Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 27 van de 27

Topic: Op welke leeftijd beginnen met paardentandarts?

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Re:Op welke leeftijd beginnen met paardentandarts?

Mijn tandarts adviseerde idd ook om met een vinger/hand langs de kiezen te voelen. Nu doe ik dat wel aan de buitenkant, maar ik vindt het zelf heel eng en ben best bang dat ik dat dan overbreng op de paarden.

Die tuinslang is wel een goed idee, daar ga ik ook eens mee bezig!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik bedoel dus echt aan de buitenkant van je paard voelen hè, dus op zijn vacht/huid.
    Vind je dat eng?

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Nee, dat doe ik dus braaf, vooral bij Olivia. Bij haar heb ik (toen de tandarts er was) in de mond gevoeld en dat hoop ik nooit weer mee te maken (heel veel haken, wondjes ind e wang brrr). Dus nu wil/hoop ik het netjes bij te houden. De tandarts heeft mij laten zien dat je gewoon langs het tandvlees kunt gaan met je hand om te voelen, en dat klinkt mij nog niet zo fijn in de oren. Ik doe het nu dus idd op de wang voelen, dat durf ik!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Haha ja ik dacht al, aan de buitenkant voelen is toch niet zo eng?
    Dat binnen in de mond voelen, moet je gewoon rustig aan opbouwen. Atli heeft spleten tussen zijn kiezen, waar voedsel in blijft zitten. Ik pulk dat er dagelijks uit mijn nagels, waarvoor ik dus ook vrij ver zijn mond in moet. Inmiddels zijn we daar samen heel handig in geworden. Het is belangrijk dat je je hand goed stabiliseert dmv lichte druk tegen het tandvlees/de kiezen aan, zodat je niet tussen het kauwvlak geduwd kunt worden als je paard kauwbewegingen maakt. Door je andere hand lichtjes op het hoofd te leggen, help je jezelf stabiliseren. Misschien eerst maar beginnen bij de voortanden? En dan steeds wat verder naar achteren werken.

Actief Forumlid Wilrieke's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Leeftijd
    40

Over leeftijd: de tandarts die ik er normaal bij heb (Jan Groeneveld, net als zijn leerling Robbert van Bergeijk, erg kundige mensen. Niet persé 'normal', maar erg begaan met de paarden) adviseerd om zoals eerder is genoemd vóór je er voor het eerst een bit in hangt naar te laten kijken. Ik neem aan dat dat ook geldt voor bitloos. Haken kunnen ook zonder bit de wangen immers schuren. Voor het derde jaar heeft volgens Jan weinig zin. Maar vanaf 3 jaar zeker jaarlijks laten controleren.

Ik denk dat je veel problemen voorkomt door voor je echt dressuurmatig aan het werk gaat je paard voor het eerst te laten checken.

Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    37

Ik had Jan ook (hij woont hier bijna om de hoek) en tegenwoordig zijn voormalig leerling Elles Hetem en die zeggen inderdaad vanaf het 3e jaar jaarlijks controleren. Mits het paard verder geen rare dingen heeft.

Caitlin mist 2 kiezen boven, waardoor die van onder niet goed afslijten. Tevens vindt ze de behandeling heel moeilijk, dus ik doe 2 keer per jaar. Dan zijn de behandelingen korter. Voorbereiden kun je met een heleboel friendly dingen. In de mond voelen vond ik eerst ook eng, maar ik moet bij Summer eens in de zoveel maanden tandsteen van haar voortanden afschrapen en ben er inmiddels aan gewend. Gewoon ook wat A&R voor jezelf doen
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Ach ja, het zal vast wennen idd. Maar voorlopig voel ik netjes aan de buitenkant hoor . Bij beebs kijk ik wel even in haar mond trouwens, maar die vindt dat ook best. Zelfs een waterslang vindt ze leuk haha, maar dat mag niet meer van de veearts (omdat ze diarree had ).

Wat ik ook doe bij alle dames is regelmatig wat lekkers geven met een spuitje, bijv appelmoes/water met wat honing. Af en toe ook gewoon water en natuurlijk wormenkuur. Dat vinden ze nu alle 4 prima!

Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Ik heb 2 weken geleden de tandarts bij Cos laten komen. Cos is nu 13 en de tandarts komt elk jaar om de kiezen te veilen. Dierenarts die ook tandarts is. Omdat Cos niet zo van tandartsen gediend is heb ik besloten om een lichte sedatie te laten geven. (voordeel van een dierenarts die ook tandarts is). Ik heb het als heel fijn ervaren. Alles ging prima en binnen 30 minuten was hij weer zijn oude zelf en nam zelfs alweer een snoepje van de goede man aan.

Nu vertelde hij me (en je hoort zoveel dus ik weet niet of het waar is maar het klinkt wel logisch) dat een tandarts die alleen met de hand vijlt nooit de achterste kiezen goed kan behandelen. Puur en alleen door het feit dat je geen "veilbeweging" achter in de mond kan maken omdat je dan tegen de kaak aanzit. Net als bij ons mensen. Klinkt logisch toch?

Hij heeft de kiezen waar hij goed bij kwam nu geveild en als we volgend jaar bij de andere stal staan (bij spirithorses is geen elektra) dan laat ik hem elektrisch behandelen zodat ook de achterste tanden goed gedaan kunnen worden.
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Hos zien jullie dit eigenlijk t.o.v. paarden in de natuur? Daar waar geen tandarts komt?
    Bij bitgebruik, okee, maar verder? Heeft een paard dat natuurlijk gehouden wordt dan jaarlijks controle of behandeling nodig? Gaan 'wilde' paarden vaak dood aan gebitsproblemen?
    Heeft dat te maken met wat gedomesticeerde paarden eten in vergelijking met 'wilde' paarden? Vroeg me na het lezen van dit topic af of je die vergelijking kan maken.

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Das wel een goeie idd. Persoonlijk denk ik dat bijv. Olivia niet heel lang meer had geleeft met het gebit dat ze had. Ze kon namelijk nauwelijks eten, en dus ook geen/nauwelijks voedingsstoffen opnemen.Zonder hulp (bijvoeding, zachte voeding en tandarts) denk ik dat ze het niet zo lang meer had uitgehouden. Misschien is jaarlijkse behandeling nodig, maar voor mij is het wel prettig als ze gecontroleerd wordt door iemand met ervaring. Dan weet ik voor mezelf dat het goed zit, dus het is misschien wel meer ter gerusstelling dat er jaarlijks een tandarts komt.

Maar ik heb geen idee of dat in de natuur zo zal werken, al is mijn eerste ingeving dus ; ja, dat maakt zeker verschil.

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    42

Dunya, ik heb het daar toevallige de vorige keer met mijn oude tandarts over gehad. Hij zei dat het erg veel uitmaakt dat ze in de natuur veel harde, stugge planten eten. Maar hij vertelde ook dat bij mustangs in Amerika wel eens onderzoek was gedaan en bleek dat als ze ouder werden het gebit gewoon slecht werd, ze minder gaan eten en dan opgegeten worden door roofdieren. Ze gaan dan over het algemeen een stuk eerder dood dan onze gedomesticeerde paarden en dat schijnt dan weer als voordeel te hebben dat het vlees voedzamer is voor de roofdieren dan als de paarden al heel erg oud zijn.

Dat was zijn verhaal. Ik heb er eigenlijk nooit iets over gelezen. Wordt blijkbaar niet zo vaak onderzoek naar gedaan?

Mijn tandarts adviseerde te beginnen als een paard gaat wisselen dus vanaf 2,5-3 jaar en dan elk half jaar tot ze uitgewisseld zijn, daarna 1 keer per jaar.
    Bleek bij mijn pony ook wel nodig want die wisselde niet vanzelf, zijn nieuwe tanden zaten er wel onder maar de oude lieten niet los dus deze zijn bijna allemaal getrokken (waarna de nieuwe wel weer verder door konden groeien). De laatste tandjes heb ik wel gewacht op wat de natuur zou doen en deze zijn ruim een jaar te laat eruit gevallen en de volwassen tanden zijn scheef doorgekomen. Naast dit probleem heeft hij een lichte overbite wat bijgehouden moet worden, zijn wolftandjes zaten op de verkeerde plek en zijn haaktanden, die nu op ruim 6 jarige leeftijd net aan het doorkomen zijn, zitten ook niet helemaal waar ze horen. Nu is dit dan wel een apart geval natuurlijk maar juist omdat die wisselperiode veel problemen ook voor het latere gebit kan veroorzaken raadde hij dus aan zo vaak te laten nakijken.

In de opfok destijds stond bijvoorbeeld ook een net tweejarige die inmiddels achter zijn melktanden al een volledig volwassen gebit had, ook weer het andere extreem zeg maar en bij deze zijn alle melktanden ook getrokken.

Deze tandarts deed ook de tanden van (wilde) paarden die in natuurgebieden liepen en daar kwamen ook heel veel problemen voor. Deze paarden werden bijeengedreven, verdoofd en behandeld. Veel problemen met de kiezen zoals een kies die afbreekt of eruit valt waarop de overstaande kies te ver door groeit en ze daardoor niet meer goed kunnen eten was een probleem wat veel voorkwam vertelde hij. Daardoor zouden ze in het echte wild niet meer kunnen eten waardoor ze dus dood zouden gaan. Mijn pony zou in het wild waarschijnlijk niet heel oud zijn geworden met zo'n gebit.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten