Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: Wat is een goede manier om te leren rijden?

Actief Forumlid aletta's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Dagboek Berichten
    10

Wat is een goede manier om te leren rijden?

Ik ben benieuwd wat voor tips jullie hebben op het gebied van leren rijden.
    Aangezien ik vrij nieuw ben in de paardenwereld ben ik benieuwd naar jullie visie/ tips.

Hoe leer je als blanco iemand (rijervaring zo goed als niks) goed rijden?
    Bv. met of zonder zadel, of dit gewoon afwisselen? Of juist een barebackpad? touwhalster of bit (zonder bit heeft mijn persoonlijke voorkeur). Veel lessen nemen of juist vooral zelf ondervinden hoe en wat? Lessen bij bv Mansour (voor wie dit kent) of meteen CRlessen?

Even een korte toelichting:

Wat ik graag zou willen is dat ik leer een goede zit te ontwikkelen, in alle gangen en vooral met mijn lichaamshouding contact heb met het paard. Ook ademhaling hoort hierbij voor mij.

Ik heb in mei jl. 4 weken bij Marie Claire gezeten (3*instructeur Parelli) en daar mijn eerste echte stappen gezet op het gebied van rijden.
    Ik reed daar op westernzadel en met touwhalster. Verschillende bosritjes gemaakt, ook in draf.
    Ze zei me bij mijn vertrek dat het vooral ook veel vlieguren maken is om te leren rijden.

Daar ben ik nu mee bezig. Ik heb inmiddels 3 rijlessen gehad bij Manege Mansour, waar ik vooral inzet op vlieguren maken en verder oefenen met beenaanleggingen (zeg ik dit zo goed?) en puur ook bv rondjes draven om hieraan te wennen qua zit en mijn juiste balancepoint te vinden en te houden tijdens het rijden. Ik rijd hier op engels zadel en met bit (heb hier geen keuze in).

Verder rij ik sinds een paar weken ook regelmatig op 1 van mijn verzorgpaarden Katrien. Ik rijd meestal zonder zadel om goed mijn zit te oefenen en met touwhalster. Vorige week heb ik 2x gereden met zadel en bit (omdat ze dit gewend is en soms moeilijk reageert op die druk op haar neus van het touwhalster). Ik merkte dat het rijden met zadel en bit veel beter ging bij haar. Ze was veel alerter, ik had meer contact via mijn benen en ze was voorwaartser en enthousiaster (oren naar voren).
    Ik rijd dan stap en draf en heb vorige week mijn eerste stappen galop met haar gedaan.

Zo ben ik nu dus bezig.
    Ben ik op een goede weg en dus zo doorgaan of heeft iemand aanvullingen/ goede ideeen qua wijzingingen?
    Ik kijk uit naar jullie reacties, ideeen, visie.
    Dank je wel alvast voor het meedenken!
    Leven is het meervoud van lef.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:wat is een goede manier om te leren rijden?

Ik zou absoluut gaan voor centered riding, daarbij wordt er vooral op jouw houding gelet en hoe je zonder al teveel spanning in je lijf kunt rijden, en ik zou er zo vroeg mogelijk mee beginnen. Centered rijden is niet gebonden aan een bepaalde dicipline, maar het gaat niet goed samen met Parelli.(de manier waarop je zit is heel anders).
    Is het geen optie om te lessen op Katrien??
    In het begin lijkt het mij prettig als je van 1 persoon les hebt,dan kun je later verder kijken wat er zoal te doen is.

Wat ik zo prettig vindt van centered riding is dat je vooral leert om met minimale hulpen te rijden.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Re:Wat is een goede manier om te leren rijden?

Ik zou ook gaan voor meteen goed les, bv CR zoals Jenneke zegt. Goed leren rijden is vooral ook niet VERKEERD leren rijden. Met goede instructie voorkom je dat je verkeerde gewoontes aanleert die je in een later stadium dwars gaa zitten. (Ik spreek uit ervaring! )
    Als je met één van je verzorgpaarden kunt lessen zou je kunnen denken aan Janneke van Dongen. Ze is heel erg goed, geeft les in o.a. de regio Arnhem/Renkum en kijkt heel goed naar je lichaamsgebruik. Daarnaast is ze zelf Parelli level 3 en daar sluit haar manier van lesgeven dus ook heel goed op aan.
    Haar website:
    http://www.equuspondus.nl/
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Parelli en Centered Riding zijn prima met elkaar te combineren hoor, dat doe ik zelf ook (zowel in mijn lessen als in mijn eigen rijden)!
    Alleen het op je pockets zitten, en de pushing passenger, dat zijn geen houdingen die je constant aan wilt nemen. Desondanks kan met name de pushing passenger wel degelijk heel nuttig zijn bij het leren stabiel te zitten, en om toe te passen als je je balans dreigt te verliezen.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Even een quoot (van mijzelf)uit een ander topic:
    Ik bedoel niet dat je geen parelli kunt doen en daarnaast centered riding kunt gebruiken, maar het spreekt elkaar tegen op een aantal punten.
    Bij parelli wordt je bv geadviseerd om je zwaar te maken als je een overgang terug maakt, bij CR doe je dat juist niet, als je je zwaar maakt dan heb je juist de kans dat je paard zijn rug wegdrukt en je wilt juist dat hij zijn rug rond maakt in een overgang. De basis zit positie is nogal verschillend, bij parelli zit je meer op je billen en je benen wat meer vooruit en bij cr heb je je benen meer onder je en zit je meer op je zitbeenknobbels. Zo zijn er nog wel wat dingen. Vooral als je start met rijden lijkt het mij niet handig om die dingen door elkaar te gebruiken.

