, zorgt voor betere vertering door inwerking van speeksel op het gekauwde ruwvoer (het zal duidelijk zijn hoe meer er gekauwd is, hoe meer inwerking door speeksel), wat weer zorgt voor optimale opname van voedingsstoffen én een gezonde darmflora.

    Krijgt hij die tijd, dat is uiteindelijk de grote vraag (vanwege tijd is ooit krachtvoer ontwikkeld, maar dat is een ander verhaal)?
    Zo niet, dan valt hij af en kan problemen in de spijsvertering krijgen. Dan zul je moeten bijvoeren, liefst iets met energie uit vetten en wat daarbij ook nog iets doet voor het kwetsbare spijsverteringssysteem. Lijnzaadolie doet niets, behalve glans geven. Gekookt lijnzaad doet beide wel én zorgt voor zandafvoer.
    Vitaminen en mineralen dan.
    In vers weidegras zit inderdaad genoeg van alles en precies wat nodig is. Vitaminen zijn oplosbaar in water of vet, en wat verdwijnt er bij conservering van gras? Juist, het water verdampt tijdens de droogperiode en zelfs het waslaagje om de stengels raakt beschadigd tijdens het proces van oogsten. En daar gaan je vitaminen. Gelukkig zijn een aantal vitaminen niet nodig in voer omdat het paard er een aantal zelf kan aanmaken.
    Mineralen hebben hetzelfde euvel, maar in veel mindere mate. Als je dus hooi voert, is het haast onmogelijk om zoveel hooi in het paard te krijgen om alsnog te voldoen aan de behoefte (ze kunnen het simpelweg niet op). Hier komt een goed supplement om de hoek kijken.

    In plaats van Omega of andere dure olie, kun je ook biologische zonnebloemolie voeren. Net zo effectief, veel minder kostbaar. Ze gaan er van glimmen en sommige paarden zetten gewicht aan. Van foeneknof heb ik niks gemerkt wat betreft minder vliegen, dus is ook zonde van je geld. Wat wel een optie is, is om zeewier te gaan voeren. Daarin zitten veel vitaminen en mineralen.

    Advies in een notendop:
    Voer hem gewoon dagelijks versgekookte lijnzaad met een eetlepel zeewier, eventueel bij niet lekker vinden vermengd met een klein handje lucerne. Dit een maand lang doen en dan even kijken hoe hij in de kudde zich handhaaft. Als hij ondanks dit meer afvalt, dan kun je hem ook uit de kudde halen en hem apart een paar plakken hooi extra geven .

    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  7. #22
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:Bijvoeren en preventief vitaminen/reinigingskuur of niet?

    Ik heb inmiddels een zak voer van Equifit besteld om te proberen . Dit ga ik met water mengen om het als slobber te kunnen voeren omdat ik de groene leem ergens doorheen moet doen. Ik ga het dus nog niet effectief in grote porties echt bijvoeren, ik wil eerst kijken of hij nu beter aan zijn ruwvoer toekomt. Wel vind ik het handig, als ik iets moet bijvoeren van vitaminen of mineralen (zoals nu de groene leem) dat ik iets heb om het mee te mengen. Het Foeneknof Zeewier wat ik nu heb maak ik op en daarna zal ik daar ook mee stoppen en afwachten wat de bloedwaarden zijn en daarop handelen...

    Maar wat een keuze aan bijvoeders hoor. Echt ongelooflijk! Onderstaand de samenstelling van de brokken/slobber die ik nu besteld heb:



    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  8. #23
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:Bijvoeren en preventief vitaminen/reinigingskuur of niet?

    Hou er wel rekening mee dat bloedwaarden wat betreft mineralen en vitaminen niet altijd een goed beeld geven bij een enkele bloedafname hè . Via allerlei factoren worden die waarden beïnvloed (denk maar aan spanning, inspanning, wanneer gegeten) waardoor er gebrekken of overmaten lijken te zijn, maar die feitelijk niet zo zijn en slechts afwijken door factoren van buitenaf.

    Mijn ervaring met groene leem is trouwens wel dat áls er behoefte is aan deze mineralen, dat ze het vaak zo oplikken ook zonder iets erbij.
    Op de Equifyt-lijst van hierboven zie ik bij de kruiden overigens wel dat er wel heel veel grassoorten en klavers staan als kruid . Verder is bij mijn weten duizendblad en berenklauw niet iets wat paarden vrijwillig eten (duizenblad is in overmaat giftig), vrouwenmantel eten ze van nature ook niet. Ofwel, ik vind het het een bijzondere samenstelling en het oogt voor mij als een grasbrok.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  9. #24
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:Bijvoeren en preventief vitaminen/reinigingskuur of niet?

    Ik kan ook zeker proberen de groene leem zo te geven maar in het verleden ging dat in ieder geval niet goed. Wat betreft de bloedtest snap ik dat het beïnvloed kan zijn. Ik denk echter dat het voor mij de grondigste maatregel mogelijk is . En bij een echt gebrek aan bepaalde vitaminen/mineralen zal het toch geen momentopname zijn? Zijn voeding en omgeving veranderd gelukkig niet dagelijks dus als hij binnen nu en 2 weken geprikt wordt, niet veel inspanning heeft gehad en op regelmatige tijden gevoerd wordt, zou het hopenlijk een betrouwbaar beeld moeten geven. En als ik ga beginnen met iets aan te vullen dan wil ik binnen afzienbare tijd uiteraard een tweede bloedafname om te vergelijken...

    Edit: De brok die ik besteld heb is ook een grasbrok. Op de site staat hij aangegeven als gras/kruidenbrok.
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  10. #25
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Bijvoeren en preventief vitaminen/reinigingskuur of niet?

    Over de bloedtest:

    Vorige week heb ik dit met mijn DA overlegt. Ik was nl ook bang voor tekorten in vit/mineralen huishouding.
    Ze gaf aan dat de standaard test hier niet in volstaat. Dan kón wel getest worden, maar dan moest Merrit's bloed naar een ander lab voor die specifieke vragen. En dat was veel duurder.
    Bij een standaard bloedtest krijg je dus qua vit/mineralen te weinig informatie.

  11. #26
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:Bijvoeren en preventief vitaminen/reinigingskuur of niet?

    Daar heb ik uiteraard wel naar gevraagd! Het is inderdaad een stuk uigebreider en ik heb me ook laten vertellen dat het om selenium te testen ook langer duurt voor de uitslag er is en dan pakt ze het in met zolverfolie omdat die waarden anders verdwijnen? Het gaat dus zeker duurder zijn en ik wil er nog niet aan denken wat het gaat kosten... Osteopaat, bloed nemen om bovenstaand te checken en reiskosten van Antwerpen naar Maastricht... Maar goed, ik ga er vanuit dat dit een "eenmalig startbedrag" gaat zijn en dat ik het zelf met een andere dierenarts/osteopaat bij mij in de buurt kan gaan oppakken en bijhouden.
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  12. #27
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Bijvoeren en preventief vitaminen/reinigingskuur of niet?

    Ik heb whoopie ook ooit bloed laten prikken omdat ik twijfels had over vit/mineralen, we hebben een aantal basisdingen laten testen en dat was al behoorlijk kostbaar. En eigenlijk kon je daar verder niet zoveel mee, waarom zou je momenteel testen??? Heeft hij specifieke klachten, anders zou ik dat geld in je zak houden en uitgeven wanneer het echt nodig is.
    Ik heb toen eigenlijk meer vanuit emotie reageerd, de da gaf ook aan dat wil je echt gedegen testen dat het veel geld kost.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  13. #28
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:Bijvoeren en preventief vitaminen/reinigingskuur of niet?

    Omdat hij zo stijf is zou hij een tekort aan selenium kunnen hebben heb ik mij laten vertellen . Dat kan dan wel nagekeken worden... Ik wacht even tot ze komt en dan vraag ik het allemaal nog eens goed na!
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •