Ik ben benieuwd wat voor tips jullie hebben op het gebied van leren rijden.
Aangezien ik vrij nieuw ben in de paardenwereld ben ik benieuwd naar jullie visie/ tips.
Hoe leer je als blanco iemand (rijervaring zo goed als niks) goed rijden?
Bv. met of zonder zadel, of dit gewoon afwisselen? Of juist een barebackpad? touwhalster of bit (zonder bit heeft mijn persoonlijke voorkeur). Veel lessen nemen of juist vooral zelf ondervinden hoe en wat? Lessen bij bv Mansour (voor wie dit kent) of meteen CRlessen?
Even een korte toelichting:
Wat ik graag zou willen is dat ik leer een goede zit te ontwikkelen, in alle gangen en vooral met mijn lichaamshouding contact heb met het paard. Ook ademhaling hoort hierbij voor mij.
Ik heb in mei jl. 4 weken bij Marie Claire gezeten (3*instructeur Parelli) en daar mijn eerste echte stappen gezet op het gebied van rijden.
Ik reed daar op westernzadel en met touwhalster. Verschillende bosritjes gemaakt, ook in draf.
Ze zei me bij mijn vertrek dat het vooral ook veel vlieguren maken is om te leren rijden.
Daar ben ik nu mee bezig. Ik heb inmiddels 3 rijlessen gehad bij Manege Mansour, waar ik vooral inzet op vlieguren maken en verder oefenen met beenaanleggingen (zeg ik dit zo goed?) en puur ook bv rondjes draven om hieraan te wennen qua zit en mijn juiste balancepoint te vinden en te houden tijdens het rijden. Ik rijd hier op engels zadel en met bit (heb hier geen keuze in).
Verder rij ik sinds een paar weken ook regelmatig op 1 van mijn verzorgpaarden Katrien. Ik rijd meestal zonder zadel om goed mijn zit te oefenen en met touwhalster. Vorige week heb ik 2x gereden met zadel en bit (omdat ze dit gewend is en soms moeilijk reageert op die druk op haar neus van het touwhalster). Ik merkte dat het rijden met zadel en bit veel beter ging bij haar. Ze was veel alerter, ik had meer contact via mijn benen en ze was voorwaartser en enthousiaster (oren naar voren).
Ik rijd dan stap en draf en heb vorige week mijn eerste stappen galop met haar gedaan.
Zo ben ik nu dus bezig.
Ben ik op een goede weg en dus zo doorgaan of heeft iemand aanvullingen/ goede ideeen qua wijzingingen?
Ik kijk uit naar jullie reacties, ideeen, visie.
Dank je wel alvast voor het meedenken!![]()
Bladwijzers