Kijk ik pas ook parelli toe bij mijn paard, maar niet zozeer tijdens het rijden, althans niet mbt mijn zitpositie dan gebruik ik liever andere uitgangspunten, maar iedereen zijn manier hoor.
    Janneke vindt ik ook fijn les geven, gebruikt ook veel principes die erg lijken op centered rijden. En wat Dineke zegt het is fijn dat ze zelf ook parelli doet dus in de omgang met je paard geeft ze daarin weer tips.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Aangemeld
    Aug 2010
    Dagboek Berichten
    10

Superbedankt voor jullie reacties, daar kan ik echt veel mee. Fijn ook die toelichtingen, dat maakt het voor mij echt duidelijker.
    Ik ga iig eens op die site kijken.

Actief Forumlid dusi's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Leeftijd
    59

Als je wilt, mag je zeker met Neo bij Janneke lessen. Janneke kent Neo al en weet prima wat wel en niet kan. Is ook goed voor zijn buikomvang...
    Neo rijdt trouwens heerlijk. Vraag maar aan Ilian.

Engelen bestaan , alleen hebben ze soms geen vleugels en noemen we ze vrienden.

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door aletta
    Ik ben benieuwd wat voor tips jullie hebben op het gebied van leren rijden.
    Aangezien ik vrij nieuw ben in de paardenwereld ben ik benieuwd naar jullie visie/ tips.
    Hoe leer je als blanco iemand (rijervaring zo goed als niks) goed rijden?
    <snap>
    Even een korte toelichting:
    Wat ik graag zou willen is dat ik leer een goede zit te ontwikkelen, in alle gangen en vooral met mijn lichaamshouding contact heb met het paard. Ook ademhaling hoort hierbij voor mij.
    <snap>
    Ben ik op een goede weg en dus zo doorgaan of heeft iemand aanvullingen/ goede ideeën qua wijzigingen?
    Vlak over de grens bij Winterswijk -in Reken- staat het FS Reitzentrum.
    Het Freizeitzentrum Reken was (en is) het allereerste NH-bolwerk in Europa.
    Al sinds de jaren '70 experimenteren ze daar met de beste manieren voor open stallen, 24/7 buiten, bitloos rijden, etc etc.
    Gastdocenten als "Linda-Tellinton-Jones, Richard Hinrichs, Jean Claude Dysli, Gerd Heuschman (en vroeger Sally Swift) zijn er kind aan huis.
    Belangrijke technieken als "Centered riding", "TTeam", bitloos rijden, werden ooit (eind jaren 80) alléén -en als allereerste- vanuit Reken verspreid.
    En ooit heb ik daar -in Reken- mijn allereerste clinic met Pat Parelli himself gevolgd
    Het Zentrum is constant bezig met innovaties op paardengebied...

Een van hun "paradepaardjes" nu (figuurlijk ) is hun cursus voor volwassenen, die op latere leeftijd willen leren paardrijden.
    Deze cursus staat bekend onder de naam 9 Tage Grundkurs / Anfängerkurs / BB Methode
    In 9 dagen worden volwassenen -via logische stapjes- voorbereid op goed paardrijden.
    Onderdeel ervan zijn (zit-)oefeningen, grondwerk, ademhalingstechnieken en rijden in een ovaalbaan.
    ( Alles wat jij graag wilt, zit prominent in deze cursus verwerkt )

Met behulp van een houten paard (!!! ) leer je zitten, lichaamsposities, ademhalingstechnieken, en de inwerking van diverse bitten en bitloze hoofdstellen zien en voelen.
    De eerste stappen van rijden en balans leer je bitloos in een afgesloten ovaalbaan.
    En terreinrijden ervaar je in hun magnifieke "paardenspeeltuin"; een soort mega-grondwerkparcours met alles erop en eraan.
    Op het eind van de cursus staan buitenritten gepland

In ieder geval de eerste 5 dagen krijg je bitloos les.
    En bij een voldoende uitgebalanceerde zit komt dag 5-6 het bit en haar werking aan de orde.
    Door het goed uitgedachte didactische systeem, leer je daar in 9 dagen, waar je elders 1 tot 1,5 jaar over doet.
    Ik overdrijf niet: deze cursus is echt méér dan goed!!!

Ik zag trouwens op de site een last-minute aanbieding:
    de Fresh up - Reitkurs für Reiter und Wiedereinsteiger mit wenig Reiterfahrung, ängstliche und nicht so konditionierte Reiter.
    Maar als ik jou was, zou ik voor de 9-Tagen kurs gaan!

( En in dat geval graag een fotoverslag )
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Dag Aletta,

ben het helemaal met de reacties eens; Centered Riding is zeker een hele goede basis om als blanco ruiter te beginnen. Je bent daarbij zoveel met je eigen houding bezig, waardoor je automatisch (als je t goed doet... ) je paard beter laat bewegen. Je leert dan nl zoveel mogelijk om mee te zitten in de beweging van je paard ipv hem in de weg te zitten. Hierdoor kan je paard fijner bewegen en kan hij zijn beweging af maken, waardoor ontspanning in het paardenlijf beter vrij komt. Hierdoor kan je paard jou weer beter dragen en kan jij weer fijner zitten. Zo is het cirkeltje weer rond....
    Wat hierbij wel heel erg belangrijk is, is dat je heel erg bij de basis begint. Dus eerst goed in stap zitten, dan in draf en dan pas in galop. Kan soms wat geduld vergen, maar je hebt dan wel een hele brede basis.
    Daarnaast is grondwerk natuurlijk, ook voor de afwisseling, een goed begin om mee bezig te zijn. Het grondwerk dat wij, jij en ik, samen doen in je lessen staat niet los van het Centered Riding. Hierbij ben je nl ook bezig met je zwaartepunt, bijna gelijk aan je center,van waar alle energie en beweging komt. Ook de basisprincipes van het Centered Riding komen in het grondwerk weer naar voren, bv de zachte ogen....

We gaan proberen om in je volgende les wat meer bezig te gaan met het rijden, oke? Vond het vandaag weer geweldig!!! Dank voor je leergierigheid..... :lol:

Liefs Ester

Aangemeld
    Aug 2010
    Dagboek Berichten
    10

Dank weer voor de reacties. Goeie tip van die site, ik ga zeker kijken!!
    En Ester, dank nogmaals voor de toffe les. Ik leer veel van je!
    CR klinkt inderdaad als DE basis om te starten. Ik ben overtuigd, dank jullie wel
    Hoe ik dit ga inpassen in het eea, daar ga ik nog eens even over na denken.

Denken jullie dat gevolg hiervan dus bv is, dat die lessen bij Mansour (pure vlieguren maken) beter stopgezet kunnen worden? Werkt het zo dat in dat ene uurtje per week/ per 2 weken je echt dingen eigen maakt die daarna weer ''afgeleerd'' moeten worden?
    Of zou ik bv in die rijles ook kunnen oefenen met wat ik bv leer van Ester(die naast grondwerk- ook CRlessen geeft).

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Els; Kun je daar ook les krijgen in het nederlands? Mijn duits is zo slecht dat ik de helf van de site niet snap . Het klinkt wel heel erg fijn!

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door caroline-max
    Els; Kun je daar ook les krijgen in het nederlands? Mijn duits is zo slecht dat ik de helf van de site niet snap . Het klinkt wel heel erg fijn!
    Ik ben benieuwd wat Els zegt, maar winterswijks Duits is vaak makkelijker te verstaan. Ik "gebruik" de Duitse klanten uit die omgeving om mijn collega's Duits te leren.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Het lijkt me wat je leert van Ester of een andere CR instructeur je best kunt combineren met lessen op Mansour, mits je geen tegenstrijdige dingen te horen krijgt.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Aangemeld
    Aug 2010
    Dagboek Berichten
    10

Thanks Senta, voor het meedenken en je mening.
    Ik ga er op letten ja. Ondanks dat Mansour namelijk niet qua inhoud biedt wat ik momenteel zoek, bieden ze wel iets anders. Namelijk de gelegenheid om op een relaxed paard te rijden (pure vlieguren maken). Ze laten me verder helemaal vrij met hoe en wat. Geven alleen af en toe wat tips die ik tot heden eigenlijk wel kan gebruiken.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

En waarom niet meer rijden op Katrien en/of Neo, of is dat praktisch niet mogelijk. En dan regelmatig les nemen, daar zou ik dan liever mijn geld insteken .
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten