Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 27

Topic: Welke deken???

Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    40

Welke deken???

Hoi lieve forumleden,

Chief wordt volgende week geschoren, zijn teddyberenvacht gaat eraf. Nou moet ik dus een deken. Maar wát voor soort deken?? Ik heb dus totaal geen dekenervaring. Ik lees verschillende zwaartes (100, 200, 300 gram en meer), en moet die dan de hele dag op of alleen bij bepaalde temperaturen? Of moet ik allemaal verschillende dekens kopen voor verschillende temperaturen? Ik snap er niks van...

Alvast reuze bedankt!
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

www.dealindreams.nl - realise your dreams!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Re:Welke deken???

De soort deken is de deken die qua pasvorm het beste past .
    De dikte is afhankelijk van hoe warm paardlief het heeft, zo kan Kate prima ongeschoren onder 200gr staan gedurende de winter zodat ze op gewicht blijft en niet stijf wordt op haar billen door kou. Wick redt het geschoren onder een 370gr ook prima (te goed, want ze zet dan enorm gewicht aan!) en gaat deze winter dus (geschoren) onder 200gr om vervetten te voorkomen.
    Dus de grammen is altijd lastig in te schatten helaas...

Maar nou heeft Horseware een prachtige vinding gedaan, namelijk de Rambo Duo. Dat is een 100gr buitendeken aan te vullen met losse onderdekens van 100, 200 of 300gr. Rambo gaat op Chief alleen niet passen, hoogstwaarschijnlijk is dat te wijd om zijn lijf. De Rhino's zijn niet alleen een stuk goedkoper, maar vallen om het lijf net wat korter zodat dit wel zal gaan passen. Onder de Rhino's passen de duo-liners (onderdekens) ook prima is mijn ervaring. Het fijne van Rhino vind ik het Wug model, die heeft een halve hals en die voorkomt weer dat regen de deken inloopt .
    Sinds kort heeft Bucas ook een systeem met losse onderdekens. Bucas is oersterk (Kate heeft haar deken van 7 jaar oud nog steeds op en die mankeert niks!) en heeft een fleece-voering, zodat je paardlief nat of bezweet onder de deken kunt zetten om op te drogen. Nadeel van Bucas is dat er geen halve hals aan zit.

Ik zou dus voor Chief kijken of je een Rhino van iemand kunt passen, zodat je kunt zien of de pasvorm goed is. Zelf zou ik dan een ongevoerde Rhino Wug nemen en dan een 200gr onderdeken erbij, zodat je een regendeken en een 200gr versie hebt. Mocht die 200gr teveel of te weinig zijn voor hem, dan maak je met een extra 100gr onderdeken er een 300gr of 100gr van. Is Rhino qua pasvorm niet optimaal (is haast onmogelijk dankzij de V-sluiting bij de hals), dan zou ik gaan voor een Bucas. Ook wel eerst even passen van iemand anders. Ik wil wel even kijken of de onderdekens ook onder Bucas passen als dat je handig lijkt .

Overigens wissel ik amper van deken, als ik het idee heb dat Kate het koud heeft gaat de oude Bucas (minder als 100gr) af en de 200gr op. Op zonnige dagen laat ik 'm af, maar voor de nacht gaat ie weer op. Je kent Chief goed, je zult vanzelf merken als een warmer of kouder exemplaar handig is .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Ik heb voor sophie nu een QHP deken van 150 gram, deze mag ze ophouden tot ongeveer min 5 maar zij heeft haar vacht,
    Paarden die geschoren zijn hebben het veel sneller koud.

Ik zou gaan voor een meerkeuze deken, bv een van bucas die hebben 3 in 1 deken. Die hebben ze wel in chief maat.
    Kosten wat haar heb je ook iets.
    En voor chief is er zat te vinden op Marktplaats.

Sophie heeft 2 onderdekens van 200 gram, en een dikkere van 360 gram, en dus een van 150 gram

helaas hier wegens dekens gebrek geen geschoren nicky zij blijkt van veel dekens 145 te moeten hebben (bijna niet te krijgen)

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Met dekens is het altijd net als met spijkerbroeken: het moet je model zijn !Wat bij de een prachtig staat, zit voor geen meter bij een ander. Gewoon passen dus ! Misschien kijken of je wat kunt lenen van stalgenootjes ofzo ?
    Bucas zit bij mijn paarden dus voor geen meter, veel te strak om de schouders en die worden er helemaal kaal van. Gentle past heel goed in de BR-dekens, en First weer heel goed in de Wheater Beeta's.
    Overigens heb ik mijn dekens niet dikker dan 200grams, maar mijn paarden zijn niet geschoren. Ik gebruik zelf mijn dekens voornamelijk met regen. Bij mooi droog en koud weer, staan ze lekker zonder, anders blijven ze het hele jaar door tonnetje rond !

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Hoi Il,

Wonder stond afgelopen winter ook onder dekens, ongeschoren dat wel.
    Toen het overdag onder de 0 was, stond ze met 200 gram, ik voelde elke dag of ze wel een beetje warm was onder haar deken, als ze koud voelde deed ik zelfs een 300 gram op.
    Het is wel zo, dat wanneer je bijv. 2 dekens van 100 gram opdoet dat het warmer is dan een enkele deken van 200 gram, verschillende lagen geeft meer warmte! Wonder had de dekens van Harry horse en die paste ze mooi nu heb ik een BR regendeken en die past redelijk, de HH zat beter! Ook heb ik een regendeken van amigo (horsewear) en die past redelijk mooi, maar zij heeft wel een vrij breede borst. Dus ik zou gewoon passen. Voor volgende week zou ik beginnen met 100 gram! Overigens telt een fleece voering ook voor 100 gram.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Actief Forumlid krummel's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2010
    Leeftijd
    34

Krum is ook geschoren en die red het altijd met 300 gram. Ik heb een outdoordeken met alleen een fleecevulling, ongeveer 100 gram. En als het echt kouder word doe ik daar een onderdelen van 200 gram bij, samen 300 gram. En bij de outdoor deken zit een losse hals, als het dan echt rotweer is doe ik die er overdag buiten aanvast maken. Vorige week had ik Krum al geschoren en die heeft met dat warme weer gewoon zonder deken gestaan, ze had het veels te heet. Nu met dit wisselende weer heb ik een ongevoerde regendeken erop. En merk dekens, gewoon passen en kijken welke mooi aansluiten en niet schuren.
    Hoe kan ik je vertellen wat onzegbaar is? Ik vertrouw erop dat je het voelt..

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

Heey Ilian..

Ik hanteer over het algemeen (afhankelijk van wind ed)
    rond 15 graden regendeken (0grams)
    rond 5 a 10 graden (200 grams)
    rond vriespunt (300/400 grams)

Chief is ook vrij smal in zn schouders toch? Ik heb nu een Bucas die erg mooi blijft zitten. Ik moet zeggen dat een zoektocht naar een goedpassende deken net zo moeilijk is als een zadel haha

Meestal afhankelijk van de breedte van een paard:

Hoogte paard- maat deken
    150-160= 175/185
    160-170=185/195
    >170= 205

Vitesse van 165 draagt een 185

Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    40

Wauw, ontzettend bedankt meiden! Dat wordt nog een hele klus dus...
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

www.dealindreams.nl - realise your dreams!

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    44

Misschien erg off topic, maar... ik neem aan dat met de zwaarte de vulling wordt bedoeld. Maar wat is er dan 100 gram? Natuurlijk niet de hele deken. Als iemand me daar nog eens opheldering over zou kunnen geven.
    Started!

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

Hoi Bea,

Ik denk dat er 100 gram "wol"/ Vulling in zit... De stof is veel zwaarder natuurlijk!

Gr.

Anouk
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    44

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Anouk
    Hoi Bea,

Ik denk dat er 100 gram "wol"/ Vulling in zit... De stof is veel zwaarder natuurlijk!

Gr.

Anouk
    Maar toch vast niet 100 gram op een hele deken?
    Started!

Volgens mij wordt de vulling aangegeven in gram per m2, maar helemaal zeker ben ik daar niet van!
    (p.s. Christine hier, niet Marlous )
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

dit vond ik op google:

•De dikte van de vulling van het deken is het van belang bij de aanschaf van een winterdeken. De dikte van de vulling drukt men uit in Polyfill waarde. Hoe hoger deze polyfill waarde, hoe warmer voor het paard. Dekens met een minimiem vulling (100) of een medium deken (200) doe je aan in het vroege najaar. Dekens met dikkere vulling (300 en meer) zijn ideaal voor putje winter.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

LL ga je chief zelf scheren ?

Welke maat deken denk je nodig te hebben?
    Ik heb hier nog een oude deken van Laika liggen een Amigo 0 grams maat 185m.
    Je mag 'm komen halen om te passen en houden(zitten een paar kleine gaatjes in) ik hoef er niets voor te hebben.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten