Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Hoeven voorbereiden op de toekomst?

  1. #1
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Hoeven voorbereiden op de toekomst?

    Ik heb twee Welsh Cobs. Mijn jonge pony is nu twee jaar.
    Over een jaar of twee (ja ik denk in de toekomst) hoop ik hem voor de wagen te hebben en ook onder het zadel.
    Hierbij willen we natuurlijk lekker de weg op in plaats van in die saaie bak. :P

    Maar nu is het punt, hoe bereid je hoeven goed voor hierop?
    Qua bekappen hoe pak je dat aan? Is hierin natuurlijk beter? Ik ben voor erg natuurlijk , namelijk zo min mogelijk eraan doen. Enige wat ik doe is af en toe een randje vijlen zodat ze mooi vlak blijven. Mijn hoefsmid controleert of hij nog recht en netjes op de benen staat. Hij is nu in zijn hele leven pas 1x bekapt.

    En hoe bouw je het op? Heeft het zin nu al over de weg te gaan? Gewoon een stukje te wandelen. Of kan dat wat betreft de hoeven net zo goed pas over twee jaar?
    Hij loopt normaal in het zand, op de weide of stukje platen bij de stal.

    Mijn eerste twee pony's gingen bij de langere ritten toch op ijzers vanwege teveel slijtage.
    Mijn merrie nu staat helaas op ijzers. Die is verpest doordat ze al heel vroeg op ijzers stond en wat problemen heeft waar ze nu ijzers voor heeft. Tweemaal heb ik een poging gedaan haar eraf te halen met helaas negatieve gevolgen.
    Toch wil ik graag mijn jonge pony een nieuwe en goed voorbereide poging doen om hem zonder ijzers te houden.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  2. #2

    Re:Hoeven voorbereiden op de toekomst?

    Ik denk dat je er inderdaad hier goed nu al mee kan beginnen. Als je straks begint hebben de hoeven ineens heel veel te verduren en moeten ze er snel aan 'wennen', omdat je graag verder wilt met mennen en rijden. Het kan nooit kwaad, toch?

  3. #3
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Hoeven voorbereiden op de toekomst?

    Afronden van de hoefwand en veel op de weg lopen is in ieder geval al een goede start voor straks voor de wagen

  4. #4
    Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    paardjes in Kasterlee
    Leeftijd
    37
    Berichten
    455

    Re:Hoeven voorbereiden op de toekomst?

    nog beter is natuurlijk een verharde voerplek... of een dbak in een doorgang ofzo
    Hinnik!

  5. #5
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Hoeven voorbereiden op de toekomst?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Sita
    nog beter is natuurlijk een verharde voerplek... of een dbak in een doorgang ofzo
    Ze heeft al platen in de wei. Maar zijn dit dat van die ijzeren platen ipv betonplaten?
    Een verharde plek in de wei isw inderdaad meest ideaal.

  6. #6
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Hoeven voorbereiden op de toekomst?

    Ik heb betonplaten. Winterdag lopen ze hier heel veel, of in het zand. Dan mogen ze niet in de wei. Een verhard deel in de wei heeft denk ook weinig zin omdat ik ze heel veel verweid.
    Van het stukje strookbegrazing waar ze nu staan lopen ze vaak ook over de twee platen (die er nog liggen van vroeger, was plek van de waterbak richting de stal. Hier staat de waterbak nu op de platen. Ik voer in winterdag ook hooi op het verharde stuk.
    En van de wei naar de bak moeten ze dus over de platen.

    Eigenlijk lopen ze er dus nog best veel overheen. Dat is niet bewust. Verharde deel is vooral dat ze in de winter niet altijd in de nattigheid hoeven staan maar gewoon droge voeten kunnen houden. Hier zijn ze heel dankbaar voor, staan er heel vaak.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  7. #7
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Hoeven voorbereiden op de toekomst?

    Ik bedoelde wei ook algemeen. Maar dan had ik dat van de platen goed begrepen . Dan lijkt me toch dat je daarmee al heel goed bezig bent toch?

  8. #8
    Actief Forumlid Wilrieke's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Locatie
    Waddinxveen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    749

    Re:Hoeven voorbereiden op de toekomst?

    Ik ben met zowel mijn mini als mijn fries als veulen/jong paard (en nog steeds) veel gaan wandelen op de harde weg. Ik heb natuurlijk geen controlemateriaal, maar beiden hebben keiharde, mooie voeten (al vind ik die van Jade, nu hij sinds een paar jaar op de natte Zuid-Hollande bodem staat, minder mooi worden).

  9. #9
    Actief Forumlid Lintjuuuh's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Boskoop, Zuid-Holland
    Berichten
    1.625
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Hoeven voorbereiden op de toekomst?

    Ik denk inderdaad veel op de weg lopen, ook af en toe d en oneffen paden meepakken, verder ook belangrijk zorgen dat de stand van de hoeven goed zijn en de hoef gezond is. Mocht je niet veel over de weg kunnen lopen, dan de slijtage nabootsen door met regelmaat bij te vijlen (en dan bedoel ik echt wekelijks). Verder is de huisvesting ook heel belangrijk maar daar twijfel ik bij jou niet aan

    Ik heb toendertijd zelf een cursus hoefbekappen gedaan en Fleur haar hoeven zelf bijgehouden, je merkte echt door het met regelmaat te doen dat de hoeven sterker en gezonder worden.

  10. #10
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Hoeven voorbereiden op de toekomst?

    In principe wil ik wel proberen wekelijks op de weg te komen. Dan moet die stukje puinpad en verder asfalt.
    Vandaag niet gedaan omdat hij nu net bekapt is toevallig. Werd ook nadeel van de natte grond duidelijk. Hij heeft lichte rotstraal...
    Nou ja zal wel weer opknappen. Qua stalling ben ik heel tevreden hoe ze er nu bijstaaan.
    Qua hoeven ben ik nu ook wel tevreden. Ze zijn mooi hard. Nu alleen zorgen dat ze dat blijven en ook met meer op de weg.
    Hoefsmid gaf wel aan dat hij waarschijnlijk een heel eind zonder ijzers gaat komen ondanks al het asfalt hier in de omgeving.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  11. #11
    Actief Forumlid Wilrieke's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Locatie
    Waddinxveen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    749

    Re:Hoeven voorbereiden op de toekomst?

    Hé Dyonne, ik had gister een gesprek met de hoefsmid. Een conventionele hoefsmid, maar wel een fijne. ik ben tenminste erg tevreden over hem (RB, dan weet je denk ik wie ik bedoel?). Hij vertelde dat de beste voorbereiding voor een jong paard in deze regionen is om hem een aantal jaar in de opfok op zandgrond te zetten. De veenklei hier is zacht en nat en geeft niet de goede basis voor een goede hoef die zandgrond wel heeft.

    Een wat rigoreuze aanpak om je paard weg te sturen, maar voor de volledigheid van informatie wilde ik het toch even melden. (Jade is opgegroeid op zandgrond. Ik ben nu niet zo blij met zijn zachter geworden hoeven, maar de hoefsmid was erg gelukkig dat er onder de buitenste laag vier hartstikke goede en harde hoeven tevoorschijn kwamen. Voor mij een grote opluchting!)

  12. #12
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Hoeven voorbereiden op de toekomst?

    Ja ,ik weet wie je bedoeld. Is hier ook ooit geweest als net begonnen smid.
    Carwyn heeft een half jaar op zandgrond gestaan, maar ook dit wordt wel zachter is mijn ervaring in de winter. Bij mij staat hij in de winter natuurlijk helemaal op zand en beton.
    En van de week was er een natuurlijk bekapper bij mij. Die was erg te spreken over hoe hij bekapt is. En dat door een gewone smid ,haha.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  13. #13
    Actief Forumlid Wilrieke's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Locatie
    Waddinxveen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    749

    Re:Hoeven voorbereiden op de toekomst?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne
    En van de week was er een natuurlijk bekapper bij mij. Die was erg te spreken over hoe hij bekapt is. En dat door een gewone smid ,haha.
    Mijn mening is dat de verschillen tussen een goede smid en een goede natuurlijk bekapper niet zo heel groot zijn. Mijn smid haalt weinig weg aan de onderkant, maakt een mooie afgeronde voorkant, en kan heel goed uitleggen wat hij doet en waarom. Hij vind dat Jade écht geen ijzers nodig heeft, al loopt hij doorgaans best wel wat op de harde weg. Het zal vast een veel grotere discussie zijn dan hoe ik het ervaar, maar ik ben wel blij met mijn gewone smid

  14. #14
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Hoeven voorbereiden op de toekomst?

    Klopt, dat gaf zij ook aan dat er geen grote verschillen hoeven zijn. Haar ervaring is wel dat tradionele smeden de hoeven vaak langer laten. En vond zelfs dat mijn merrie mooi kort beslagen was.
    Mijn smid is ook wel voorstander van zonder ijzers als het kan. En wij hebben het er ook wel veel over, over vanalles en nog wat. En hij staat er ook achter dat ik zelf vijl.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  15. #15

    Re:Hoeven voorbereiden op de toekomst?

    Een vriendin van me ment bitloos, oogklepoos en ijzerloos met haar Haf. Hij staat in de winter op een klei-track met rondom de ruif en schuilstallen betonplaten. In de zomer (welke zomer...) ook op het gras. We zijn gewoon gaan mennen, eerst wat kleine rondjes en toen steeds groter, dat gaat prima.

    Ze bekapt zelf volgens de methode van paardnatuurlijk
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •