Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 18 van de 18

Topic: Clinic met Anna de Winter 21 augustus in Egmond

Forum Meubilair Nikkepik's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    63

Re:Clinic met Anna de Winter 21 augustus in Egmond

Woeehoeee leuk! En eng haha
    Life begins where fear ends..

Najib laat mij al vanaf 16 juli 2010 stralen en met Jairoh geniet ik sinds 31 juli 2010. Sinds 15 september 2013 maakt Touria het plaatje compleet

Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    105

jee heb der ook erg veel zin in hoor ook leuk om nieuwe mensen te leren kennen
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

Forum Meubilair Nikkepik's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    63

Ik plak mijn dagboek verslagje ook gewoon even hier

CLINIC ANNA DE WINTER

Gister was het zover, de clinic van Anna de Winter in Egmond Zo blij dat ik lekker geoefend heb met trailerladen, want ondanks een slapeloze nacht en spanning van mijn kant, was het laden bij ons vrijwel geen probleem. Ja, hij vindt het nog super spannend, maar hij kon onderweg wel 'gewoon' eten en hij kwam er redelijk oke vanaf. Ik moet hem ook echt de trailer uit vragen, hij stormt er niet vanzelf uit, wat ik geweldig vind. De reis erheen verliep prima. Jurgen en Mariska reden achter ons en stuurden steeds berichtjes hoe het met Najib ging (zij konden hem zien, ik niet) en dat was echt onwijs fijn, thanks daarvoor Ik was wel echt MEGA zenuwachtig, hoe komt hij van de trailer af, hoe gaat hij reageren op een nieuwe omgeving, paarden, sfeer, mensen, honden etc. etc. Ik kon mezelf gelukkig wel weer redelijk rustig maken op het moment van aankomst. Aan een zenuwachtige Nicky heeft Najib natuurlijk niks

We kwamen aan op een prachtige manege, waar de paarden een geweldig paddock paradise hadden en in een heerlijke grote kudde stonden De paddocks voor Tristan (het paardje van Monique) en voor Najib stonden al helemaal klaar met water en alles. Super fijn geregeld. Najib uit de trailer gevraagd en ik kon hem rustig in de paddock zetten, hij was totaal niet RB, wat ik stiekem wel een beetje had verwacht. In de paddock heb ik eerst een beetje met hem gespeeld, beetje moseyen, figure 8 etc. totdat ik het oke vond om hem los te maken en alleen 'achter' te laten. Mariska liet ons de manege en toiletten (HEEL belangrijk :P) zien en Najib deed keurig zijn ding in de paddock. Hij stond een beetje te eten uit het hooinet en ging op een gegeven moment zelfs rollen Echt hoor, hij is zo belachelijk stoer. Daar kan ik nog wat van leren

Na een tijdje kwamen Monique en Tristan aan wandelen. Ik hield Najib even vast, zodat zij met Tristan rustig naar de achterste paddock kon gaan. Er zat een stuk tussen het lint zodat de paardjes elkaar niet konden besnuffelen etc. Najib kwam er ook al heel snel achter dat op het rechterdraadje stroom stond, arm kind.

We begonnen de dag met een stukje theorie. Wat zijn de seven keys to succes? Attitude (positive, progressive, natural), knowlegde, time (het duurt gemiddeld 10.000 uur voordat je ergens 'meester' in wordt), tools, technique, imagination en support. Een fijne en duidelijke uitleg van Anna over horsemanship en horsedevelopment, de attitude, knowlegde etc.
    Vervolgens gingen we praten over de horsenality's. Kijk naar de horsenality van je paard en weet wat je op dat moment met die horsenality moet doen. Zo fijn dat ik het opzich best weet, maar dat het er op dat soort momenten nooit uit komt haha We moesten een plan bedenken voor elke horsenality en daarmee aan de slag gaan. Na wat koekjes en limonade gingen we de theorie in praktijk brengen.

Ik trof Najib LB-e in de paddock aan, een milde versie. Hij was eigenlijk gewoon zichzelf, wat ik onwijs fijn vond. Hij was helemaal in balans, kon stilstaan maar kon ook gaan wanneer ik dat vroeg. TOF! En nu? Ik had van alles geleerd over what to do als je paard extreem lbe, rbe, rbi of lbi is, maar wat met een paard dat in balans is?
    Ik kon gewoon met hem aan de slag, zoals ik het hier thuis ook doe (alleen was ik wel zenuwachtiger dan normaal haha) en ik begon met een circling game waarbij ik tegen Anna zei dat Najib best vaak naar buiten buigt tijdens de circling game. Niet zo gek, onze circling game heeft namelijk niet echt een doel, niet echt iets waarbij hij zijn hersens moet gebruiken en dus vrijwel geen connectie. Anna legde wat prikpaaltjes neer en de bedoeling was dat het zijn verantwoordelijkheid was om erbinnen te blijven. Dat was niet echt een punt
    Vervolgens was het de bedoeling dat hij erbuiten zou blijven, dat was wel lastiger. Ik stond onwijs te knoeien met mijn neutral, fases, timing, feel, technique etc. Uhm, de seven keys to succes waren een beetje een chaos Wanneer Najib dreigde het prikpaaltje over te slaan, moest ik hem sideways terugsturen zodat hij er omheen zou gaan. Sideways betekende niet sneller voorwaarts en daartussen zat ik nog een beetje te knoeien, maar uiteindelijk slaagden wij erin om het zowel in draf als in stap te doen, geheel op zijn verantwoordelijkheid
    Klaar daarmee, nu de uitdaging iets groter maken. Kunnen we bij het ene paaltje binnen langs, en bij het andere paaltje buiten langs? Ook dat ging goed in stap (na een tijdje zoeken en communiceren) en daarna een beetje half in draf Ik was al lang onwijs blij en trots dat Najib het zo fantastisch deed. Gewoon stil kunnen staan, lekker een beetje kijken maar wel responsive zijn op lichte fases. Super horse!!

Tijd voor de lunchpauze. We werden verwend met lekkere broodjes en limonade en met een heerlijk zonnetje! We hadden echt onwijs veel mazzel met het weer, heerlijk.
    Na de pauze mochten we de grote bak in. We moesten vanuit de paddock langs de grote kudde, maar ook dat ging weer geweldig. In de bak lekker begonnen met moseyen. Najib onderzocht, rook en at Lekker snuffelen, geen enkele threshold. Nicky weer super trots Aan het begin van de dag had ik met Anna besproken dat we misschien wel iets met freestyle konden doen, aangezien ik best ver ben in level 2 en ook al level 3 dingetjes doe (online dan he). Eigenlijk stond dat totaal niet op mijn planning, freestyle. Ik had ook geen zadel mee en ik vond het allemaal maar super spannend en eng. Maar goed, niets moet dus we gaan gewoon eens kijken hoe dat gaat. Barebackpad opgedaan en begonnen met transitions op de cirkel. Stap, draf, galop, rengalop, achterwaarts en een sprong, was de opdracht die ik van Anna kreeg. Ik wilde een COD doen, maar die ging niet echt zoals ik in gedachten had. Najib kwam wel naar mij toe, maar ging eigenlijk veel te laat de andere kant op, waardoor ik een chaos kreeg met mijn LR. Ik moest de send duidelijk maken, maar Najib dacht 'ja daaag, dan kom ik helemaal niet meer'. Daar wist Anna wel wat op en ze nam Najib even van mij over om te laten zien hoe je met de COD prachtig gebruik kan maken van de bakrand. Komt Najib niet, dan rent hij op een gegeven moment tegen de bakrand aan en heeft hij weinig keus. Outfumble your horse. Okeeeeeeeeeeeeeeee... Ik nam Najib weer over, deed het een paar keer en het ging eigenlijk meteen al geweldig Een paar keer een prachtige COD, echt helemaal top!

Daarna mocht ik even lekker mijn ding doen in de bak en ik speelde wat met de sprong (die super ging, totdat Maris het op foto wilde hebben en toen lukte het niet meer haha), een figure 8 in stap en draf, touch it met een krukje, touch it op het blok etc. Was gewoon lekker fijn spelen en ik genoot echt van de ruimte die we hadden in die bak. Dat is toch echt wel heel wat anders dan mijn paddock.
    Najib was nog steeds oke, was geen enkele keer geschrokken, toonde wel interesse in de omgeving maar dat vond ik meer dan oke. Dus ja, wat doe je dan? Cap op en gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan. Brr ik vond het wel heel spannend, helemaal omdat ik geen zadel had, maar ik dwong mezelf uit mijn comfortzone en stapte er 'gewoon' op. Op mijn lieve Najib, in een vreemde omgeving. Trots

Anna legde ons de direct en indirect rein uit, lateral flexion en de nine step back up. De theorie had ik tijdens mijn les vorige maand al gehad, maar ik loop er nog steeds een beetje mee te stoeien. Gewoon wat door de paddock hobbelen kunnen we prima, maar only perfect practice makes perfect dus ik moet er toch echt aan geloven. Oef, wat vind ik dat moeilijk. Mijn focus etc is in de paddock best in orde, maar daar vloog het alle kanten op. Ik keek naar het blok, vroeg Najib de andere kant op en vond het dan gek dat hij naar het blok ging Oeps! Nou goed, we zijn net begonnen met rijden dus dat went vanzelf wel (hoop ik). Ik moest echt onwijs letten op mijn teugelpositie. Ik ben gewend om mijn handen laag te houden, maar met sturen moeten mijn handen nu omhoog en dat voelt zo vreselijk onnatuurlijk dat ik het steeds 'vergat'. Gelukkig werd ik steeds bij de les gehouden door Anna 'arm omhoooooooooog!!'. Zo gingen Najib en ik in stap en zelfs in draf door de bak

De indirect rein gaat ons goed of, de direct rein niet echt. Ik liep maar wat te stoeien, maar het ging niet zoals ik wilde en ik snapte er niks van, totdat Anna bij erop wees dat ik mijn teugel waarmee ik hem enkel moet 'blokken', te kort was waardoor hij zijn neus niet in de goede richting kon zetten en dus zijn voorvoetjes ook niet. Met de teugel aan die kant losser, ging het al een stuk beter. Als ik dit honderd keer heb gedaan, dan word ik er vast beter in Mijn moeder en Henk (stiefvader), kwamen ook nog even langs wat ik vet leuk vond

Halverwege even afgestapt voor wat Karen Rolf theorie over de positie en de beweging van de schouders en de heupen. We moesten onze heupen bewegen, zonder dat je schouders mee gingen en andersom. Uhm, dat kan ik dus niet.. Mijn eyes, bellybutton, leg is dan ook een eyes, belleybutton/hip, leg. Werk aan de winkel dus. Ik moet echt even zoeken naar de juiste houding daarin, dus wil ook weer centered riding lessen gaan volgen. Voor dit stukje theorie wilde ik graag mijn cap afzetten, maar daar was mijn cap het niet mee eens en die zat vast. Clipje ging niet open, wat zorgde voor een hoop gechiegel en geknoei aan mijn hoofd. Na een poging van Anna, werd ik uiteindelijk gered door Maris. Pff, daar kan ik zo claustrofobisch van worden. Dat ding bleef dan ook lekker langs de kant liggen toen ik weer op steeg

Nog even 1 keer alles doorgenomen, alsof het een level 2 freestyle auditie was. Opzich ging het best aardig, alleen de sideways was lastig (die hadden we ook nog nooit gedaan), maar met hulp van Anna hadden we uiteindelijk een sideways beide kanten op TOF! Zelfs nog met 1 voetje op het blok gestaan met mij erop, wooehoee.

Daarna lekker afgestapt en Najib een hele dikke knuffel gegeven. Zo hee, hebben we gewoon even gereden in een grote bak op een nieuwe locatie en dat nog wel zonder zadel

Najibje weer terug naar de paddock, terwijl wij met celebrations op Jarin wachtten. Najib was de hele dag echt heel vrouwelijk aan het hinniken naar alle paardjes die voorbij kwamen, zo aandoenlijk Op een gegeven moment had hij een soort van sjans hihi, prachtig om te zien.
    Jarin kwam aanrijden en had tot mijn grote schrik een neefje en twee nichtjes mee. HELP!? Dat vond ik echt niet tof, nu moest ik trailerladen op een vreemde plek met toeschouwers aaaaaaaaaaaaah. Acute paniek bij mij en dat hielp natuurlijk totaal niet bij het trailerladen. Ik werd er echt emotioneel van en thank god was Anna er nog, die het van mij overgenomen heeft want ik raakte echt lichtelijk in paniek van dat rijtje mensen wat op dat bankje naar mij zat te kijken. Het duurde even, maar toen stond Najib ook echt in de trailer en konden we gaan.

Ook de terugreis verliep goed Najib was wel bezweet, maar heeft ook onderweg weer staan eten. Hij werd warm verwelkomt door Jairoh en Shiraz Allemaal lieve hinnikjes vlogen ons om de oren. Weer kon hij rustig uit de trailer komen en heb ik nog even met hem gestapt in de paddock. Ik klikte hem los, hij ging rollen en daarna meteen het land op waar hij gewoon echt heel blij was. Hij draafde steeds, at wat, draafde weer. Echt blij om weer thuis te zijn Ik ook hoor, zo blij dat alles goed was gegaan. Zo dankbaar voor de heerlijke leerzame dag met geweldige mensen en een geweldige pony. Zo dankbaar voor alle stof waarmee ik weer verder kan en ook dankbaar dat ik er best aardig voor Najib kon zijn.
    Life begins where fear ends..

Najib laat mij al vanaf 16 juli 2010 stralen en met Jairoh geniet ik sinds 31 juli 2010. Sinds 15 september 2013 maakt Touria het plaatje compleet

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten