Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: Gevolgen van Andere bijrijders die op de Normal manier rijden, Meningen gevraagd

Actief Forumlid Ana's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    30

Gevolgen van Andere bijrijders die op de Normal manier rijden, Meningen gevraagd

HOi

Ik heb een verzorgpaard voor 2/3 dagen in de week. Ik werk met haar op de NH manier op maandag en woensdag en een andere willekeurige dag soms. en op dinsdag en zondag zijn er 2 bijrijders die haar op de normale manier rijden. Ik vraag me af of iemand een idee heeft wat voor gevolgen dat heeft.
    Ik rijd zelf al 2 maanden niet meer. Ik zit er soms wel op maar dan zonder zadel omdat ik het idee heb dat ze misschien dat zadel te veel accioceerd met hoe ze anders gereden word en dat de band met haar dan snel wegvalt en dat ze dan introvert raakt (paard is LB i met soms beetje RB i). Ik wil sowieso pas weer gaan rijden met Barebackpad (?)als het goed gaat met grondwerk en ik er een goed gevoel bij heb. Wil misschien ook ooit met weer met zadel gaan rijden. Ik zou graag willen weten wat mensen denken over de gevolgen die de andere bijrijders misschien zouden kunnen hebben op haar.
    Alvast bedankt !

Re:Gevolgen van Andere bijrijders die op de Normal manier rijden, Meningen gevraagd

Op een van mijn paarden (Senna) rijd een vriendin van mij ook een 2tal keer per week en zij rijd ook op normale manier terwijl ik altijd met neckrope rijd. Ik merk geen enkel verschil tegen vroeger, hij weet denk ik erg goed wie er met hem aan het rijden is en wat hij bij wie mag doen.

Ik heb er toch nog nooit problemen van ondervonden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt

senna,venus en kenzy

Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    30

Re:Gevolgen van Andere bijrijders die op de Normal manier rijden, Meningen gevraagd

Ja heb ik echt wat aan heb het er namelijk met een vriendin ( ook NH-er) over gehad. En wij kwamen tot de conclusie dat het op zich niet perse uit hoeft te maken maar dat met zadel rijden misschien wel bij haar voor verwarring kan zorgen. Ik vroeg me vooral af of mensen idd hetzelfde hebben en ook echt verschil van voor of na gemerkt hebben wat dat kan bij mij namelijk niet aangezien ik pas sinds 3 maanden met NH bezig ben en daarvoor ook zelf nog normaal reed.
    Thanx in ieder geval.

nooit of te nimmer zou ik toestaan dat er nog iemand op de ;normale éngelse manier zou rijden,het zoiu mijn paard vreselijk in de war brengen..ik heb er nl de ervaring mee,[vorig paard]dat ze totaal onzeker werd en daardoor [ogenschijnlijk]koppig en dwars..ze snaptte er niets meer van!
    je hulpen zijn totaal anders en aan 2 teugels trekken en sturen is uit den boze

overigens maakt het niets uit of je met zadel of zonder rijdt...het gaat om het hele pakket!

Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    105

je moet er denk een gevoel bij hebben ik doe nh nu elke dag en daarna rij is dressuur matig bij maar dit doe ik meer om de rug van mijn bijrijpaard weer goed en sterk te krijgen aangezien die spieren erg slecht ontwikkeld zijn.
    Dit zal vast met parelli ook wel goed komen maar zover ben ik nog niet
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Ik laat ook soms andere mensen op mijn braaf paard rijden. Die rijden ook 'gewoon'. Nu heb ik dat zelf ook jaren gedaan. Ik heb maar een paar regels: niet in zijn mond trekken, vooral op benen rijden, bij angst gewoon "ho" zeggen. Bij onervaren mensen, doe ik Wico gewoon geen hoofdstel aan, dan kunnen ze ook niet aan teugels trekken en neem ik hem aan de leadrope. Wico vindt het niet erg, een andere ruiter betekent meestal: "ik kan lekker mijn ding beetje doen en vooral veel stilstaan". Paarden leren heel snel de persoon kennen!
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Mijn Haffie wordt door 2 verschillende mensen bereden. De ene is Penny, en die voed ik zelf op Ik geef tips en soms meld ik gewoon hoe ik het wil hebben.
    Dan is er nog tante Bé, die vindt er vast wat van, wat ik doe. Merrit vond haar niet leuk en ik heb erg getwijfeld wat ik ermee moest. Mijn moeder vaart er wel bij dat ze meegaat. En Merrit en mijn moeder klikken wel. Soms moet je een lange adem hebben.... Ik vind het wel fijn dat ze beiden heel lief voor hem zijn en niet gemeen zijn. Ze kennen zijn grenzen heel goed. Maar hebben beiden problemen om hem te laten lópen. Tja, Merrit is Merrit.

Lekker vaag he

Ik denk zelf dat als iemand netjes 'normal' rijdt, dat dat helemaal niet zo'n probleem hoeft te zijn. Het hangt echt van de ruiter af. Een goede ruiter gebruikt focus (zal dat anders noemen), gewichtshulpen en beenhulpen, en zeer weinig teugelcontact. een goede normal werkt ook aan de lichtheid van de hulpen, en aan een goede band met het paard.

Pyco wordt door een 'normal' voor de kar beleerd. Gewoon iemand met veel geduld, kennis van paarden, en een vriendelijke hand. Ik ben er heel tevreden over, ik geloof vast dat Pyco het ook prima vindt. Hij heeft er plezier in, en die mensen gaan heel netjes met hem om.

Maar ja er zijn veel andere types 'normal'. Als die normals van jouw verzorgpaard van het type 'trek aan, druk door' zijn, dan is dat wat lastiger. Je verzorgpaard zal dan iedere keer even moeten omschakelen. Maar over het algemeen hebben ze dat snel door.

Maar waar ik nieuwsgierig naar ben: Waarom denk je dat het paard het zadel verwarrend vindt?
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Het meisje dat met Senna rijd is idd wel zeer rustig en trekt niet veel, gebruikt vooral stem en beenhulpen maar trekt nooit en heb er nog nooit last van ondervonden...
    Ik denk dat het zal afhangen van hoe de andere ruiters van dit paardje zijn. Als ze 'correct' rijden zou dit geen probleem mogen geven, als ze bruut zijn en niet correct omgaan met teugels en zit, en het paardje nog niet goed het verschil kent tussen wie wie is, kan dit misschien wel problemen geven.

senna,venus en kenzy

persoonlijk denk ik dat het ook afhankelijk is van het paard,het ene paard vaart wel bij een bepaald patroon,het andere heeft geen moeite met verandering.toch weet je niet echt wat er in het ,brein,van een paard gebeurt,zeker niet bij zo,n binnevetter als het mijne...

Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    39
    Dagboek Berichten
    10

Ik ben maar een keer in de week bij lutin. Zijn andere bijrijdsters zijn 'normals', ik ken ze niet, dus weet niet hoe ze met hem omgaan. Zijn baasje is ook 'normal' en weet wel wat van nh, maar gebruikt naar mijn idee veeeel te grote hulpen, als lutin iets niet wil, of het spannend vindt dwingt zij hem, enz. Niet mijn idee van met paarden omgaan dus

Ik doe sinds kort nh, als enige dus. Wat ik merk (en hoor van stalgenootjes) is dat mijn band met lutin veel beter is. Ik kan hem op goede dagen zonder halster uit de wei halen terwijl hij zich bij zijn baasje regelmatig los rukt. Dit soort voorbeelden zijn er meer...

Ik hoop dan maar dat de anderen dit ook gaan zien en geiteresseerd raken in nh. Wat het effect nu is op lutin? Hij weet heel goed het verschil tussen mij en zijn baasje. Hij weet dus ook wat er van hem verwacht wordt als ik er ben. En als we wat verder zijn en ik kom tegenstrijdige ding tegen bespreek ik dat met zijn baasje en zoeken we naar de beste oplossing.

Ik denk maar zo: liever dat hij 1x in de week op een nh manier behandeld wordt, dan nooit....

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Waarom willen we altijd op zoek naar de verschillen en nooit naar de overeenkomsten? Horsemanship is natural, toch?

De essentie veranderd niet, de insteek is iets anders. Als (P)NHer kijk je volgens mij bewuster en nauwkeuriger, maar een goede "normal" zal dat instinctief doen. Ik ken genoeg "normals" die een timing hebben waar ik jaloers op ben, omdat ik alles moet analyseren en daarom te laat ben met bijvoorbeeld mijn release.

@ Anna2; zeg nooit nooit Parelli is zelf ook niet vies van het kijken over de grenzen van het systeem, houdt je blik ruim en sluit niets uit. Van iedereen is te leren, van andermans fouten en goede punten

And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    30

Bedankt voor alle reacties. Ik denk idd dat het ook aan de manier van rijden van de andere bijrijders ligt of er een verschil is of niet. De andere bijrijders rijden allebei maar 1 dag in de week gewoon een beetje voor de leuk. Ik ken ze zelf niet echt goed en heb ze ook niet vaak zien rijden maar van wat ik weet doen ze niet echt veel met kelly (alleen een beetje stappen en draven en op stal wat met haar frutselen) en zijn ze heel lief voor haar dus daar ben ik al heel blij mee.

@Friese Tinkerfjord: Ik weet eigenlijk niet meer hoe we tot die conclusie kwamen. Toen ik nog "normaal" met haar reed was ze nooit zo blij met het zadel (oren naar achter met aansingelen, wegdraaien en niet blij kijken als je met het zadel aan kwam zetten.) dus misschien is het eigenlijk juist wel goed om daar dan langzaam friendly game enzo mee te gaan doen zodat ze er aan kan wennen en dat ze de conclusie gaat trekken dat met zadel rijden ook leuk kan zijn omdat ik dat nu op een fijnere manier met haar kan doen.

En eigenlijk doe ik dingen met haar die een paard van nature al sneller snapt en begrijpt dus op zich zou ze misschien alleen ff om moeten schakelen van O hé je bent er weer dan gaan we weer wat anders doen dan normaal.
    En ik denk idd ook dat haar band met mij miss heel anders is dan haar band met de eigenaars en de andere bijrijders.

het is met name wat ik zie om me heen dat ik schrik heb om dat toe te passen.ik zie mensen die met een stang en sporen rijden maar wel vertellen dat ze NH bezig zijn.
    op onze manege,s maar ook de pensionstallen zie ik nog vaak dat kids geleerd wordt -erdoorheen te rijden-teugels op maat[kort]en maar schoppen met die hakken..en als je paard niet vooruit gaat gebruik je toch zo vaak mogelijk je zweep/
    maar goed datb is persoonlijk,bijrijders zijn vaak jong,en komen zo van een manege af.
    destijds heb ik m,n bijrijdsters[14]wel flink in en voorgelicht over het hoe en waarom..nu doen ze het nog met andere verzorgpaarden en hebben toch iets meegekregen van ,hoe het anders kan..misschien is dat een tip?

toch wel leuk dat je nu al een andere band hebt met je paardje,dat zegt toch wel wat!en dat bedoel ik met het hele pakket[je]
    veel succes,en vat het niet persoonlijk op,mensen,dat ik dit niet doe komt vooral door mijn moeilijke leftbr,i.
    omdat ik al met level 2 bezig ben,kon ik mijn verzorgster niet meer bijspijkeren,dus vandaar de keuze voor alleen NH./PARELLI

Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    105

ik denk niet dat het uitmaakt waar mensen mee rijden maar hoe ze der mee rijden net waat saar zegt(Parelli is zelf ook niet vies van het kijken over de grenzen van het systeem) zelf pat rijd met sporen en bit en noem maar op het is alleen hoe je der mee omgaat gelukkig begin je met een touwhalster om de goede technieken te leren zodat je in de finesse geen foute meer kan maken .
    Maar het is waar ieder paard reageerd er ook weer anders op gewoon je eigen gevoel achter na gaan en naar je paard blijven kijken hoe het reageerd lijkt mijn
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten