Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 27

Topic: hooikussen voor ponys

  1. #1

    hooikussen voor ponys

    Ik heb nu een jaar geëxperimenteerd met hooikussens en wilde dit met jullie delen.
    Er zijn zo veel soorten slowfeeders op de markt zo ook hooinetten. Maar deze zijn vaak zo groot voor mijn kleintjes.
    Dus ik ben aan de knutsel gegaan voor maatje pony. Ze zijn precies zo groot dat er 1 plak hooi in kan. Zo kan ik makkelijk precies voeren wat ze nodig hebben en van te voren voorbereiden voor de volgende dag.

    Ik leg de kussens los in de wei, zo zijn ze ook nog eens actief bezig omdat de kussens bewegen tijdens het eten. En ze nog langer bezig zijn met eten. Ook heb een nog een groter hooinet hangen waar ik de rest in stop zodat ze gezamenlijk kunnen eten. Of alwaar ik meer in kan doen als ik bijv. een dagje weg moet.

    Ben nu bezig voor de variatie met een hooikist. De "kist" is van metaal (had ik al in gebruik) aan de bovenzijde komt ook een hooinet ipv betongaas wat je vaak ziet. Dit om het eten te vertragen. Ben benieuwd hoe ze dan gaan vinden komende winter.

    De kussens hebben verschillende maasgrotes eentje van 4,5x4,5 cm en van 3x3cm. Beide werken erg goed voor mijn minikudde.
    Het materiaal van de 3x3 is wel dunner maar met mijn eters gaat dit nog steeds goed, het gaat niet stuk. Nu zijn het wel nette eters
    Anders repareren we het gewoon, dat is het voordeel van dit materiaal. Al is het best wel prijzig ik heb er veel voordeel van.
    En de ponys? Ach die eten toch wel.....dan maar wat langer prutsen

    plaatje van hooikussen met 4,5x4,5 mazen.




    Mocht er interesse zijn ik heb nog materiaal "over" en ben bezig om er meerdere te maken. Er was in mijn omgeving vraag naar dus ben maar aan de slag gegaan

    O ja de voetjes komen er niet tussen daar zijn de mazen te klein voor. Ook staan ze van mij niet op ijzers. Staan je paarden wel op ijzers dan is op de grond leggen naw niet zo'n goed idee, dan kunnen ze blijven hangen en misschien paniek als gevolg. Dat wil natuurlijk niemand. Je kan ze ook ophangen aan het hek of een paal.


  2. #2
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    33
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:hooikussen voor ponys

    Van welk materiaal maak je dit?
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  3. #3
    Actief Forumlid hanne01's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Locatie
    België, limburg
    Leeftijd
    32
    Berichten
    1.591

    Re:hooikussen voor ponys

    Om een idee te hebben, wat zou je vraagprijs zijn voor zo een kussen?
    dhPhotography: https://www.facebook.com/Dupas-Hanne...5935071/photos
    Contacteer me voor meer info of neem een kijkje op mijn facebookpagina

  4. #4

    Re:hooikussen voor ponys

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991
    Van welk materiaal maak je dit?
    van polypropyleen

    prijs
    25 euries voor de maas 4,5x4,5
    en 30 euries voor de maas 3x3 (beetje raar maar dit materiaal is helaas veel duurder )

  5. #5

    Re:hooikussen voor ponys

    Ziet er leuk uit, in de winter versie ik ernstig blubber en vies hooi.
    En ik zie een slopende nicky die het ding wel ff in stukjes wil helpen

  6. #6
    Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hoenderloo
    Leeftijd
    44
    Berichten
    3.498

    Re:hooikussen voor ponys

    Wat leuk om te zien dat jouw paarden hooi verkiezen boven gras. Dat zouden de mijne zeker niet gaan doen. Verhuizen de kussens veel in de wei, of blijven ze ongeveer op dezelfde plek liggen?
    Maak je de hooikussens van aanhangernetten?
    Started!

  7. #7
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:hooikussen voor ponys

    Hoe sluit je ze na het vullen?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  8. #8

    Re:hooikussen voor ponys

    haha bea dat was iets wat mij ook al opviel.

    Hier gingen ze ook zeker weten voor het gras. En het hooi als laatste als het echt op is

  9. #9
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re:hooikussen voor ponys

    Voor op gras of tegels zou dit best handig zijn, maar in de winter als het nat en vies is...dan lijkt iets dat hangt me handiger.

  10. #10
    Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hoenderloo
    Leeftijd
    44
    Berichten
    3.498

    Re:hooikussen voor ponys

    Mijn paarden wonen op een berg en alles gaat dus naar beneden, vandaar mijn vraag over het blijven liggen. Ik ben ook benieuwd of ze hem dan niet onder het draad door zouden schuiven.

    En inderdaad in de winter is er altijd wel blub, bij mij tenminste. Echter; zo'n hooikussen voor in de hooibakken lijkt me weer wel erg handig omdat je die makkelijk klaar zou kunnen leggen.
    Started!

  11. #11
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re:hooikussen voor ponys

    Ik bind mijn netten van Nicky's keet mbv karabijnhaken vast in houten zelfmaak-kisten.


  12. #12
    Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hoenderloo
    Leeftijd
    44
    Berichten
    3.498

    Re:hooikussen voor ponys

    Heb je dan de grote of de kleine, Marion? Hoeveel plakken hooi kunnen er ongeveer in?
    Started!

  13. #13
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:hooikussen voor ponys

    En zijn ze makkelijk te vullen?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  14. #14

    Re:hooikussen voor ponys

    Wat mij betreft is het ideaal wat Marion gebruikt. Het blijft goed liggen en vullen gebeurd door middel van een container, maar daar heeft Marion vast wel een foto van.
    Qua hoeveelheid past er best heel veel in. Het zijn de standaard hooinetten, maar dan met (veel) kleinere maas.

  15. #15
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re:hooikussen voor ponys

    Ik heb de kleine versie, daar past ik denk wel driekwart baal in. Misschien wel meer.
    Ik vul ze idd mbv een kliko, foto:



    Het vullen doe ik samen met mijn dochter. Voorheen hielden we de netten met 3 handen open en had ik 1 hand over om te vullen. Dat ging wel, maar als je er veel te vullen hebt gaat het wat langzaam. Vandaar de kliko met draadeinden op de hoeken. Daar past het touw van het net precies omheen.
    Maar met een flinke ton werkt het natuurlijk ook, als je het touw maar ergens achter kan haken.
    Nu voer ik wel voordroog van die grote balen, dus trek steeds grote of kleine plukken van die baal af. Als je hele plakken hooi tegelijk erin kan stoppen gaat het vullen al makkelijker.

    De eerste netten die ik aanschafte doen het nog steeds na een jaar intensief gebruik. Er zitten wel wat gaten in, en als die te groot worden repareer ik ze met "pektouw". Voor ons werkt het prima, ze knoeien weinig en kunnen rondom zo'n kist staan. Alleen Sterre laat geen andere paarden erbij tot nu toe, behalve de veulens dan :P
    Echt slowfeeding is het niet, de paarden worden erg erg handig in en rukken plukken tegelijk tussen de mazen door, maar goed.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •