Wie denkt er even mee?
De paarden staan 's nachts weer binnen. En jawel, het nachtelijke hoesten is weer begonnen. De fluimen liggen 's morgens voor z'n box. Hij staat op vlas, de tussenwanden van de box zijn dicht. Ik strooi Sirocco poeder onder het vlas. Dat helpt al iets, maar het stinkt toch behoorlijk hoor, als ik de stal en box inkom. Naar ammoniak. Bah. Dat wordt naarmate het buiten kouder wordt wel minder, maar nu dus niet. Het is vorige winter begonnen. Bij 24/7 buiten heeft hij geen last, maar dat is op deze stal geen optie. Ze staan nu van 9.00 - 19.00 buiten en in de wintertijdperiode van 9.00 - 16.30. Misschien is er een mogelijkheid hem intern te verplaatsen naar de stal ernaast. We hebben 2 stalgedeeltes; 1 met 11 boxen en 1 met 8. Hij staat nu (al 3 jaar) in die van 11. Het andere staldeel is voor hem dus vreemd. Maar de tussenwanden zijn daar open (tralies), de stalgang is erg veel breder en er zit een ventilatie spleet in het dak (dat heeft het dak in zijn stalgedeelte niet). Het ventileert dus beter, want warme lucht stijgt op.
Ik kan ook denken: eerst (graszaad)hooi maar eens nat maken, en kijken wat dat doet, maar ventilatie is key, toch?
Zou het veel stress opleveren? Geen idee. Gewoon maar dóen en niet teveel piekeren, immers alles went? Al typende neig ik naar het laatste. Maar hoor graag jullie ideeën!
Bladwijzers