Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: wandelen/leefruimte vergroten ouder paard

  1. #1
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    wandelen/leefruimte vergroten ouder paard

    Sinds kort is Olivia erg geinteresseerd in de wereld om haar heen . Onze dagelijkse wandeling van en naar de wei is daarmee een stuk 'spannender', en sinds een paar dagen wil Olivia graag rechtdoor (richting erf/wandelpad/bos) in plaats van de afslag naar de wei.

    Nu vroeg ik me af hoe ik dit nou het beste kan aanpakken. Olivia kan netjes naast je lopen, en reageerd goed op sturen (links en rechtsaf), stoppen gaat goed op stem en houding. Vanmorgen liep links van Olivia (met in de andere hand beebs), ter hoogte van de schouder. Olivia wilde erg graag rechtdoor en ik heb haar laten gaan. Daarbij ben ik iets verder naar achteren gaan lopen (ter hoogte midden buik ongeveer), en het halstertouw heb ik los laten hangen. Olivia heeft een klein rondje gemaakt over het erf, even de stal in gekeken en draaide daarna weer terug richting wei. Daarna leek ze even te twijfelen, maar is ze alsnog netjes de wei ingelopen. Wel heeft ze nog een paar keer stilgestaan en achterom gekeken. (beebs is braaf meegeweest uiteraard)

    Mijn vraag; hoe pak ik dit aan met Olivia? Ze lijkt erg nieuwsgierig te zijn, en klaar om de wereld te gaan ontdekken. Graag zou ik met haar wat wandelen (eerst erf, dan bos), zowel met als zonder Beebs. Is het verstandig om Olivia zelf de route te laten 'bepalen bijvoorbeeld is een vraag waar ik wel mee zit. Iemand tips?


  2. #2
    Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.732

    Re:wandelen/leefruimte vergroten ouder paard

    Ik vind het een erg leuk spelletje wat je gedaan hebt Laat haar lekker de wereld ontdekken. Is goed voor haar zelfverzekerdheid. Nieuwsgierigheid is een goed teken. Je kunt het ook afwisselen met een voorstel van jou. Als zij eerst naar een stoel toe gaat, kun je haar daarna voorstellen om de tafel of een boom te besnuffelen. Daarmee blijft ze in contact met jou terwijl ze op onderzoek uit is. Bovendien als jouw voorstellen bevallen, pleit het alleen maar om naar jou te luisteren
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

  3. #3
    Actief Forumlid maureentje's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2011
    Locatie
    Barneveld
    Leeftijd
    29
    Berichten
    257

    Re:wandelen/leefruimte vergroten ouder paard

    Had je nou ook een ander paard vast? ik zou dan alleen een keer met Olivia gaan wandelen en dan steeds verder. Kijk hoe ze erop reageerd. als het fout gaat doe je een stapje terug en als het goed gaat een stapje verder!
    If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

  4. #4
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:wandelen/leefruimte vergroten ouder paard

    Het andere paard is het veulen van Olivia, en zonder haar loopt Olivia alleen maar te roepen

  5. #5
    Actief Forumlid maureentje's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2011
    Locatie
    Barneveld
    Leeftijd
    29
    Berichten
    257

    Re:wandelen/leefruimte vergroten ouder paard

    ok als het veulen het ook niet eng vind kan je het zo oefenne
    If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

  6. #6
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:wandelen/leefruimte vergroten ouder paard

    klopt, het veulen is bepaald niet bang hoor . Zo gaat het wel lekker, en kan het veulen ook mooi wennen.

  7. #7
    Actief Forumlid maureentje's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2011
    Locatie
    Barneveld
    Leeftijd
    29
    Berichten
    257

    Re:wandelen/leefruimte vergroten ouder paard

    aha mooi zo wij hebben 2 veulens en daar wandelen we ook mee in het bos en die vidnen bijna niets meer eng
    If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

  8. #8
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:wandelen/leefruimte vergroten ouder paard

    Leuk! Zo leren ze ook gelijk van alles. Beebs is nu net 3 maanden, en dat vindt ik nog wat te jong om zonder moeder ver te wandelen. Zo samen gaat het wel leuk.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •