Hoi allemaal,
Ik heb een medisch vraagje. Sinds ongeveer twee maanden is Najib best wel erg aan het hoesten en het wordt niet beter. Drie weken geleden heb ik contact opgenomen met Den Hoek. Tomas Nespor adviseerde mij om een mestbal op te sturen, zodat zij die door konden meten. Dit heb ik gedaan en het resultaat hiervan was dat Najib een schimmel in zijn dikke darm heeft. Die staat in directe verbinding met zijn longen, waardoor hij hoest. Om de schimmel weg te jagen krijgt Najib tweemaal daags Microcomp en FIB druppels.
Het hoesten is echter niet minder geworden en lijkt alleen maar erger te worden. Hij hoest vooral bij inspanning, wanneer ik hem vraag te draven of galopperen en volgens mij hoest hij ook meer wanneer ik op hem zit. Het zijn echt 'aanvallen' van ongeveer acht keer hoesten waarbij er vaak gras of iets dergelijks mee komt en hij snakt echt naar adem. Het is een heel naar gezicht, maar volgens Den Hoek is die beweging juist goed voor hem. Ik hoorde vandaag ook een soort vochtig geluid, volgens mij uit zijn longen.
Ik heb Den Hoek wederom gebeld en Erik Laarakker vertelde mij dat het een behoorlijke tijd kan duren voordat de schimmel weg is. Hij zei dat ik nog drie weken moet wachten en als ik dan geen verbetering zie, moet ik met Najib langskomen.
Nu twijfel ik heel erg wat ik moet doen. Ik vind het hoesten er echt heel naar uit zien en het klinkt ook pijnlijk. Ik ben bang, als ik te lang wacht, dat er dan veel longblaasjes kapot zijn en hij straks de rest van zijn leven aangetast is hierdoor.
Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik het beste nog drie weken wachten, of is het verstandig om ook een reguliere dierenarts te laten kijken?
Het hooi wat ze nu krijgen maak ik nog niet nat, maar ik schud het wel altijd helemaal goed los en meestal als de paarden er zelf niet bij staan (zodat ze dit niet inademen).
Wat ook wel opvallend is, is dat Shiraz en Jairoh ook heel af en toe hoesten. Het klinkt hetzelfde, alleen gebeurt het bij hen echt nauwelijks en bij Najib elke dag.
Bladwijzers