Sinds kort is Olivia erg geinteresseerd in de wereld om haar heen . Onze dagelijkse wandeling van en naar de wei is daarmee een stuk 'spannender', en sinds een paar dagen wil Olivia graag rechtdoor (richting erf/wandelpad/bos) in plaats van de afslag naar de wei.
Nu vroeg ik me af hoe ik dit nou het beste kan aanpakken. Olivia kan netjes naast je lopen, en reageerd goed op sturen (links en rechtsaf), stoppen gaat goed op stem en houding. Vanmorgen liep links van Olivia (met in de andere hand beebs), ter hoogte van de schouder. Olivia wilde erg graag rechtdoor en ik heb haar laten gaan. Daarbij ben ik iets verder naar achteren gaan lopen (ter hoogte midden buik ongeveer), en het halstertouw heb ik los laten hangen. Olivia heeft een klein rondje gemaakt over het erf, even de stal in gekeken en draaide daarna weer terug richting wei. Daarna leek ze even te twijfelen, maar is ze alsnog netjes de wei ingelopen. Wel heeft ze nog een paar keer stilgestaan en achterom gekeken. (beebs is braaf meegeweest uiteraard)
Mijn vraag; hoe pak ik dit aan met Olivia? Ze lijkt erg nieuwsgierig te zijn, en klaar om de wereld te gaan ontdekken. Graag zou ik met haar wat wandelen (eerst erf, dan bos), zowel met als zonder Beebs. Is het verstandig om Olivia zelf de route te laten 'bepalen bijvoorbeeld is een vraag waar ik wel mee zit. Iemand tips?
Bladwijzers