Hallo,
Mijn naam is '' Blaadjes '' en ik ben 21 jaar. Ik heb een paard, dat eigenlijk niet van mij is. De eigenaresse hiervan heeft weinig tot geen tijd en ik verzorg dit paard nu zo'n jaar elke dag.
Vorig jaar stond hij op een stal samen met nog 1 paard. Er was een kleine weide aanwezig waar wij de paarden zelf op moesten zetten, met uitzonderingen op de dagen dat de staleigenaar (geen paardenliefhebber overigens) zo aardig was om dit voor ons te doen.
Deze zomer heeft het paard op een weiland een stuk verder weg gestaan waardoor ik niet in de gelegenheid was om erheen te gaan. Ik had namelijk geen werk en dus geen geld. Nu is deze periode voorbij en staat het paard weer op stal. Tot mijn grote spijt is onze stalgenoot verhuist vanwege de nukkige staleigenaresse. Je kunt zo je best doen, maar altijd krijgen wij op onze kop met het dreigement dat wij misschien niet meer mogen komen. Mijn verzorgpaard staat nu dus al een week alleen op stal, zonder soortgenoot. Tevens heeft de eigenaresse van het paard er niet voor kunnen zorgen dat het weiland toegangbaar is voor hem. Het paard staat dus al een volle week hele dagen en nachten op stal.
Begrijp mij niet verkeerd, ik heb een passie voor natural horsemanship en het paard geniet hier van. Maar nu dat zijn huisvesting nog erger is geworden kan ik het schuldgevoel niet meer aan en slaap ik al dagen niet meer van het piekeren over zijn welzijn. Ik werk zoveel mogelijk om mijzelf te kunnen onderhouden, daarnaast loop ik elke dag een half uur heen en terug om hem te voeren. Soms werk ik echter tot 's avonds zeker 9 uur en krijgt hij veel te laat zijn voer.
Er is bij mij borderline geconstateerd en ik heb hier veel hinder van. De stress van het aanzien van dit sombere paard doet mij zoveel dat ik zo in huilen zou kunnen uitbarsten. Nu heeft ook mijn vader een hartaanval gehad, dus naast mijn werk en de zorg van het paard heb ik ook het huishouden op me.
Een lang verhaal, maar ik moest het tevens ook even kwijt. Nu mijn vraag...
Ik zou voor mijn eigen gezondheid kunnen stoppen met verzorgen van dit paard. Echter weet ik dat hij dan helemaal zijn stal niet meer uit zal komen op een uurtje per dag na. De andere optie is om hem op een andere stal te zetten waar gevoerd wordt en waar hij langer naar buiten kan. Echter kan ik niets vinden in de buurt, tot nu toe.
Wie geeft mij een frisse blik op deze zaak. Een mening waardeer ik zeer, ik weet immers zelf echt niet meer wat ik nu moet doen. Aan mijzelf denken, of aan het paard. Zoals je leest, voor mij een groot dilemma.
Groetjes, Blaadjes
Bladwijzers