Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 17 van de 17

Topic: Hoeven voorbereiden op de toekomst?

  1. #16
    Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    achtmaal
    Leeftijd
    49
    Berichten
    1.616

    Re:Hoeven voorbereiden op de toekomst?

    FLoor is 2 maanden weggeweest bij ons om te beleren voor de koets en onder het zadel (zu het nooit meer doen, maar dat is een ander topic). Ze is al die tijd zonder ijzers gereden. Zo'n 5x per week over de weg.
    Daarna heeft ze bij ons weer stilgestaan omdat het verkeerd gegaan was en nu ben ik haar weer aan het oppakken. Ze loopt zo'n 3 a 4x per week onder het zadel en voor de koets. Meestal loopt ze dan over het hard.
    Ze heeft alleen moeite met puinpaden dan gaat ze wat gevoeliger lopen.

    Bij ons lopen ze in de zomer 24 uur per dag in de wei en nu de weilanden nat zijn lopen ze 16 uur per dag op een verharde paddock en de rest in de wei. ALlebei de jonge paarden bij ons hebben keiharde hoeven. Zelfs zulke harde hoeven dat we aan het discusseren zijn om de wedstrijdpaarden van de ijzers te halen en via hoefschoenen ook blootsvoets te laten lopen.

    Succes ermee

  2. #17

    Re:Hoeven voorbereiden op de toekomst?

    Ik denk niet dat je je paard 100% kan voorbereiden op het lopen op harde ondergrond. Ik denk dat het een combi is van diverse factoren.
    Ook de interne gezondheid van het paard speelt een grote rol in de hoefgroei.
    Tuurlijk is groeisnelheid en slijtage een spel en kan een beinvloed worden door de omgeving zoals natte zachte ondergrond, zoals klei, veen leem.
    Of wat harder zoals zandgrond en verharding die je in de wei/stal aanbrengt.

    Maar wat nu als de groeisnelheid normaal is maar de opbouw/structuur van de hoef niet optimaal. Dan kan de slijtage toch te hard gaan waardoor het paard gevoelig gaat lopen. Je kan op dat moment alles stimuleren met de ondergrond maar je zal nooit bereiken wat je wilt omdat de hoef structuur niet goed is. Dit kan je niet van buitenaf zo even bekijken dan zit je al meer op celniveau te werken.
    Je constateert alleen dat het paard gevoelig loopt waarna je maatregelen neemt. Hetzij hoefschoenen, andere ondergrond, vermijden van veel lopen op wegen enz..enz..tot aan een ijzertje toe.

    Volgens mij doe je al heel veel aan de omgeving van je paard, afwisseling in ondergrond, buiten zijn ( heel belangrijk) en je geeft beweging buiten het lekker in de wei lopen. Meer kan je niet doen. Zou me niet te veel zorgen maken en gewoon genieten de toekomst is nog ver
    En de meest ideale omstandigheden bestaan volgens mij niet, omdat dit voor elk paard weer anders is.
    Zo merk ik ook bij mijn eigen pony's.



Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •