Eigenlijk hoort dit topic niet in dit subforum thuis want het struikelen blijkt dus geen medische oorzaak te hebben, maar ik weet ook niet zo goed waar het dan wél thuishoort, en volgens mij heb ik hier ook al eerder over dit onderwerp gepost dus een update hier lijkt me dan wel gepast...?
Zoals jullie misschien nog wel weten, kamp ik al ruim 2 jaar met het probleem dat Atli tijdens het rijden nogal eens struikelt. Hij heeft het ook al een paar keer gepresteerd om in galop te vallen, waarbij ik ook een keer over de kop eraf ben gevlogen. Er is verschillende keren een osteopaat bij geweest, die soms wel en soms niet dingen vond die het struikelen konden verklaren. En de die behandelingen hielpen soms wel, en soms niet. Niet structureel in elk geval; Atli ging toch telkens weer struikelen en vallen. Na de laatste struikelpartij wist ik het niet meer: volgens de osteo was Atli gezond en was het een trainingsprobleem: ik moest hem wat meer op de achterhand gaan rijden en misschien maar eens gaan lessen.
Maar ik had niet het idee dat dat zou helpen. Op momenten dat ik hem meer bij elkaar reed, kon hij nog steeds flink struikelen.
Ik ben eens heel goed gaan opletten wanneer hij nou precies (het ergste) struikelt. En dat bleek in elk geval op momenten te zijn dat we disharmnie hadden (onenigheid over tempo of richting), en wanneer hij niet aanwezig was met zijn aandacht. Als ik dan op zo'n moment een hulp gaf, hoe zacht ook, dan struikelde hij ook nogal eens. En ook wel als hij liep te suffen, en ik niks van hem vroeg.
Aha!
Het probleem zit hem dus in de mentale connectie!
Ik ben hem nu een paar weken op een totaal andere manier aan het rijden, en hij struikelt bijna niet meer!
Ik heb om te beginnen het bit er weer uitgedaan en ben met touwhalster gaan rijden. En we doen alleen nog maar point-to-point, op buitenritten. Veel afwisseling dus! Ik rij hem actief (weinig stappen, want in stap valt hij snel in slaap), en hij krijgt vaak beloningen als hij een stuk actief heeft gelopen, of een afslag voorbij is gegaan zonder te proberen naar huis te gaan. Hij mag dan grazen, ergens opklimmen (vindt hij leuk), een sprongetje maken (vindt hij ook leuk) of in galop een berg opscheuren (vindt hij meestal ook leuk). En hij is nu een stuk alerter tijdens de ritten, en hij sluit zich niet meer zo af (loopt niet meer in zichzelf te suffen). Het struikelen is nu dus ook bijna weg! Ik krijg zelfs regelmatig hele stukken mooie tölt, en soms een echt voorwaartse, swingende stap (iets wat ik er als ik dressuurmatig rij, écht niet zo mooi uitkrijg). En ondertussen doe ik mijn best om tijdens de héle rit mijn aandacht bij Atli en onze rit te houden (wat nog niet meevalt, voor een dromer als ik...).
Ik ben blij dat ik nu ein-de-lijk heb ontdekt wat het probleem is, en dat het dus geen fysieke oorzaak is!
Het is niet altijd makkelijk om hem zo te rijden want het vraagt nogal wat van mijn concentratie en creativiteit, maar het gaat steeds beter!
Hopelijk helpt deze manier van trainen ook om een andere uitdaging op te lossen, namelijk dat hij tijdens vrijwel ELKE rit nog wel informeert of we NU naar huis gaan op kruispunten. Heel vroeger lukte het hem dan ook wel eens om richting huis te scheuren; nu al jaren niet meer maar hij BLIJFT het maar proberen. Nu beloon ik hem dus met gras eten, als hij een kruispunt voorbij is gegaan zonder te trekken. En vandaag leek het erop dat hij dat begint te snappen: hij liep voor het eerst voorbij een punt waar hij normaal ALTIJD vraagt of we naar huis gaan!
Het wordt nog wel eens wat met de Zwartus en mij.
Bladwijzers