Al ruim een jaar zijn we er, met pauzes, mee bezig: sideways ergens overheen.
Een balk is nooit zo'n punt geweest, maar al het andere wel.
Het probleem ligt vooral bij de achterbenen, als die iets aanraken is er paniek in de tent.
Dus zijn we vorig jaar oktober begonnen met touch it met de achterbenen.
Pionnen, tonnen, trailer, plastic zeil, noem maar op. Bij tijd en wijle lukt touch it heel goed, maar het blijft echt een heel fragiel iets. 1 misser (omvallende pion, wind onder het zeil, eerder aanraken dan verwacht, iets teveel pushen) en de angst is weer helemaal terug en ik ben weer dagen achterop...
Springen kan ze goed, maar ook hierbij zie je dat ze haar benen angstvallig hoog optilt, en wordt ze gauw onzeker.
We oefenen sinds mei zijwaarts over de pion in combinatie met touchit. Altijd dezelfde omgevallen pion (zo'n zachte gummy) en ze probeert het écht. Inmiddels kan ze er 90% overheen vanaf rechts (vanuit mijn zicht), maar bij de laatste 10% blijven we hangen. Meestal retreat ik weer, maar ook na 20 retreats en 20 nieuwe pogingen uit eigen beweging (ik doe dan eigenlijk niks, wacht af en laat haar zoeken)stopt ze altijd weer op die 90%. Achteruit wil ze dan nog wel, vooruit geeft paniek, even iets meer druk geven (lees echt een fase 1) zorgt voor een sprong midden op de pion met een nog grotere paniekaanval... Ze weet gewoon niet hoe ze die pion ooit onder haar buik vandaan krijgt, zonder ermee in de knoop te raken, of dezelfde weg terug te gaan.
Ondanks zeker 15 sessies (kort en lang) maken we hier geen enkele progressie...
Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die dit probleem bij hun paard wél hebben kunnen oplossen.
En vooral HOE dan.
Bladwijzers