Myra heeft ondertussen al twee stallen versleten. Ze kwam in december bij me en toen ben ik me gaan verdiepen in NH. Op de stal waar ik toen stond kon ik haar niet dag en nacht buiten houden (sterker nog; ze stondvaak maar vier uurtjes buiten, in haar eentje in een paddock).
Ik vond toen een stalletje in het bos waar ze met drie andere pony`s in een inloopstal met paddock stond in de winter en in de zomer overdag ook weidegang. Daar heb ik een paar maanden gestaan, maar in de eerste maand kreeg ze haar eerste koliekaanval. Na een week in de kliniek heb ik een hoop aanpassingen gedaan, maar ze kreeg het nog twee keer. Waarschijnlijk omdat ze haar hooi vanaf het zand at en omdat het gras veel te hoog stond. Toen ze voor de derde keer koliek kreeg in vier maanden besloot ik samen met de dierenarts om een andere stal te zoeken.
Dat werd mijn huidige stal waar ze overdag ongeveer 8 uur in de wei staat met nog tien paarden, maar `s nachts op stal. Natuurlijk vindt ik dat rottig, ze staat gewoon 14 uur achter elkaar op stal! Het gaat me echt aan mijn hart, maar ik ben wel blij dat ze geen koliek meer heeft gehad.
Nu stelde de staleigenaresse gisteren voor om ook in de paddock te gaan voeren (dat wilden ze eigenlijk niet doen). Dat betekent dat ze dus weer 24 uur buiten kan staan. Misschien `s nachts alleen met één ander paard, maar ze kan weer rondlopen!
Het probleem is nu dat er geen schuilstal in de paddock is. Misschien is het beter dan in de stal, maar het lijkt me voor een paard gewoon niet leuk om in de regen te staan. Iets anders is dat ze dan in plaats van twee keer, maar één keer brok krijgt per dag. Die moet ik haar dan gewoon zelf apart voeren.
Ik vindt het echt een moeilijke beslissing. Moet ik gewoon blijven bij wat ik nu doe of is het beter om weer te veranderen?
En weet iemand hoe duur of arbeidsintensief het is om een schuilstal te bouwen?
Bladwijzers