Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 38

Topic: beweging bij beenwond

Re:beweging bij beenwond

Wonden, en zeker beenwonden bij Paarden zijn altijd heel moeilijk. Jammer genoeg heb ik er ervaring mee .
    3 Weken geleden bleef mijn paard hangen in een touw, waardoor ze een grote vleeswond/brandwond opliep tussen kogel en hoef van haar achterbeen. Advies van de dierenarts: Buiten zetten (mits het weiland niet drassig is) en laten lopen, veel beweging is goed voor de doorbloeding en de korstvorming. Ik mocht niet te veel schoonwassen, er moest zich een korst vormen zodat daaronder de wond kon genezen. De wond werd eerst flink groter, iedere middag opnieuw open maar inderdaad: Nu na 3 weken zit er een grote korst en lijkt het allemaal goed te komen.

Ps: kijk ook eens naar honing! Met eigen ogen gezien dat een vieze spronggewricht-wond bij een veulen perfect genas .
    Succes en sterkte

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Hoi Margot,

Wonder had in mei ook een flinke wond op haar been, dit heeft 2 weken in verband gezeten, maar zij stond wel gewoon in de wei bij de andere paarden. Op advies van de DA, als ze alleen zou staan en gaan rennen etc zou het sowieso niet beter worden.

Voor haar been was lopen sowieso beter!

Succes!
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Ik geloof niet in stilstaan ter bevordering van genezing, tenzij botbreuk zonder gips. Mijn ervaring met beenwonden (koeien en paarden) is helaas aardig ontwikkeld en vanuit die ervaring weet ik dat deze wonden niet alleen veel tijd nodig hebben, maar dat stilstaan zorgt voor draaien en drentelen. Hierbij wordt er steeds een soort draaiende beweging met het been gemaakt, zodat er ook belasting is voor de wond. Bij gewone beweging op eigen initiatief heb je dat veel minder (uiteraard géén pijnmedicatie geven, zodat de pijn zorgt voor aangepaste beweging ). Verder is het grote voordeel bij beweging een betere doorbloeding, maar ook dat door de spier- en gewrichtsbeweging de rommel in de wond naar buiten gewerkt wordt.

Wel zou ik de wond verbinden zolang er viezigheid uitkomt, maar als de omgeving "schoon" is er zo min mogelijk op doen.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Ik ga (alweer ) helemaal met Jossie mee!
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    37

Ik ga ook met Jossie mee. Caitlin heeft net voordat ik haar over nam een wond op haar onderbeen rechtsachter gehad (in een bramenstruik blijven hangen), net boven de hoef.
    Zij stond in eerste instantie ook op stal, maar ging inderdaad draaien en drentelen en ze was ook heel gefrustreerd. Dat was niet bevorderlijk voor de wond en genezing. Ze is toen verhuisd naar een paddock, waar ze naast de andere paarden stond. Nog wel apart. Ze kon ze zien, ruiken, horen en een beetje kriebelen over het draad heen en ze had meer ruimte om te bewegen. Dat vond zij een veel beter plan. De wond werd eerst iets groter, maar ging daarna duidelijk beter genezen. Na een paar weken heeft ze een groter stuk gekregen met een van de andere paarden samen. Zo lang er viezigheid uit kwam kreeg ze er verband om, volgens is er ook een paar keer een groene leem pakking op gedaan en daarna hebben we het met rust gelaten.

Been wonden hebben veel tijd nodig. Uiteindelijk heeft het 3 maanden geduurd voordat de wond echt helemaal dicht was en na 5 maanden zag het er zo uit:

liefs, Annelies

Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Beweging bevordert de groei van wildvlees, stilstand is mentaal maar ook fysiek niet goed. Waardeloze keuze om te maken dus, echt kiezen uit twee kwaden. Het nadeel van een grote wond is dat het herstel nooit mooi wordt en zelfs als de wond dicht is het littekenweefsel op kan spelen bij bijvoorbeeld weersverandering.

Wick heeft een flinke draadwond gehad op rechtsachter en hoewel het jaren terug is zie ik het litteken altijd nog "werken". Heb, zoals afgesproken, overlegt met zussie. Zij gaf me deze site: http://www.woumarec.nl/. Deze da werkt samen met eigen da en voert onder andere huidtransplantaties uit bij grote wonden. Kostbaar, maar het herstel is stukken sneller en met veel minder littekenweefsel. Zij is op dit moment de expert mbt wonden bij paarden.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Margot, wat een dilemma,

Mijn gevoel zegt ook absoluut beweging. Beweging geeft meer doorbloeding en dus snellere genezing. Ik zou de wond wel altijd verbinden. Ik heb echter alleen ervaring met open grote wonden bij mensen. Ik zou van meerdere vee artsen advies inwinnen en daarzeker ook niet de holistische artsen vergeten.

wens je sterkte

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Wat een berg reacties. Heel erg bedankt allemaal!! Niemand is voor stil zetten dus. Dat maakt het allemaal makkelijker.

@ Saar: daar ga ik eens informeren. Klinkt interessant.

@ Liesbet: Dat mag dus niet omdat de rest daar nu moet gaan lopen geloof ik. In de bak zou af en toe kunnen, maar dat durf ik niet als de rest ernaast staat. Rupa heeft nogal losse achterbenen. Ben zo bang dat ze weer in de draad slaat.

Met een van de andere paarden zou het lekkerst zijn, maar dat durf ik sowieso nu niet. Ze is niet echt in de kudde geïntroduceerd. Alleen met Aliso durf ik aan, maar die springt er constant bovenop.

@ Wendela: doorbloeding stimuleren wil ik zeker doen ja. Hier in de buurt komt altijd een man die met fysiotherapie acupunctuur werkt. Hij kan veel doen voor wondgenezing, maar is er enkel eens in de 6 weken. Er werd me aangeraden Rupa een paar maanden naar Drenthe te doen om haar daar te laten behandelen, maar dat trekt zij niet en ik ook niet. Wat jij schrijft klinkt wel een stuk beter.

He, wat jammer dat de andere paarden op de paddock moeten. Dan wordt het wel lastig... En een klein stukje wei voor haar afzetten mag dan zeker ook niet?

Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    He, wat jammer dat de andere paarden op de paddock moeten. Dan wordt het wel lastig... En een klein stukje wei voor haar afzetten mag dan zeker ook niet?

Ze zou wel in de roundpen mogen misschien. In de bak sowieso niet en een stukje afzetten naast de andere paarden vind ik zelf een beetje eng met haar losse achterbeentjes.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

En een stukje afzetten met een dubbele omheining? Zodat de andere paarden afstand moeten houden?

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Wat vervelend voor Rupa. Mijn paard heeft deze zomer ook twee keer een beenwond gehad. Ik had het geluk dat ze met een rustig paard samen staat. De wonden waren veroorzaakt door een paard met ijzers dat er tijdelijk bij in stond. Ik heb haar 1 nacht op stal gezet, maar dat werkte averechts. Het been werd alleen maar dikker en ze liep meer kreupel daardoor. Ik heb haar weer naar buiten gedaan en weg gekeken hoe ze in de wei rond strompelde. Toch denk ik dat het wel een goede keuze was voor de afvoer van het vocht.

Het idee met dubbele draad tussen de paddocks lijkt me wel een goede. Kun je daar stroom op zetten?
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Hier helaas ook ervaring met beenwonden (gelukkig niet bij mijn eigen paarden)
    Paard van een vriendin hele diepe wond op de kogel, kon niet gehecht worden en sprong ook open bij beweging. 1 dag apart gehad van de rest van de kudde (we hadden toen geen stallen) maar daar werd ze alleen maar meer drammerig van. Toen dus toch maar erbij gezet op hoop van zegen. Nu is het echt normaal een heel druk ADHD paard, maar die periode heeft ze zich door de pijn die ze had echt mooi rustig gehouden. Heeft maanden geduurd voor het dicht was, is een behoorlijk litteken gebleven. Enige wat we erop hebben gesmeerd is wondzalf.
    Nu hebben wij veel van dit soort dingen gehad in de kudde, peesblessures en andere nare beenproblemen door hangen in draad. Altijd tegen het advies van de dierenarts in de kudde laten staan, altijd goed gegaan, met wellicht een wat langer herstel, maar wel blije paarden! (maargoed die van ons breken de boel dus ook echt af als ze op stal moeten staan/en zelfs in een paddock naast de kudde)
    Probleem in jou geval is natuurlijk dat ze nog geen echt deel van de kudde uitmaakt...

Ik moet zeggen dat ik vaststaan in stal wel een heel erge maatregel vind, zou dat persoonlijk ook nooit doen.

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    42

O wat lastig dat ze nog niet echt in de kudde geïntroduceerd is... Dan voelt ze zich vast ook een beetje eenzaam Is er niet een lieve Shet ofzo die haar gezelschap kan houden?

Jammer dat jullie fysio maar 1x in de zes weken komt. Dat lijkt me te weinig in dit geval...

Je zou eens op internet kunnen zoeken naar magneet-therapie. Een ex-stalgenootje van mij had destijds zo'n apparaat gehuurd. (Ook beenblessure aan het achterbeen) Ze kreeg een deken met daarin een apparaatje en een soort bandage die je er aan vast kon maken. Die doe je over het been en zo wordt de doorbloeding in het been gestimuleerd. Het hele ding werd gebracht door iemand die uitgebreid ging uitleggen hoe je het moet gebruiken. Daarna kon ze het zelf (we deden 3x per dag zo'n sessie) Wij hebben een paar keer heerlijk over die deken heen gehangen tijdens een behandeling en daar word je zelf ook heel relaxt van (Als je interesse hebt maar het niet kan vinden op internet dan kan ik haar wel bellen om te vragen waar ze dat had gehuurd)

Ik hoop dat je een oplossing kan vinden. Het is voor jou ook niet fijn op deze manier.

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Een stukje afzetten zou kunnen. Het enge van los vind ik alleen dat ze het verband eraf gaat trekken. En het enge daarvan dat ze de wond open haalt weer. Misschien maak ik me druk om niks. Ik vind het gewoon zo eng. Het nadeel ook van gelopen hebben op eindeloze hectares in Spanje is dat ze het principe draadjes niet zo kent.

Het vaststaan is inderdaad erg drastisch, maar in eerste instantie wilde ik toch naar de dierenarts luisteren en heb ik het maar zo gedaan.

Straks ga ik wandelen met haar. Eens kijken voor het paddock idee. Misschien kan ze overdag in de roundpen, daar staat een houten hek om en dat is niet zo oneindig groot.

Bladwijzers

Forum Rechten